InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat te doen met een zwerfkat in de tuin of buurt

Wat te doen met een zwerfkat in de tuin of buurt

Wat te doen met een zwerfkat in de tuin of buurt Iedereen ziet ze wel eens, zwerfkatten. De meeste mensen zeggen vaak: ach die redt zich wel! Toch is dit niet altijd het geval, soms zijn ze ziek of kunnen ze slecht voedsel vinden. In enkele gevallen komen er teveel katten in de buurt of wordt er een nestje kittens gevonden. Hoe pakt u deze problemen het beste aan?

Wat is een zwerfkat?

Een zwerfkat is eigenlijk een dakloze kat. Dit kan zijn ontstaan door verschillende oorzaken, zo kan het dier zijn afgedankt of op een ander manier aan zijn lot is overgelaten. Ook poezen die zijn weggelopen of hun huis niet terug konden vinden, kunnen zwervend op straat belanden. Sommige katten hebben nooit een huis gehad omdat moederpoes een zwerfkat was. De meeste katten redden zich prima omdat ze vaak wel een adresje hebben waar ze kunnen eten. Dikwijls gaat het om afvalresten maar als poes geluk heeft dan krijgt zij dagelijks vers eten van mensen die zwervers proberen te helpen. Ook vangen ze zelf muizen of vogels om hun hoger te stillen. Echte zwervers zijn vaak dusdanig verwilderd dat ze nooit aan mensen zullen wennen en ook niet in huis te houden zijn.

Is het een zwerfkat?

Voordat u, op wat voor manier dan ook, actie onderneemt moet u er zeker van zijn dat het om een zwerfkat gaat. Oudere katten zien er niet altijd op hun best uit en kunnen daardoor misschien een indruk opwekken dat ze een zwerver zijn. Indien u het dier in zo'n geval gaat voeren loopt u het risico dat hij niet meer terug naar zijn baas gaat. Het wordt nog erger als het dier wordt gevangen en in een asiel wordt geplaatst. Ergens zit dan een verdrietige eigenaar te wachten dat poes weer thuis komt en in het asiel zit een kat met heimwee naar zijn baasje. Om dit te voorkomen kunt u in de buurt informeren of een briefje in de buurtsuper hangen met een signalement van het dier. U kunt de kat (als hij tam is) ook een bandje met uw telefoonnummer om te doen. Wordt u niet gebeld? Dan is de kans erg groot dat poes dakloos is.

Overlast van zwerfkatten

Niet iedereen is blij met zwerfkatten in de buurt. De dieren kunnen in sommige gevallen voor behoorlijk overlast zorgen, denk bijvoorbeeld aan:
  • Opengetrokken vuilniszakken
  • Nachtelijke ruzies en/of concerten van de katten
  • Stankoverlast

Hebt u erg veel last van zwerfkatten, dan is het raadzaam om (gratis!) hulp in te roepen van een dierenasiel, dierenambulance of een speciale stichting voor zwerfkatten. Zij zullen op een diervriendelijke manier de katten vangen en per kat beoordelen wat er mee gaat gebeuren:

Een gechipte kat

Een gechipte kat wordt zo snel mogelijk herenigt met zijn baas.

Een tamme kat

Als blijkt dat het om een tamme kat gaat, proberen ze de eigenaar op te sporen, hierbij wordt onder meer gebruik gemaakt van stichting Amivedi. Lukt het helaas niet om de eigenaar te vinden, dan wordt er voor poeslief een nieuwe baas gezocht.

Een wilde kat

Helaas zijn sommige katten dusdanig verwilderd, dat het onmogelijk is om ze bij mensen te plaatsen. Veel mensen denken dat katten die niet geplaatst kunnen worden, een spuitje krijgen. Dit is absoluut niet waar! Ze worden gecastreerd/gesteriliseerd en gechipped. Tevens worden ze onderzocht door een dierenarts en uiteindelijk weer losgelaten in hun eigen vertrouwde omgeving.

Een zieke of gewonde kat

Een zieke of gewonde kat wordt indien mogelijk behandeld door een dierenarts. Is het te ernstig gesteld met het beestje dan zal het uit zijn lijden worden verlost om verdere leed te voorkomen.

Kittens

Kittens worden na een gezondheidscheck geplaatst in een pleeggezin. Hier worden ze gesocialiseerd en zullen uiteindelijk geplaatst worden bij een baas.

Jaag de dieren niet weg, hiermee wordt het probleem niet opgelost. Help de dieren en uw buurt door melding te maken.

Nestje met kittens gevonden?

Wat moet u nou doen als er een netjes met kittens wordt gevonden? In eerste instantie is observeren en beoordelen het allerbelangrijkst:

Rustige warme kittens

Als kittens rustig slapen, droog en warm zijn, is de kans heel groot dat moederpoes even weg is om te eten, plassen of iets dergelijks. In de meeste gevallen is ze altijd snel terug. Verstoor het nestje niet! Blijf alstublieft uit de buurt, moederpoes kan door uw aanwezigheid bang worden waardoor ze niet naar haar nest terug durft te gaan. Geef haar een paar uurtjes om terug te keren voordat u concludeert dat de kittens geen moeder meer hebben. Probeer in tussentijd uit te zoeken of poes een eigenaar heeft. Als uiteindelijk blijkt dat het toch om een zwerfkat lijkt te gaan, meld uw vondst dan zo snel mogelijk bij een opvang voor zwerfkatten of dierenambulance. Haal nooit kittens uit het nest om zelf te houden, het is vast heel verleidelijk maar als ze te jong zijn, hebben ze hun moeder hard nodig! Personeel van bijvoorbeeld de dierenambulance, zullen moederpoes en haar kittens daarom ook proberen samen te vangen! Wilt u toch graag een kitten adopteren, neem dan contact op met het asiel of opvanghuis waar ze in eerste instantie worden ondergebracht.

Onrustige koude en/of natte kittens

Als blijkt dat kittens onrustig zijn, veel miauwen of krijsen, koud aanvoelen en bijvoorbeeld nat zijn, is de kans groot dat er iets met moederpoes gebeurd is. Neem dan acuut contact op met de dierenambulance of een andere instelling.

