InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Oorontsteking bij honden

Oorontsteking bij honden

Oorontsteking is een probleem dat helaas redelijk vaak voor komt bij honden. Alle honden kunnen oorontsteking krijgen, maar honden met hangende oren of oren met erg lang haar maken meer kans om het te krijgen. Ook honden met een verlaagde weerstand zijn gevoelig voor oorontsteking. Gelukkig is behandeling van oorontsteking bij honden goed mogelijk.

Oorzaak

Een oorontsteking bij honden ontstaat doordat er een verstoring in het evenwicht van het oor optreedt. In het oor leven veel soorten micro-organismen. Dit zijn niet alleen bacteriën, maar ook schimmels en gisten zijn aanwezig. Normaal is er een nauw evenwicht tussen deze micro-organismen, maar bij een oorontsteking is dit evenwicht verstoord. Daardoor is er meer oorsmeer aanwezig, wat een goede voedingsbodem voor micro-organismen is. Zo ontstaat er een infectie in het oor die gepaard gaat met een ontsteking.

Verschijnselen

Meestal valt het bij een oorontsteking al op dat de hond zich anders gedraagt. Hij gaat meer krabben aan het oor en schudt vaak met zijn kop. Ook houdt de hond vaak zijn kop schuin aan de zijde waar de ontsteking zit. Schuren met de kop langs voorwerpen zoals banken en tafels komt ook regelmatig voor. Wanneer de oorontsteking ernstig is, kan de hond zelfs problemen krijgen met zijn evenwicht en toevallen krijgen. De oren voelen warm aan en zijn rood van binnen. Vaak zijn ze ook gezwollen en vindt de hond het vervelend als u de oren aanraakt. Bij zeer ernstige oorontsteking kan het oor zelfs bedekt raken met knobbels.

Risico's

Hoewel alle honden oorontsteking kunnen krijgen, zijn honden met bepaalde kenmerken wel extra gevoelig voor deze aandoening. Honden die hangende oren hebben maken meer kans om oorontsteking te krijgen, net zoals honden die lang haar op de oren hebben. Wanneer het broeierig weer is of wanneer honden gezwommen hebben, kunnen bacteriën zich gemakkelijker vermenigvuldigen. Ook na bepaalde behandelingen kan het oor geïrriteerd raken, waardoor het gevoeliger is. Hierbij kunt u denken aan het verwijderen van oorsmeer of het te enthousiast verwijderen van haren uit de gehoorgang. Wanneer honden ziek zijn, hebben zij sowieso een lagere weerstand. Door deze lagere weerstand zijn zij gevoeliger voor ontstekingen, dus ook voor oorontsteking.

Behandeling

Wanneer uw hond verschijnselen van oorontsteking heeft, is het altijd verstandig om een dierenarts te raadplegen. Deze kan de diagnose stellen en controleren of de trommelvliezen nog in orde zijn. Dit moet eerst gebeuren voordat men reinigingsmiddel voor het oor gaat gebruiken. Dit kan geen kwaad wanneer het trommelvlies in tact is, maar wanneer dit beschadigd is kan het erg gevaarlijk zijn. Als het trommelvlies in tact is, kan de behandeling beginnen. Bij een oorontsteking die nog niet zo ernstig is, is het meestal voldoende om oorzalf en eventueel een oorcleaner te gebruiken. Mocht de oorontsteking ernstiger zijn, dan is het meestal nodig om antibiotica en eventueel pijnstillers te gebruiken.

Belangrijk

Het is zeer belangrijk dat u altijd een dierenarts raadpleegt wanneer u denkt dat uw hond oorontsteking heeft. Hij/zij kan eenvoudig de diagnose stellen en ervoor zorgen dat de ontsteking verholpen wordt. Een oorontsteking verdwijnt niet vanzelf en kan zelfs ernstiger worden wanneer deze verwaarloosd wordt. Zelf aan de slag gaan is af te raden, omdat u eenvoudig iets beschadigt in het oor.
© 2010 - 2019 N123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hondenplaza.nl/page/infooorontsteking.php

Reageer op het artikel "Oorontsteking bij honden"

Reactie

Heidstra, 09-05-2010 11:06 #1
ActiMaris is een prodcut wat sinds kort op de nederlandse markt verkrijgbaar is. Het is een makkelijk toe te passen gel of vloeistof en heeft een bijzonder goede reinigende en desinfecterende werking op bacterien, schimmels en virussen.Hoewel het voor mensen is ontwikkeld werkt het net zo effectief bij dieren. In het geval van ooromnsttseking wordt de gel in het oor gespoten, het is een absoluut niet belastende handeling! Na korte tijd, meestal binnen een half uur worden de klachten al minder. Daarbij is het volledig veilig en zonder bijwerkingen. Na een half uurtje is enkel nog wat zeezout in het oor aanwezig.

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 16-03-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!