InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De wasbeurt van de hond

De wasbeurt van de hond

De wasbeurt van de hond De hond wassen is soms een lastig klusje. Als de hond het van jongs af aan gewend is, is het meestal wel te doen, maar vaak is het een gevecht of op zijn minst lastig. Als je met je hond op pad geweest bent en de hond heeft stevig kunnen spelen en rollen, is er vaak geen ontkomen aan … de hond moet in bad.

De vacht

Iedere vacht is anders en er zijn dus – net als bij mensen – verschillende producten voor de verschillende honden. Er is wel een algemene regel al het om wassen gaat en daarvoor staan een aantal producten die gebruikt kunnen c.q. moeten worden.

De wasbeurt…

Het merk dat je wilt gebruiken is heel persoonlijk en de dierenspeciaalzaak heeft altijd goede op elkaar afgestemde producten. Als je er zelf niet uitkomt, laat je dan adviseren in de speciaalzaak.

Shampoo

Uiteraard begin je de hond – na het goed natmaken met lauwwarm water – te wassen met een speciale hondenshampoo. De meestal shampoos zijn heel zacht en ph neutraal. Dit is het beste voor de hond. Zeep de hond goed in en laat de shampoo even zitten. Het beste is het om gewoon met de handen de shampoo goed over de huid en de vacht te verdelen. Er zijn wel speciale borstels op de markt, maar niet iedereen vindt dit prettig werken. Overigens vinden ook niet alle honden deze borstels prettig. Was de shampoo goed uit en dep het een klein beetje droog.

Speciale shampoo

Er zijn speciale shampoos op de markt en afhankelijk van het probleem of het type hond kan je bekijken of er iets van je gading bij zit. Enkele mogelijkheden:
  • Voor witte honden is er ook een speciale shampoo die de vacht weer mooi wit doet laten worden.
  • Er is speciale anti vlooien shampoo om deze vervelende beestjes op afstand en de vacht mooi te houden.
  • Wie van speciale geurtjes houdt voor de hond, zijn er ook de geparfumeerde shampoos met lavendel, citronella en met aloë vera.
  • Voor de hond met een extra gevoelige huid, heb je ook een speciale shampoo die extra zacht is voor de vacht en de huid kalmeert.

Conditioner

Om de vacht weer zacht en goed doorkambaar (bij de honden met een middellange tot lange vacht) te maken is een conditioner aan te raden. Bij voorkeur uit dezelfde lijn als de shampoo. Overigens zijn er inmiddels ook shampoos waar een conditioner in zit en dit dus niet apart aangebracht hoeft te worden. Bekijk dit goed voor je het product aanschaft.

Kammen

Afhankelijk van wat je prettig vindt en wat het product aangeeft, kan de hond bij handdoekdroog haar al gekamd worden (uiteraard bij honden met halflang tot lang haar) of als de vacht droog is.

Drogen

De ene hond vindt de föhn prima en de ander loopt hard weg, maar als je de hond moet föhnen om hem droog te krijgen, de handdoek haalt immers alleen het ergste natte gedeelte weg, doe het dan heel rustig. Zet de föhn op een zachte lauwwarme stand en laat de warme lucht even van een afstand op de vacht toe. Net iedere keer iets langer. Beter nog is natuurlijk van puppy af aan leren hoe de was- en föhnbeurt werkt.

Als de hond de föhn wel accepteert maar toch regelmatig een poging doet om weg te lopen is de hond in de bench zetten mogelijk een optie. De föhn kan dan gemakkelijker gehanteerd worden … en beloon de hond na de föhn beurt voor zijn gedrag. Dat maakt het voor een volgende keer gemakkelijker.

Oppimpen

Voor de mensen die de hond willen oppimpen na de wasbeurt is er nog een glansspray of -poeder die de vacht net iets meer laat glanzen. Kijk wel goed uit bij de kop van het dier, want de spray en poeder kunnen behoorlijke irritatie opleveren als het te dicht in de buurt van de kop komt. Als het eenmaal in de vacht zit, is het echter geen probleem meer.

Tot slot

De ene hond ruikt sterker als de andere hond, maar teveel wassen is natuurlijk niet goed voor de vacht. Als de hond net gewassen is en weer ergens doorheen gerold is, bekijk dan of het strikt noodzakelijk is hem/haar weer te wassen of dat een goede kambeurt en wat lauwwarm water toereikend is. Tenslotte is er voor noodgevallen nog de droogshampoo die in de vacht gespoten of gestrooid kan worden en daarna goed doorgeborsteld moet worden. Zo ziet de hond er ook weer zo goed als nieuw uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe was je een hond?Hoe was je een hond?Als je hond niet meer zo lekker ruikt of als je hond met een lichte vacht er niet meer zo fris uit ziet, bestaat er de m…
Tips rondom het wassen van de hondTips rondom het wassen van de hondEr zijn verschillende redens waarom u de hond zou willen wassen. Als u het wassen met shampoo beperkt houd is het ook ge…
Oorzaken van de typische hondengeurOorzaken van de typische hondengeurZo goed als iedere hondeneigenaar heeft er wel eens mee te maken: een stinkende hond. Het maakt niet uit hoe vaak de hon…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen hond - Annastaal

Reageer op het artikel "De wasbeurt van de hond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!