Gratis

Veel mensen doen geen melding van zwerfkatten, omdat ze bang zijn dat ze iets moeten betalen. Hier hoeft u zich geen zorgen over te maken, het is geheel kosteloos. Ook in het geval van een zieke zwerfkat draait u niet op voor eventuele kosten. U kunt met een gerust hart bellen, de dieren worden gratis opgehaald en verzorgt!

Belang van castreren en steriliseren

Om het probleem van zwerfkatten aan te kunnen pakken is het zeer belangrijk om katten te castreren of te steriliseren. Dit geldt voor zowel zwervers als voor onze kamertijgers die regelmatig buiten lopen. Katten kunnen in een zeer korte tijd voor erg veel nakomelingen zorgen. Maak ook daarom melding van zwerfkatten zodat ook dit probleem kan worden opgelost.

Over een zwerfkat ontfermen

Wanneer er een zwerfkat bij uw huis aanwezig is, is het op zich geen probleem om hem te voeren. Geef het dier bij voorkeur speciale kattenvoeding. Etensresten of andere producten kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid van een kat omdat er bijvoorbeeld teveel zout in zit. Voer nooit meer dan het dier op kan, dit voorkomt tevens dat meer zwerfkatten u komen opzoeken. Ook komen er vaak muizen of ratten op de (etens)resten af die voor veel overlast kunnen zorgen. Melk is niet goed voor een kat, ze kunnen er diarree van krijgen. Elke dag een schaaltje schoon drinkwater is het allerbeste! Indien mogelijk kunt u misschien een slaapplaats creëren waar het dier droog kan liggen. Tevens is het sterk aan te raden om het dier "te laten helpen".
Erg belangrijk: zorg dat uw buren geen last krijgen van "uw" zwervertje.

Voorkom dierenleed

Zwerfkatten hebben het soms erg moeilijk, vooral als ze oud, ziek of niet moeders mooiste zijn. Ziet u een zwerfkat en wilt u (of kunt u) zich niet over het dier ontfermen, neem dan a.u.b zo snel mogelijk contact op met het dierenasiel, dierenambulance of een dierenarts voor advies. Vooral wanneer een dier ziek is, schakel hulp in. Dit voorkomt veel onnodig dierenleed!
Het kost u niets en de katten en de buren zullen u dankbaar zijn.
© 2010 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Opvoeding van kittensOpvoeding van kittensJe hebt net een kitten gekocht, maar je weet niet precies hoe je een kitten moet opvoeden. Vind in dit artikel de inform…
Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafKittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafWie valt er nou niet voor zo een jong, klein en lief kitten! Voor je het weet heb je het aangeschaft. Niet zo slim dus.…
Kittens en onzindelijkheidKittens en onzindelijkheidJaarlijks worden er in Nederland miljoenen kittens geboren, van verschillende rassen met verschillende kleuren. Helaas z…
Pleegmoeder worden... van jonge kittensPleegmoeder worden... van jonge kittensEr is weinig zo vertederend als jonge dieren. Menig mensenhart smelt bij het aanzicht van die grote ogen in dat kleine p…
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
Bronnen en referenties
  • Zwerfkattenamsterdam.nl
  • Zwerfkat.com

Reageer op het artikel "Wat te doen met een zwerfkat in de tuin of buurt"

Reacties

Jer van Leeuwen, 15-10-2019 15:26 #42
Bij mij rondom het huis zwerft een jonge oranje/wit katertje rond. Wij hebben al een grijze zwerfkat in de tuin met behuizing die wij al een paar jaar eten geven. Dat gaat prima. Nu komt de oranje kat bij ons langs en jaagt de grijze poes weg en eet ook nog al haar eten op. Wij willen graag de oranje poes weg hebben. Hebben al de dierenambulance Den Haag gebeld maar die komen de oranje poes niet ophalen. Dus wat moeten wij hiermee. Hebben in ons leven altijd dieren gehad. Honden, katten, vogels, vissen. Zijn ook al jaren lid van de Dierenbescherming heb ook vroeger met de Dierenambulance gewerkt. Wij zijn in de tachtig en ik hr. Mantelzorger en hebben huishulp

Wouter de Laet, 18-06-2019 21:23 #41
Beste, ik heb het afgelopen jaar een half wilde zwerfkat onderhouden ( eet en drinkbakje op het terras dat steeds goed gevuld is) ze laat haar eigen ook af en toe aaien en zit soms ook voor de terrasdeur te wachten op eten en aandacht.
Nu is het probleem dat wij binnen 2 weken verhuizen en niet goed weten wat de beste oplossing is voor de poes.
Wij hebben er geen enkel probleem mee om ze in huis te nemen op het nieuwe appartement en hebben haar ook al eens bij mijn huidige woonplaats binnen kunnen opsluiten.
Dit maakte de kat echter zeer onrustig ( vrij paniekerig, en niet weg te krijgen van het terrasraam) best zielig om te zien.
Dus nu weten we niet goed wat de beste oplossing is, laten we het diertje achter of doen we toch een poging het mee te verhuizen? Het laatste wat wij willen is een ongelukkig dier omdat het niet aangepast geraakt of heimwee heeft.

Marjo, 28-05-2019 08:06 #40
Sinds een paar jaar heb ik mij het lot aan getrokken van 2 zwerfkatten
ikzelf denk dat het moeder en dochter is zoals ze met elkaar omgaan, heb een buitenhok gekocht, zodat ze een warme schuilplek hebben. de oudste kat durft wel binnen bij mij, de jongste niet. nou heeft de jongste kat ik denk pijn in haar mond zo te zien aan haar gedrag, klappert met haar mondje, je ziet dat er iets is, eten doet ze nog wel. ze ligt ook constant onder het hok, wat ik niet gewend ben van haar. ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. heb ook weinig tijd om me om haar te bekommeren omdat ik veel werk. kunt u mij hierin raad geven

Ivonne, 07-03-2019 11:33 #39
Ik wil een zwerfkat bij mij binnen laten wennen. Hoe lang moet ik hem binnen houden, zodat hij weer bij mijn huis terug komt.?

