InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een geleidehond: alleen bij voldoen aan voorwaarden

Een geleidehond: alleen bij voldoen aan voorwaarden

Voor iedere persoon wordt een geleidehond 'op maat' gezocht. Soms moet dat een heel bijzondere hond zijn, omdat de client ook een bijzonder iemand is. Dat is het geval als een client bijvoorbeeld niet alleen blind is, maar ook een (licht) verstandelijke beperking heeft.

Eerste aanvraag voor een geleidehond

Toen Gerie in 1997 voor het eerst een geleidehond aanvroeg, zag het er helemaal niet naar uit dat hij daarvoor in aanmerking zou kunnen komen. De medewerkers van het KNGF-Geleidehonden waren er huiverig voor. Ze hadden in die tijd nog geen ervaring met personen met een dubbele handicap, zoals Gerie die zowel blind als geestelijk beperkt is. Het gevolg was dan ook dat Gerie in eerste instantie 'voorlopig' afgewezen werd. Het was een slag voor Gerie, die zo vreselijk graag een geleidehond wilde.

Besluit heroverwegen

In die tijd woonde Gerie nog bij zijn ouders, maar hij wilde graag groeien naar begeleid zelfstandig wonen en een geleidehond zou hem daarbij de vrijheid geven om zelfstandig over straat te gaan. Zijn ouders legden zich niet neer bij de afwijzing en begonnen hard te oefenen met Gerie. Ze hadden goede hoop, want KNGF-Geleidehonden wilde het besluit namelijk best heroverwegen, maar dan moest Gerie eerst leren om zelfstandig routes te lopen. Dat is een eis die de geleidehondenopleiding aan alle clienten stelt.

Op de wachtlijst

Dankzij de tomeloze inzet van zijn vader en moeder, maar ook van de mobiliteitsinstructeur die hem begeleidde en zeker van Gerie zelf, kreeg hij met veel inspanning diverse routes onder de knie en mocht hij uiteindelijk toch op de wachtlijst. Wat voelde hij zich reusachtig blij.

Labrador Blue

Heel zorgvuldig zocht de afdeling Opleiding een goede hond voor Gerie uit. Het werd de labrador Blue, een vriendelijke lobbes, die aan een half woord genoeg had om te snappen wat Gerie bedoelde. Een hond bovendien die opgewassen was tegen de soms onstuimige knuffels van zijn baasje. Blue was een hele leuke hond. In het begin was het moeilijk om met een geleidehond te lopen. Maar gelukkig kreeg Gerie begeleiding van het KNGF Geleidehonden en dat hielp. Toen Gerie merkte dat het lukte, voelde hij zich heel trots.

Ervaren KNGF-klant

Inmiddels is Gerie een ervaren KNGF-klant en beweegt hij zich met zijn tweede hond Ebbey gemakkelijk over straat. De tweede hond, omdat zijn eerste hond Blue intussen met pensioen is gegaan. Gerie's leven ziet er nu heel anders uit dan vroeger toen hij nog geen geleidehond had. Destijds zat hij meestal binnen. Soms ging hij naar buiten met zijn ouders, soms alleen met zijn blindenstok. Dat vond hij niet leuk. Tegenwoordig kan hij zelf gaan en hoeft niemand om hulp te vragen. Bovendien vindt hij het erg fijn dat mensen gemakkelijker met hem praten. En dat komt door de hond.

De verzorging

Gerie doet de verzorging van zijn hond Ebbey helemaal zelf (en ook dat is een voorwaarde om een geleidehond te kunnen krijgen). Alleen wanneer hij echt ziek is, laat iemand anders de hond uit. Maar dat wil hij liever niet. Een geleidehond is erg bijzonder, vindt hij. Ebbey is een stukje van hem zelf en dat geeft hij niet zomaar uit handen!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een geleidehond: alleen bij voldoen aan voorwaarden"

Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 23-09-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!