InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rashonden: Barbet

Rashonden: Barbet

Rashonden: Barbet De Barbet is een jacht-en gezinshond die afkomstig is uit Frankrijk. Zijn naam heeft hij te danken aan zijn overvloedige baard. Vroeger werd hij ook door zeelieden gebruikt omdat hij uit het water kon apporteren. Sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw is het ras populairder geworden. Zijn krullende vacht verhaart niet en dat biedt uitkomst voor mensen die allergisch zijn voor honden en toch graag een hond willen. Door zijn vriendelijke karakter is hij uitstekend geschikt als gezinshond.

Geschiedenis

De Barbet is afkomstig uit Frankrijk en dit ras bestaat al sinds de 16e eeuw. De naam heeft hij te danken aan zijn overvloedige baard. "Barbe" is het Franse woord voor baard. Het is een jachthond die vooral werd gebruikt voor het apporteren van geschoten waterwild. Hij werd niet alleen als jachthond ingezet, maar hij was ook een gewaarde hulp van zeelieden omdat hij alles uit het water kon apporteren. De Barbet werd ingezet bij het fokken van diverse latere rassen zoals waarschijnlijk de Briard, Poedel, New Foundlander en Griffon. Na de 2e wereldoorlog was er een opkomst van vele nieuwe hondenrassen waardoor hij zijn bekendheid verloor. Sinds de jaren 70 is men in Frankrijk begonnen met het terugfokken van de Barbet en wordt dit ras weer populairder. Ook in Nederland begint dit ras meer bekendheid te krijgen. Omdat hij een prettige gezinshond is wordt hij ook getraind als geleidehond. Dit ras wordt ook wel de Franse waterhond genoemd.

Uiterlijk

De reu heeft een schouderhoogte van 54 tot 65 centimeter, bij teven is dit tussen de 53 tot 61 centimeter. De vacht is waterafstotend, lang, zacht, wollig en golvend. De kleuren die zijn toegestaan zijn: zwart, wit, fawn, grijs of kastanje. De snuit is iets korter dan de schedel. De lichaamslengte is iets groter dan de schofthoogte. Het haar op zijn kop moet vallen tot op zijn neusrug. De baard is lang en dicht en zijn snor bedekt de hele neusrug. Deze vacht is zeer dicht. De schedel is rond en breed van vorm. De neusspiegel is zwart of bruin, afhankelijk van de vachtkleur. De lippen zijn goed gepigmenteerd en volledig bedekt met lang haar. De rand van de lippen is zwart of bruin. Zijn oren zijn hoog aangezet en zijn dun, kort en smal. De staart is hoog aangezet en wordt meestal over de rug gedragen.

Vachtverzorging

De Barbet heeft krullen over het hele lichaam en hij heeft een baard. Omdat de vacht niet verhaart is deze hond uitermate geschikt voor mensen die geen hondenhaar in huis willen of allergisch zijn hiervoor. De vacht moet zeer regelmatig goed geborsteld en gekamd worden, anders ontstaan er klitten die moeilijk ontward kunnen worden. De vacht moet een paar keer per jaar ingekort worden met een schaar of tondeuze.

Karakter

De Barbet is evenwichtig, meegaand, zeer aanhankelijk en trouw, levendig, vriendelijk, vrolijk en intelligent. Ook is hij leergierig en hard voor zichzelf, evenwichtig en ongecompliceerd. Hij is niet nerveus van aard. Hij hecht zich snel aan zijn baas en gezin. Hij is enthousiast en speel, maar goed te leiden. Zijn aanpassingsvermogen is groot. Barbets gaan goed om met soortgenoten, andere huisdieren en met kinderen. Hij is gesteld op mensen en bezoek wordt meestal hartelijk ontvangen. Bij onraad zal hij zijn stem verheffen, maar zal niet gauw verdere actie ondernemen. De Barbet houdt van zwemmen, zelfs in het koudste water.

Opvoeding

De Barbet leert snel en is gevoelig voor de stem van de baas. Door zijn intelligentie en zijn sensitieve aard is hij in staat zwakheden van de baas snel te ontdekken. Hij wil het zijn baasje graag naar de zin maken. Hij heeft een consequente opvoeding nodig om hem niet zelf de leiding te laten overnemen. Gebeurt dit niet en krijgt hij weinig gezag, dan zal de baas door de hond niet meer serieus genomen worden. Hij neemt de tijd om volwassen te worden en is leergierig.

Beweging

Deze hond is van oorsprong een werkhond die dol is op water en graag apporteert. Hij past zich prima aan als huishond en is graag bij zijn gezin. Als je deze hond in een kennel stopt wordt hij ongelukkig. Hij heeft veel beweging nodig en houdt van langere wandelingen waarbij hij het liefst onaangelijnd is zodat hij zich goed kan uitleven.

De Barbet is uitstekend geschikt als gezinshond. Besef wel dat er voldoende tijd is om hem veel beweging te laten krijgen. Voor meer informatie kun je contact opnemen met een fokker.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Hondenencyclopedie, ISBN 903960240-9
  • Wikipedia
  • www.hondenpage.com

Reageer op het artikel "Rashonden: Barbet"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-04-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!