Ron, 02-12-2018 09:54 #38
Ik heb nu vijf maanden zwerfpoes met twee jongen. Groeien als kool. Geef ze eten en heb een huisje voor de kou en schuilen. We bieden ze en zijn erg tam geworden. Kunnen ze aaien en met eten brengen komen ze ons begroeten. Ik heb een stuk grond om mijn huis 2500 vierkante meter. Ik hou van dieren maar wil ze niet in huis. Van mij mogen ze blijven maar dan laat ik ze wel helpen. Hoe kan ik dat het beste doen? Vang ik ze alle drie of 1 voor 1 en zijn ze daarna niet gelijk schuw als ik ze terug plaats.

Rentia van der Vaart, 28-08-2018 23:19 #37
Dit mag misschien in Nederland allemaal van toepassing zijn maar in België is het helaas anders. Zeker voor zieke, oude zwerfkatten is er geen beleid om ze te helpen. Gemeentes willen domweg geen geld besteden aan deze doelgroep. Ik spreek uit ervaring! Al jarenlang vrijwilligster met vangen, naar dierenarts brengen, de nazorg en het terugplaatsen van zwerfkatten. Reactie infoteur, 24-09-2018
@Rentia, Wat naar dat de poezen zo aan hun lot over gelaten worden. Maar wat fantastisch dat u zich zo inzet om ze te helpen, hopelijk krijgt u ooit steun van de gemeente. MvG El-Ja

Ron, 26-08-2018 09:52 #36
Ik woon vrijstaand en heb ruim 2500 vierkante meter grond. Ik heb op dit moment een zwerfkat, deze gaf ik al ruim 1jaar voedsel door een bakje brokjes in de avond aan te bieden in mijn tuin. Verder erg schuw en niet benaderbaar.

Sinds drie weken weet ik dat het om een poes gaat ze heeft 6 kittens. Wij geven ze dagelijks wat voedsel junior vlees en brokjes, je ziet het spul met de dag groeien. Ook kunnen we best wel heel dicht bij ze komen. Moeder is beter benaderbaar en vanaf nog geen meter kunnen we er bij zitten als het spul gaat eten moederloos kijkt toe enzowaar mogen we de kittens aaien.

Vraag.ik heb ruimte zat en het zit mij niet in de weg maar 6 kittens worden groot, ik hoef zelf geen katten in huis, het bij voeren een hokje maken vind ik allemaal prima ik heb aangrenzend een bos perceeltje. Maar voortplanten verder lijkt me niet handig.

Iemand tips hoe dit aan te pakken, ik wil absoluut niet de boel verstoren. Of ik goed bezig ben weet ik niet maar mij gevoel zegt help de natuur een beetje we maken al genoeg kapot.

An, 02-07-2018 19:09 #35
Al jaren last van zwerfkatten. Water, knoflook, satestokjes enz enz. Het help niet. Waarom zijn er zoveel zwerfkatten. De eigenaren laten ze buiten spelen. Staan er gewoon niet bij stil dat hun lieve huisdieren overlast veroorzaken. Zij hebben thuis een schone kattenbak. De katten worden ook nog eens door buurtbewoners bijgevoederd. En dat scheelt weer kosten van voeden. Waarom is er geen kattenbelasting?! Dan komen er vanzelf minder katten. En iedere zwerfkat. Hup castreren. Ik had geen hekel aan katten en hun eigenaren maar door hun gedrag… en het veroorzaken van stankoverlast.

Isabel, 23-06-2018 11:23 #34
Beste heer/mevrouw,

U geeft aan dat een zieke zwerfkat en zwangere moederpoezen gratis opgehaald worden.
Mijn collega geeft aan grote groep zwerf/wilde katten eten. Nu is er 1 kat sterk vermagerd en heeft een hele grote kale plek op zn rug en de huid die te zien is is zwart. We maken ons ernstig zorgen, maar omdat hij wild is kunnen we hem niet in een vervoersbox doen. Ook zitten er 2 zwangere moederpoezen tussen die elke moment kan bevallen. Zowel het asiel als de dierenambulance komen niet voor deze dieren. Waar kunnen we wel terecht?

Anne, 13-06-2018 08:10 #33
Ik verzorgde twee zwerfkatten waarvan 1 wel aangehaald wilde worden. Ik heb de beide katten laten steriliseren, mannetje vrouwtje. Met 1 konden we naar de dierenarts toen hij ziek was, na15 jaar moesten we die laten inslapen (kattenaids) nu wilde de overgebleven kat wat meer geaaid worden, alleen door ons. Nog heel schuw, maar als ik riep kwam ze, en ze stond vaste tijden voor de deur. Nu komt ze niet meer als ik roep, en ze zoekt geen toenadering meer. Alsof ze voor ons ook bang is, ik denk dat ze ziek is. Ze eet niet meer uit haar bakje, wat kan ik doen? Je kunt haar ook niet vangen, anders was ik al naar de dierenarts geweest

A. Leenes, 30-04-2018 22:32 #32
Nou het dierenasiel doet weinig ze sturen een dierenambulance die dus niet eens komt en ook geen belletje geeft dat het wat later kan worden, en als ze komen en het dier ziet er verder goed uit dan nemen ze hem of haar ( kat/poes) niet mee.

Agnes, 26-10-2017 16:06 #31
Naast mijn chalet op een recreatiepark in Oisterwijk geeft de ene buurman dagelijks eten aan 15 zwerfkatten. Aan de andere kant hebben de buren slaapplaatsen gecreëerd door middel van kussentjes in plastic kratjes, cementkuipen, schuur permanent open etc. Mijn chalet staat daar tussenin en is nu openbare kattenbak. Overal poep, overgeefsel en sproeiplekken. De stank is vooral bij nat weer ondraaglijk, raam openzetten is af te raden. Niet meer voederen is geen optie. De 15 katten zijn zijn hobby zegt de buurman. Ik heb voor groot deel tegels neergelegd, knoflookkorrels gestrooid, kippengaas neergelegd, poep weggehaald, met water gegooid etc. Niets helpt. Is er nog een andere oplossing mogelijk dan mijn chalet verkopen?

