InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Zelf speeltjes maken voor ratten

Zelf speeltjes maken voor ratten

Zelf speeltjes maken voor ratten Ratten zijn gek op speeltjes, huisjes en hangmatjes in hun kooi. Aangezien ze ook graag dingen slopen is het veel goedkoper en leuker om zelf dingen te maken. Er zijn een aantal goedkope manieren om leuke dingen voor ratjes te maken. Ze zijn er zeker blij mee en als ze het kapot maken is het al snel minder erg, omdat het niet zo heel veel heeft gekost.

Hangmatten

Ratten zijn gek op hangmatten. Daar slapen ze het liefste in en echt elke rat zal daar gelukkig mee zijn. Je hebt webwinkels waar je heel veel verschillende soorten en kleuren kan bestellen, maar dat is vaak prijzig en er komen vaak ook nog verzendkosten bij. Een leuke en goedkope oplossing is het verknippen van oude kleding. Heb je een oude spijkerbroek, trui of vest en draag je deze niet meer? Knip dan een stuk van de mouw af en hang dit aan de tralies. Je kan er ook een vierkant uitknippen en dat ophangen. Van oude stoffen kan je met behulp van een naaimachine nog veel meer ontwerpen maken. Alles waar ze in kunnen kruipen vinden ze geweldig.

Nestmateriaal

Ratjes vullen ook hun slaapplaats graag met nestmateriaal, een erg leuke oplossing is door het verknippen van oude stof van bijvoorbeeld kleding die je niet meer draagt. Knip de stof in kleine reepjes of stukjes en gooi die los in de kooi of in een mandje. Als je kooi verschoont is het wel aan te raden om ze stukjes dan gelijk weg te gooien in verbanden met hygiene.

Kartonnen doos als huisje of speelplekje

Oud karton kan ook prima gebruikt worden voor je ratjes. Een oude schoenendoos kun je bijvoorbeeld vullen met nestmateriaal, je maakt er een paar gaten in zodat ze erin kunnen kruipen en klaar. Je kooi moet daar natuurlijk wel ruim genoeg voor zijn. Met andere kartonnen doosjes kan je dit natuurlijk ook doen. Ook vinden ze het karton gewoon leuk om te slopen of om mee te spelen.

Plastic mandjes

Van een simpel plastic mandje kan je ook al snel iets leuks maken voor je ratjes. Je kan een deur eruit knippen en het mandje dan op zijn kop neerzetten in de kooi, dan kunnen ze erin spelen en slapen. Je kan ook het mandje normaal neerzetten met fleecelapjes of ander nestmateriaal erin.

Speeltouw

Je koopt een goedkope fleecedeken en daar knip je lange slierten van. Die slierten vlecht je aan elkaar en dan doe je er eventueel een aantal knopen in. Dan kan je hem zowel verticaal als horizontaal ophangen, dan kunnen ze ermee spelen en eroverheen klimmen.

Snoepketting

Als je nog een keer iets leuks wilt verzinnen en gelijk wat lekkers wil geven, maak dan eens een snoepketting. Rijg aan een draad verschillende soorten groente en fruit. Niet te veel geven, want dat is ook niet goed. Je kan het natuurlijk ook met 1 soort doen. Hebben ze wat lekkers en zijn ze gelijk lekker bezig.

Zo zijn er eigenlijk nog heel veel dingen wat ratjes leuk vinden, let er wel op dat alles veilig is, dat ze niet vast komen ze te zitten.
Een washandje vinden ze ook leuk om in te kruipen of te slopen. Je kan je ratjes ook los laten lopen, dat vinden ze ook altijd heel erg leuk! Let dan wel goed op dat ze niet aan stroomdraden gaan knagen of aan giftige planten.

Veel plezier alvast!
Gerelateerde artikelen
Speeltjes voor rattenRatten houden van spelen. Ze zijn altijd druk in de weer. In dit artikel bespreek ik de allerleukste speeltips voor ratj…
Wat mogen ratten eten en wat niet?Wat mogen ratten eten en wat niet?Ratten zijn erg intelligente beestjes en ze hebben absoluut de juiste voeding nodig. Wanneer je de verkeerde voeding gee…
Inrichten van een rattenkooi, leuke tips!Inrichten van een rattenkooi, leuke tips!In dit artikel vind je een aantal leuke dingen waarme je je rattenkooi kunt inrichten. Je ratten zullen er zeer zeker bl…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
Rat als huisdierDe meeste mensen zien ratten niet als huisdier, maar als enge, vieze en nare dieren. Het tegendeel is waar, ratten zijn…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf speeltjes maken voor ratten"

Reactie

Kirsten, 26-02-2014 13:12 #1
Hee,
ik wil graag een snoepketting maken voor mijn ratje. Wat voor draad heb je daar voor nodig?
Groetjes!

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 13-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!