InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondengedrag: plassen

Hondengedrag: plassen

Hondengedrag: plassen Honden plassen. Dat doen ze. Maar soms op een speciale manier: altijd bij dezelfde boom, of altijd over de plas van een andere hond heen. Mannetjes staan en vrouwtjes gaan zitten.

Reu of teefje

Er zit een verschil in reutjes of teefjes met betrekking tot het plassen, eigenlijk net als bij de mens. De reuen gaan, als ze eenmaal volwassen worden, staand plassen. Dit doen ze door een achterpoot op te tillen. De vrouwtjes blijven zittend plassen. Nu zijn er echter uitzonderingen. Er zijn reuen die nooit staand gaan plassen en net als de vrouwtjes blijven zitten. Maar er zijn ook teefjes die wel eens gaan staan tijdens het plassen. Dit zie je vooral bij loopse teefjes.

Waarom plast mijn reu zoveel

Wanneer je een reu gaat uitlaten, merk je al gauw dat hij bij iedere boom, ieder paaltje en ieder muurtje blijft staan om te plassen. In feite leest jouw hond zijn dagelijkse krant en reageert hierop. Hij snuffelt ergens aan omdat er een andere hond, reu of teef, heeft geplast. Aan de hand van de geur kan hij opmerken wie er voor hem geweest is. Vervolgens laat de reu een boodschap achter door eroverheen te plassen. Meestal betekent het zoiets als: ik was hier en ik ben de baas.

Waarom plast mijn teefje zoveel

Teefjes plassen een stuk minder vaak dan reuen. Toch zullen ze tijdens het uitlaten wel enkele malen kunnen plassen, net als bij reuen om dezelfde reden. Wanneer een teefje echt vaker plast en het duurt allemaal vrij lang, is de kans groot dat het teefje een blaasontsteking heeft. Omdat de urinebuis bij teefjes korter is dan bij reuen, loopt een teefje sneller een blaasontsteking op. Bij een blaasontsteking hoeft er niet perse bloed in de urine te zitten, dus je ziet het niet altijd.

Plassen op de kattenbak

Sommigen mensen leren hun hond om zijn behoefte op de kattenbak te doen. Het is mogelijk een hond dit aan te leren, vooral de kleine hondjes passen er makkelijker op. Echter, een hond heeft ook zijn beweging nodig. Een kat laat zichzelf buiten wel uit, een hond is afhankelijk van de baas. Blijf er dus wel opletten dat de hond zijn dagelijkse portie beweging krijgt.

Onzindelijk

Wanneer de hond onzindelijk is en telkens plasjes binnen doet, heeft dit meestal drie redenen: de hond is gewoon nog niet zindelijk gemaakt en weet niet beter. Of er is sprake van een blaasontsteking. Bij reuen wil dominantie wel eens een rol spelen: door het plassen in huis bakent hij zijn territorium af.

Er zijn mensen die hun reu laten castreren als gevolg van het binnenshuis plassen. Soms helpt het, maar het is geen garantie. Beter is om eens aan de verstandhouding met de reu te gaan werken en hem te laten weten hoe de rangorde verdeeld is.

Wanneer je een blaasontsteking vermoed, wacht dan niet te lang met het nemen van actie: door het lang door laten lopen met een blaasontsteking, kan de hond andere klachten krijgen waaronder blaasstenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen als je hond in huis plastWat moet je doen als je hond in huis plastIedereen kent het probleem wel. Een nieuwe pup of volwassen hond in huis, en hoe goed je ook voor hem zorgt, je krijgt h…
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Onzindelijkheid bij volwassen hondenOnzindelijkheid bij volwassen hondenHet zindelijk worden van een hond is een proces. Als je net een puppy in huis hebt, zal hij moeten wennen aan zijn nieuw…
Jaloers gedrag bij hondenJaloers gedrag bij hondenHonden kunnen jaloers gedrag gaan vertonen door bijvoorbeeld een verandering in de gezinssamenstelling. Er kan een huisd…

Reageer op het artikel "Hondengedrag: plassen"

Reacties

Mathias, 25-08-2018 21:22 #4
Hallo, ik heb een vraagje maar vond hier niet meteen een antwoord op. Als ik ga wandelen met onze jack russel en zelf tegen een boom plas dan komt de jack onder me door om er ook tegen te plassen. Is dat logischerwijs van samen sterk?
Groetjes

Nico, 25-08-2018 18:59 #3
Hallo, Onze Reu piest ook wel in one achtertuin. Nu heb ik, om de planten te sparen, een beeldje geplaatst waar ik hem tegenaan wil laten plassen. Hoe leer ik hem dat?

groet Nico

Marja, 15-09-2012 21:53 #2
Mijn Malthezer is 13 1/2 en sinds +/- een jaar plast hij in huis. Soms als we langer weg zijn, maar het wordt erger. Nu plast hij al in huis als ik even de was ga ophangen.
Ook het thuiskomen van mijn werk is NIET leuk.Op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen heeft hij dan geplast. Afgezien van de lucht, is het opruimen met rollen keukenrol per kilometer. Reactie infoteur, 16-09-2012
Het is belangrijk om eerst medische oorzaken uit te sluiten. Is de hond nagekeken op een blaasontsteking of nierstenen?

Wanneer de hond plast uit een soort van protest tegen het alleen zijn of verlatingsangst, kan het soms helpen om de hond een bench te geven tijdens afwezigheid van de baas. Een hond zal minder snel zijn ligruimte bevuilen. Wanneer de hond zijn ligruimte toch bevuilt, lijkt het aannemelijker dat er een medische oorzaak aanwezig is.

Het afleren lukt alleen bij het op heterdaad betrappen. Zorg dat de hond van te voren goed is uitgelaten. Maak van het afscheid vervolgens geen drama: ga gewoon weg zonder op of om te kijken. Bij thuiskomst, negeer de hond en neem hem mee naar buiten. Pas buiten de hond uitgebreid begroeten. De kans is groot dat hij van blijdschap gaat plassen: beloon hem zolang dit buiten gebeurt.

Yvonne, 29-05-2012 17:00 #1
Onze hond is 14 jaar en plast zins een tijdje weer in huis als hij alleen is. het maakt niet uit hoe lang hij alleen is. het is net of hij wil zeggen : als jullie mij alleen laten dat vind ik niet fijn, dan plas ik lekker in de kamer, dat vinden jullie niet fijn.
wat kan ik hier nog aan doen? Reactie infoteur, 16-09-2012
Is de hond nagekeken op blaasontsteking of nierstenen/ blaasstenen? Medische oorzaken bij oudere honden dienen eerst uitgesloten te worden.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 21-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Reacties: 4
Schrijf mee!