Tanja Wibbelink, 17-08-2017 20:25 #30
Vandaag is de Dierenambulance langs geweest voor een zwerfkat. Werd niet meegenomen omdat er geen plek was in het asiel. Alleen ernstig zieke of kleine kittens worden meegenomen omdat zij niet voor zichzelf kunnen zorgen. Nu moeten we zelf voor een oplossing zorgen, heel vreemd allemaal.

Judith Sijpkes-Vaatstra, 22-02-2017 11:15 #29
Goedemorgen
Al zeven jaar verzorg ik een dakloze kater. Hij eet en slaapt vaak bij mij maar hij krabt voortdurend achter zijn oren grote open wonden. Ik wil hem zo ontzettend graag naar de dierenarts brengen voor behandeling maar hij laat zich niet vangen. Ik heb nog meer poezen en dat maakt methodes als een vangkooi erg ingewikkeld. Wat kan ik doen?

Maaike, 22-01-2017 11:27 #28
Hallo Marja, ook ik verzorg nu al zowat 3 weken een zwerfkat en toen met die ijzel heb ik een krat tot hutje omgebouwd onder een bank in mijn tuin. Eerst heb ik er een oude wollen lievelingstrui in gelegd en toen ik na een dag of 2 ging controleren of die niet vochtig was geworden, bleek hij helemaal ondergekotst met wormen erin! Heb zelf een kat en had gelukkig wormenpillen in huis, daar heb ik er meteen een van in zacht voer gestopt. Het is een rooie en vaak zijn dat katers, maar ik vind 'zijn' buik nogal dik, misschien toch een zwangere kat? Heb net zijn kratje gecontroleerd, ligt sinds enige dagen stro in, was droog, maar heb het in de zon gezet. Want behalve de nacht houdt hij zich op bij mijn keukendeur, hele dagen, het is tenslotte droog, wachtend op voer. Geef hem veel, want je weet maar niet of ie drachtig is? Mijn kat, een gecastreerde kater van 10, jaagt nooit andere katten weg uit de tuin, ze zitten soms een halve meter van elkaar. Ik kan de zwerver niet benaderen, met minder kou zou ik daar met geduld aan werken. Je hebt niks aan mijn opmerkingen, ik misschien meer aan de jouwe, zoals isobox? Maar gezien mijn kratje, eerst bolletjesplastic dubbel erin met daarop stro, lijkt ook afdoende. Denk wel dat je elke dag moet controleren of er condens in zit. Fijn om van iemand te lezen, dat er nog meer mensen zijn die zich het lot van een zielepootje aantrekken, hoop van je te horen hoe het afloopt, hoop zelf dat het dier met de lente vertrekt en weer voor zichzelf gaat jagen! Hartelijke groeten van Maaike Reactie infoteur, 20-08-2017
@Maaike,
Katten kunnen door wormen ook een dikke buik krijgen, het kan zijn dat de kat na de wormpil een dunnere buik heeft gekregen.
MvG El-Ja

Marja, 18-01-2017 12:10 #27
Hallo, sedert 4 maanden geven we een vermoedelijke zwerfkat, superschuw, 2x per dag eten en drinken. Hij woont in de voortuin in een isobox gevuld met veel hooi en een kleed, zodat hij in de kou niet hoeft te zwerven. Hij is gemeld bij vermiste en gevonden dieren. Hij heeft op Facebook gestaan en in de buurt heb ik een foto van hem opgehangen met de vraag of iemand deze kat herkent. Geen reacties gehad. Vermoedelijk is hij achtergelaten.
Hij is niet benaderbaar dus kijken of hij een chip heeft is niet mogelijk. Vangen en naar het asiel brengen lukt ook niet en hij wil niet in de schuur.
Ik vraag me af of een isobox warm genoeg is met deze koude.
Wat kan ik verder nog voor hem doen?
Dank voor een reactie met goede tips
Marja Reactie infoteur, 20-08-2017
@Marja,
Als een kat voldoende eten en drinken krijgt en vooral droog kan liggen, kunnen ze het relatief goed volhouden in de kou. Indien er veel wind is en gevoelstemperatuur laag is, dan moet de wind niet in de de box kunnen waaien. Door condens/zweet kan stro of ander materiaal nat worden, het is daarom belangrijk de box regelmatig te controleren. Een kat die op een natte ondergrond ligt, kan namelijk koud en/of ziek worden.
MvG El-Ja

Nancy, 05-12-2016 15:03 #26
Dat is heel mooi gezegd, en misschien is het in nederland zo, maar in België… Ik zit al sinds augustus met een zieke zwerfkat in de tuin… Heb alle instanties gebeld. Asiel is het dier komen ophalen, heeft het gecastreerd en teruggeplaatst, verder is er niets meer gedaan want 'hij was toch al oud'. Uiteindelijk een instantie gevonden die het wil opvangen, maar ik moet zelf zorgen voor het vangen, wat geen makkie is. Ben al 2 weken aan het proberen, zonder enig resultaat. Hij gaat steeds verwaarloosder uitzien. Doet echt pijn hem zo te zien. Tevens kan ik heb geen eten meer geven buiten de vangkooi want anders krijg ik hem helemaal niet gevangen, wat resulteert in zielig gejank voor mijn raam. Zoals ik zij in hoop dat het in nederland beter geregeld is dan in België want daar laten ze je aan je lot over met de zwerfkat. Niet zozeer voor mij, maar ik zou zo graag willen dat het arme beestje geholpen wordt. De indruk die ik krijg van dierenasielen en instanties is dus zeker niet positief nee, want als echt een dier in nood is zie je ze niet.

