InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenras: Whippet

Hondenras: Whippet

Hondenras: Whippet Een whippet behoort tot het windhondenras. Whippets zijn hele mooie, intelligente en elegante honden. Ze zijn heel zacht van karakter, aanhankelijk en rustig in huis. Buiten zijn ze heel enthousiast en je kan leuke activiteiten met ze ondernemen.

De Whippet

De Whippet is een windhond die oorspronkelijk uit Groot-Brittanië komt. Ze werden voornamelijk ingezet voor de jacht op klein wild, vooral konijnen. De jacht werd op een gegeven moment verboden en men ging toen renwedstrijden organiseren. Een whippet heeft een licht lichaam, lange poten, een diepe borst die ruimte biedt aan hart en longen en de typische bespiering van een windhond. Hij kan in enkele seconden een snelheid van 55 km per uur bereiken.

Bouw

De whippet heeft een licht en gespierd lichaam, een zeer diepe borst, een brede en goed bespierde rug en een sierlijke welving over de lendenen.
Ze hebben een lang hoofd die smaller toeloopt naar de neus. Ovaalvormige ogen met een heldere en wakkere uitdrukking. De oren zijn klein en fijn.
De hals is lang, gespierd en sierlijk gebogen.
De staart is lang en geleidelijk dun uitlopend. In actie wordt deze in een licht opwaartse boog gedragen.

Schofthoogte

Reuen: 47-51 cm
Teven: 44-47 cm

Gewicht

Reuen en teven: tussen de 8 - 14 kg.

Vacht

De beharing is fijn, kort en dicht in structuur.
Iedere kleur of combinatie van kleuren kan voorkomen. De meest voorkomende kleuren zijn wit met gestroomde of gele platen of vlekken, geheel gestroomd, beige met een donker masker, zandkleur, zwart, zwart met wit en blauw .

Gezondheid

De Whippet is een relatief gezond ras met weinig erfelijke afwijkingen. Bij een goede gezondheid kunnen ze een leeftijd van 12-15 jaar bereiken.

Karakter

Whippets hebben een rustig, zachtaardig en evenwichtig karakter. Ze zijn aanhankelijk, intelligent, zelfverzekerd en vrolijk.
De Whippet is erg lief voor kinderen en vindt het fijn om met soortgenoten te leven, is ook heel vreedzaam met andere honden.

Een Whippet is een windhond en is daarom gek op rennen en jagen. Hij heeft veel lichaamsbeweging nodig en moet goed de mogelijkheid hebben om hard te rennen. Thuis zal hij vrij veel slapen, liefst op een warme en zachte ligplek van de grond af.
Door hun dunne beharing hebben ze het sneller koud, in de winter kan een jasje dan wel handig zijn.

Door hun jachtinstinct is het belangrijk om ze bij loslopen goed in de gaten te houden. Kies voor een omheind terrein als er geen veilige omgeving is (bijvoorbeeld bij veel wild, wegen of spoorlijn in de buurt) waar ze los kunnen lopen.
© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Afghaanse windhondDe Afghaanse windhondDe Afghaanse windhond is zonder twijfel één van de meer bekendere hondenrassen. Zijn distinctieve uiterlijk zorgt er alv…
De Podenco een ras apartDe Podenco is een oud en oorspronkelijk ras dat al honderden jaren voorkomt op de Balearen: de eilanden Mallorca, Menorc…
Een volwassen hond kopenEen volwassen hond kopenVeel mensen vinden een pup te veel werk en kunnen daarom op zoek zijn naar een volwassen hond. Je hebt verschillenden ma…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mabuya, Pixabay
  • http://www.worldwidebase.com/doggybase/de_whippet.shtml
  • http://www.whippetclub.nl/

Reageer op het artikel "Hondenras: Whippet"

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 27-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!