Carli, 11-11-2016 22:29 #25
Er komt al een tijd een zwerfkat bij ons in de tuin, al maanden… we geven hem eten want ja, hij is gewoon heel sneu maar nu is hij continu in onze tuin aan het poepen en we zijn er klaar mee. Wat nu? We willen er gewoon vanaf, hoe lief het beestje ook is…

Nicole, 02-10-2016 17:23 #24
Ik heb een vraag. Wat kan ik doen met een zwerfkat die we al 3 jaar voederen bij mijn moeder thuis? Mijn moeder is overleden en nu is het huis verkocht en die mensen willen dat niet verder doen. Ze is al heel mager geworden. Ze kan niet haar eten zelf vinden. Reactie infoteur, 08-10-2016
@Nicole,
Wat een nare situatie. Vraag in dit geval advies bij het asiel bij u in de buurt.
MvG El-Ja

Conny, 25-09-2016 21:26 #23
Ik heb hier in Berchem soms 3 tot 5 zwerfkatten die ik maar al te graag eten geef. Nu is mijn vraag waar moet ik doen als het winter wordt en koud en nat (heb nu al medelijden met die knappe katjes). Kan ik iets groters dan een klein hondehuisje zetten waar ze toch wat droog zitten en hun eten toch droog blijft (of zelf iets maken maar wat dan)?

Astrid, 24-08-2016 16:08 #22
Graag wil ik advies vragen bij het nemen van een besluit rondom een (voormalig) zwerfkatje. Het gaat om Ollie, een poes van naar schatting 7 jaar. Ik heb haar twee jaar geleden in onze tuin ontdekt en ze was toen erg schuw. Met heel veel tijd, aandacht en toewijding heb ik haar zover gekregen dat ze zich bij mij op haar gemak voelt, zich laat aanhalen en bij me komt liggen. Ze komt ook binnen om te eten en als ik alleen thuis ben blijft ze een hele poos binnen. Buiten is ze denk ik wel nog steeds het meest op haar gemak, al is dat in de winter nog maar de vraag.

Mijn vriend heeft het hele proces nooit zo zien zitten en hij heeft dan ook niet geïnvesteerd in het contact met Ollie. Mijn fout is geweest om ondanks dat hij het niet wilde toch door te gaan met Ollie, in de hoop dat hij bij zou draaien. Naar hem is ze angstig al laat ze zich ook door hem aaien als ik erbij ben en hij haar rustig benadert. Helaas heeft het voor mijn vriend allemaal lang genoeg geduurd en is de maat voor hem vol. Het zorgt voor stress en frustratie en ik moet een keuze maken wat te doen met Ollie. Mijn vriend zegt dat ik haar buiten moet laten in onze grote tuin, waar ze een droge slaapplaats heeft en haar daar weer moet gaan voeren. Hij denkt dat het dan weer terug gedraaid kan worden en ze buiten het gelukkigst is. Dan moet ik haar gaan negeren als ze naar binnen wil (een kattenluikje gaat niet).

Ik zie echter ook een katje dat heel erg kan genieten van de aandacht en er graag bij is (mits ik alleen ben) en ik gun haar een warm thuis. Er zit geen kwaad in. Zou ze bij iemand die alleen woont en net zo toegewijd is als ik, alsnog dat warme thuis kunnen vinden? Is zo iemand te vinden? Of is ze teveel gehecht aan mij en gaat ze dat niet nog eens kunnen opbouwen met iemand? Maakt ze überhaupt kans om eventueel via een asiel een nieuw baasje te vinden? Ik zit er flink mee in mijn maag. Hopelijk kan iemand mij verder helpen bij het maken van de juiste beslissing.

Brenda Haagsma, 03-07-2016 12:55 #21
Hallo.Sinds drie weken zit er een poes bij ons huis, de eerste anderhalve week hebben we haar geen eten etc gegeven un de hoop dat ze weer naar haar eigen huis zou gaan.Ook een bandje omgedaan met de vraag waar ze woont.Geen reactie.Dierenambulance gebeld en gechecked op chip, niets bekend.Overal op social media gedeeld, asiels en dierenartsen gebeld etc etc.Ze wordt nergens vermist.Nu slaapt en eet ze bij ons, t is een schat!Ze mag bij ons blijven.Maar wat ons opvalt… ze wordt ronder rondom de taille.Wellicht zwanger?Wij gaan zelf over 5 weken op vakantie.Voor haar wel een buurvrouw die even 2 weken wil verzorgen maar hoe te handelen als ze wel kittens heeft?Graag advies.Met vriendelijke groet Brenda

Evert, 15-12-2015 07:55 #20
Zelfde verhaal als Maddie hier. Iemand van de dierenambulance zei "5 dagen niet voeren, dan komen we. Zo doen we dat nu eenmaal." Dat de kleine, magere, trillende kat dat niet overleeft deed niet terzake…

Maddie, 24-11-2015 11:22 #19
Hallo,

Ook hier zit al een aantal maanden meerdere malen per dag een kat in de tuin. Sinds 4 weken geven we hem iedere dag eten en drinken. Maar nu gaat het erg nat en koud worden. Zijn vacht is slecht en hij drinkt veel te veel voor een kat, ruim 300 ml per dag. Hij eet heel veel maar we zien hem niet 'gezonder' worden. Nu hebben we 2,5 week gelezen foto's genomen en naar Amivedi gestuurd. Hij kwam op de site en op Facebook, maar opeens was de foto met zijn verhaaltje weggehaald. Ook had ik het asiel in Hoorn gebeld, maar die willen blijkbaar niets doen. Doordat hij zo vreselijk veel drinkt en steeds magerder lijkt te worden krijgen we toch een naar onderbuikgevoel over zijn gezondheid, maar ze deden zo betweterig aan de telefoon. Net alsof wij niets van katten weten.
Vandaag ga ik hem proberen te vangen en naar de dierenarts brengen voor een check-up en of hij gechipt is. Als de eigenaar wel bekend wordt en hij blijkt ziek te zijn maar moedwillig niet behandeld, dien ik een klacht tegen hen in voor verwaarlozing en onnodig dierenleed.

Heel verhaal maar de hoofdzaak was eigenlijk om even te laten zien dat niet alle asielen en organisaties zo meelevend en met de dieren begaan zijn. Je zou toch denken dat zieke zwerfdieren voorrang krijgen op gezond ogende zwerfdieren in de opvang… Beetje raar eigenlijk

Thieske, 11-10-2015 10:03 #18
Beste,

ik heb 's nachts bij ons in de tuin een dikke rooie kater wandelen, heb er zelf geen vrobleem mee maar onze kat zorgt dan voor een orkest voor de raam om hem te verjagen :(.
tevens de eigenaar van het beestje al een paar keer gevraagd om hem binnen te houden mar dat doet ie niet.
wat hiermee te doen? proberen te vangen en elders 60 km verder loslaten? of…

grt thieske Reactie infoteur, 12-10-2015
@Thieske,
Wat een vervelend probleem. De dikke rode kater vangen en 60km verder loslaten is natuurlijk geen optie. Sommige katten vinden hun huis wel terug maar niet allemaal. Om van het dier een zwerfkat te maken omdat hij bij iemand door de tuin loopt is natuurlijk ook niet helemaal fair. De kans is groot dat uw tuin daarna door een andere kat wordt bezocht, ze hebben immers allemaal een eigen gebied en die wordt snel weer ingenomen als een soortgenoot verdwenen is.
Is het misschien een optie om uw eigen kat 's nachts tijdelijk in een ander vertrek te laten? Mogelijk dat ze elkaar over een tijdje niet zo spannend meer vinden en elkaar uiteindelijk gewoon weer negeren. Indien u (rol)gordijnen heeft, kunt u deze ook sluiten.
Hopelijk lost het probleem zich snel op.
MvG El-Ja

Lise, 11-09-2015 19:11 #17
Hay ik heb hier een kat voor onze deur en denk dat het van de overleden buurvrouw is maar het katje draagt geen halsband opzouten het is heel mager en je ziet dat het verwaarloost is. Het kwam op een dag voor de deur zitten nadat het de nacht ervoor via een raamje was binnengekomen en uit de vuilbak heeft gegeten sindsdien zit die iedere avond op dezelfde tijd aan de deur te miauwen. Mijn papa (die ergens anders woont) had graag een katje gehad en ik vroeg me nu af als je het katje naar een dierenarts doet en ervoor zorgt dat het gezond is kan je het dan in huis nemen? Of mag dat niet? Reactie infoteur, 15-09-2015
@Ilse,
Het is verstandig om eerst in de buurt te vragen of iemand weet van wie het katje is. Indien niemand weet of het diertje een baasje heeft, kan een dierenarts of mensen van het asiel controleren of het katje gechipt is. Blijkt dat het katje geen baasje/chip heeft, dan kun je samen met het asiel of dierenarts overleggen of je het diertje kunt houden.
MvG El-Ja

Yana, 04-06-2015 22:50 #16
Hoi,
Vorig jaar kwam uit het niets een kleine kitten in onze achtertuin. Het was al laat en donker, maar hij miauwde de hele tijd voor de deur. Ik deed de deur open en hij wandelde rustig naar binnen. Hij was best verlegen, maar ook speels. Ik speelde met hem met een touwtje een beetje. Het was een best koude nacht, dat weet ik nog en de kitten ging steeds naar binnen en buiten. Het was erg laat, maar mijn vrouw zei dat ik de deur moest dicht doen vanwege de kou. Dus moest de kitten ook naar buiten. De volgende dag was die er weer, maar toen ik later weer naar buiten ging was hij weg. Sinds die dag heb ik hem niet meer gezien.

Maar dit jaar naar mijn verbazing zag ik hem weer en ik was geschrokken. Ik herkende hem nog vanwege de kleur en vooral de witte pootjes. Hij is nu supermager en bij de achterkant is die bijna kaal. Mijn hart stond even stil, maar ik wist niet echt wat ik moest doen. Ik probeerde beetje dichtbij te komen om hem beter te bekijken, maar hij is nu banger en rent steeds weg. Ik wil hem wat overgebleven vlees geven, maar ik ben bang dat hij daarvan ziek wordt. Elke keer als ik hem zie word ik best verdrietig. Ik ben nu van plan om wat kattenvoer te kopen, maar weet niet echt wat ik moet doen. Weet u misschien wat ik moet doen? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 06-06-2015
@Yana,
Wat een heftig verhaal, het is begrijpelijk dat u hier verdrietig van wordt. Het kan een tijdtje duren voordat de kat u vertrouwt, hij is waarschijnlijk vaak verjaagt en moet altijd op zijn hoede zijn. Kaalheid kan ontstaan door verschillende oorzaken, denk bijvoorbeeld aan ziektes, stress, parasieten en/of onvoldoende voeding. Het is een goed begin om wat voer voor het diertje te kopen, kijk het een tijdje aan en misschien knapt hij daar wat van op. Indien er sprake is van parasieten (vlooien, luizen of teken), dan kunt u hem na verloop van tijd daar misschien ook voor behandelen. Knapt het diertje niet op en/of u kunt niet bij hem in de buurt komen dan kunt u altijd contact opnemen met de dierenambulance of dierenasiel bij u in de buurt voor advies.
Veel succes en sterkte met het diertje.
Hartelijke groet El-Ja

Lies, 01-03-2015 22:35 #15
Sinds 3 maanden leg ik iedere dag op dezelfde plek kattenvoer. Hiermee ben ik begonnen toen ik dagenlang een heel magere vrij jonge kat daar zag lopen. De dierenambulance Nijmegen wilde niets doen. Ik heb vaker gehoord dat ook andere DA niets doet aan (verwilderde) zwervende katten. Ik zie de kat maar zelden, maar het voer is iedere dag op. Of dat wordt door muizen gegeten: ook van nut voor zwervende kat. Ik weet geen andere oplossing. Op zich begrijp ik dat door het grote aantal zwerfkatten DA de opvang niet meer aankan, maar dat kun je wel eigen van de eigenaar. Er zouden regels voor eigenaren moeten komen om katten thuis te houden en te chippen, net zoals o.a. honden. Als je ziet op de Amivedi website hoeveel katten er zoek zijn geraakt en zgn. gemist worden. Het lijkt me wel duidelijk dat katten niet zonder controle weg moeten lopen." Eigenaren: zorg voor je kat, let op dat die niet kan weglopen. Ik vind het zielig voor die katten waar de eigenaar zich niet om bekommert.

Anne, 29-12-2014 18:29 #14
Er liep al vanaaf de zomer een mager katje buiten sliep buiten ik gaf hem ad en toe wat eten tot dat die elke ohtend snachts maak niet uit welke tijd stip voor me deur aan wachten was ik heb hem in huis genomen al 5 maanden niemand aan de deur gehad tot aan dit weekend politie er bij moest se kat terug geven aan de eigen naar maar zei zorg er niet eens voor heb olk getuigen mag hem nu niet meer naar binnen laten van politie wat moet ik doen? Wil hem terug mvg Reactie infoteur, 24-03-2015
@Anne,
Dit is een lastige en erg vervelende situatie. U heeft niet zomaar recht op het diertje, ondanks dat het katje volgens u niet voldoende aandacht en eten krijgt. Het is begrijpelijk dat u na vijf maanden erg aan het diertje gehecht bent geraakt, helaas heeft hij een ander baasje. Indien het diertje weer aan zijn lot over wordt gelaten en opnieuw vermagert, dan kunt u contact opnemen met de dierenbescherming voor advies.
MvG El-Ja

Marga, 22-10-2014 09:46 #13
Sinds een half jaar geef ik een kat te eten onder mijn balkon in de voortuin. Dit begon ik in eerste instantie te doen omdat ik als vogelliefhebber de kat uit de achtertuin wil houden waar ik van alles voor de vogels heb hangen en staan. De laatste tijd neem ik voor de kat ( ik weet niet of het mannetje of vrouwtje is) lekker voer mee met vers vlees. Al blazend komt ze nu toch dichterbij als ik de bakjes vul en 2 keer heb ik haar al kunnen aaien over het bolletje maar ze is zeer angstig en schuw. We zijn er deze week achter gekomen dat ze naast het huis onder een laurierheg zit. Ik denk dat ze daar ook slaapt want het is er dicht bij huis droog en meestal geen regenslag. We hebben vannacht de eerste heftige herfststorm gehad en ik hoopte dat ze ergens op een boerderij in de buurt in het hooi zou zitten maar vanochtend vroeg toen ik haar riep, kwam ze inderdaad uit de heg gekropen om te eten. Ze was ondanks de harde regenslag droog en dat was goed om te zien. Nu vraag ik me af wat ik zou kunnen doen om haar meer beschutting en warmte te geven. Zal ik iets boven in de laurier maken? Of iets onder de balkon? Ik heb een hondje en kanaries dus in huis zie ik voorlopig niet zitten. Het is een heel mooi beestje dat ik graag wil helpen maar ik wil haar niet de vrijheid ontnemen. Alvast bedankt voor jullie reactie! Reactie infoteur, 24-03-2015
@Marga,
Alle droge en beschutte plekjes zijn goed mits ze zich niet opgesloten voelen. Tevens is het belangrijk dat ze niet op de grond hoeven te liggen, een plaat van piepschuim (tempex) is een dankbare oplossing. Wilt u een stapje verder? Dan kunt u een hokje plaatsen (soort hondenhokje) met hooi of piepschuim op de bodem. Het hooi dient wel regelmatig ververst te worden, het wordt vochtig en droogt niet waardoor de kat er uiteindelijk niet meer in gaat liggen.
MvG El-Ja

Elena Beets, 13-09-2014 05:17 #12
Ik heb twee zwerfkatten in de kost. Nu is de dame bij wie ze slapen gestorven. Ik moet nu een winterslaapplaats voor ze maken. Ze zijn schuw dus ze gaan niet zomaar een hok in. Er moet een vluchtuitgang zijn, anders gaan ze er niet in. Mijn vraag is of u misschien een tekening heeft van een hok dat goede bescherming tegen regen, wind en koude geeft, en waar ze wel in durven.

Anne-Marie Bracqué, 20-01-2014 13:45 #11
Ik zit met een probleem, mijn zoon had verleden jaar een nestje van 3, 2 katertjes en een kattin. Ze zijn allen naar de dierenarts geweest en gecastreerd, gesteriliseerd. Toen de kittens ongeveer 6 maanden waren, werd er weer een katje afgezet. Hij heeft ondertussen al 8 katten, want ze hadden er 2 afgezet die beiden zwanger waren. Toen er dus weer een afgezet is is er een kater gaan lopen. Ik woon in de straat om de hoek, achter ons weiden, en zo is die bij mij terecht gekomen. Hij is wel verwilderd, in het begin konden we hem niet aanraken. Nu is het alzover dat hij komt eten en slapen, in een kleine veranda. Ik zelf heb 4 katten, ook allemaal afgezet, heel lieve dieren. Maar met de kat van mijn zoon lukt het niet. Ze vechten dat de haren in het rond vliegen. Deze morgen was het verschrikkelijk, mijn katten zijn terug binnengekomen en hebben mij zelfs gekrabt en gebeten. Domi de kat van mijn zoon is terug binnengekomen, heb hem eten gegeven, en plots viel hij mij aan. Weet U soms hoe ik kan maken dat hij terug lief wordt en ook met mijn katten overeenkomt? Die zitten in de grote veranda waar het gezellig warm is. Graag zou ik hem ook binnenlaten maar nu durf ik niet. Als U mij kunt helpen graag, ik wil mijn katten ook niet kwijt raken. Al bedankt omdat U dit wil lezen, en misschien een oplossing?

Mp, 02-01-2014 12:08 #10
Zwerfkat heeft zichzelf een huisgenoot aangemaakt. Ik vind het geen probleem, behalve dat ik zie dat ze bloed aan de onderkaak, en dan vraag ik me af wat het beste is wat ik kan doen. Ik vermoed dat ik haar op de een of andere manier naar een dierenarts moet zien te transporteren: Enige ervaring-tips ala 'protocol' zou welkom zijn.

Laila, 05-12-2013 23:10 #9
Er zit een zwerf kat bij ons in de wijk maar voelt zich erg aangetrokken tot mijn huis. Hij krabt tegen mijn balkon deur aan in de nacht en springt er soms tegen aan. midden in de nacht schrikt mijn dochtertje wakker omdat ze dan zijn gemiauw hoort en word ze bang. Ik voer deze kat niet. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij weg gaat? Reactie infoteur, 08-12-2013
@Laila,
Indien u niet weet waar de kat thuis hoort, kunt u altijd contact opnemen met de dierenambulance zijn kunnen u verder helpen.
MvG El-Ja

Anno, 16-05-2013 22:48 #8
Hallo,
Wij hebben eigenlijk al een hele lange tijd (sinds vorig jaar september denk ik) een zwerfkat in de buurt hij zit het vaakst bij ons in de tuin en krijgt genoeg eten hij komt zelfs af en toe binnen. Maar onze vader wilt niet nog een kat in huis en is niet echt blij met deze kat. Maar het is echt een hele lieve kat die echt een huisje verdient! Hij was een tijdje geleden veel aangekomen maar is nu weer erg dun en soms moet hij ook spugen/kotsen dat is niet echt fijn. Maar als dit te genezen is is het echt de liefste kat die je kan hebben! Wat moeten wij hier mee doen? Reactie infoteur, 18-05-2013
Hallo Anno,
Wat geweldig dat jullie deze (zwerf)kat verzorgen! Dit is een lastig probleem, maar jullie moeten in eerste instantie de mening van jullie vader respecteren.
Deze kat is waarschijnlijk gewent aan mensen, hebben jullie ook al op internet gekeken bij vermiste katten? Misschien zijn de baasjes nog steeds op zoek.
Zolang een kat voldoende eten en drinken krijgt en goed kan schuilen tegen regen en kou, kunnen ze buiten prima overleven. In de zomermaanden zijn katten vaak dunner dan in de winter, dit hoeft niet altijd betekenen dat poes ziek is. Spugen kan ook veroorzaakt worden door gulzig eten, blijft het probleem van spugen aanhouden en heb je het idee dat poes toch ziek is, dan kun je altijd contact opnemen met de dierenambulance.
Veel succes!
Met vriendelijke groet, El-Ja

Shake, 07-05-2013 09:50 #7
Hallo. ik heb al een paar keer in een klein wegje een kleine maar ook wel heel dunne zwerfkat gezien. Ik heb al eten gegeven maar heel opvallend aan de kat heel veel slijm aan de mond daarom durf ik ze niet te nemen. Ik denk dat de zwerfkat met jongen zit want de eerste keer was de zwerfkat heel dik aan de buik anders op alle andere plaatsen ook weer heel erg dun. En de laatste keer dat ik ze gezien heb was haar buik ook heel erg dun. De kat is denk ik tam want ze wil komen naar mij. Wat moet ik doen! Reactie infoteur, 07-05-2013
@Shake,
Ten eerste wat goed dat u het diertje eten geeft, als ze jongen heeft zal ze vast erg honger hebben.
Het is lastig om te beoordelen waarom er slijm aan de mond van de kat bevindt. Het is verstandig om hulp van de dierenambulance in te schakelen. indien het dier tam is kunnen ze kijken wat er aan de hand is. Mocht er sprake zijn van een nestje met kittens dan is het eveneens verstandig om hulp van de dierenambulance te vragen. Kittens kunnen als ze vroegtijdig worden gevangen namelijk nog gesocialiseerd worden.
Veel succes… met vriendelijke groet,
El-Ja

Langezaal, 03-04-2013 22:08 #6
Hallo, ik heb al een paar weken een zwerfpoes in mijn tuin. Heb haar eten gegeven en een doosje met dekentje. Maar ik kan mijn kamerdeur of keukendeur niet meer open zetten, ze zit gelijk binnen. Ik heb gezien dat ze vlooien heeft en ik heb hoogpolig tapijt, dus U begrijpt, dat risico wil ik niet lopen, dat wil ik echt niet. Ik wil graag het beste voor haar, maar hier kan ze niet blijven. Is er een mogelijkheid dat ze opgehaald kan worden en (denk dat 't een oud beestje is) ondanks haar leeftijd goed ondergebracht kan worden, vind 't echt zielig, maar kan haar echt niet houden hier. B.v.d. Reactie infoteur, 04-04-2013
@Langezaal,
Fijn om te lezen dat u zich heeft ontfermd over een zwerfpoes, vooral met die koude nachten en snijdende wind heeft een oude poes die extra verzorging ook wel nodig. Vlooien zijn inderdaad vreselijk, heel goed te begrijpen dat u die niet in huis wilt. Ze zijn echter goed te bestrijden met speciale anti-vlooien-druppels. Deze zijn verkrijgbaar bij de dierenarts of dierenspeciaalzaak. Ook poes zal u dankbaar zijn want ze hebben ook hinder aan vlooien. Indien u echt van de zwerfpoes afwilt, kunt u contact opnemen met de dierenambulance of dierenasiel. Helaas zitten de meeste dierenasiels bomvol en is de kans dat een oudere poes wordt geplaatst niet zo groot, mensen willen het liefst een jonge(re) poes. Ik hoop dat het met deze zwerfpoes toch nog goed gaat komen.
M.v.g El-Ja

Mohamed, 07-03-2013 14:00 #5
Hallo mensen, op het balkon van ons huis zijn er twee zwarte katten verlaten voor meer dan een jaar, als iemand weet een centrum waar baten laat me weten wat er in DEN HAAG, thanks!

Esther, 07-07-2011 13:41 #4
Hallo Dina, ik denk niet dat we het over hetzelfde katje hebben want ik woon in de Akkers. De kat waar ik het over had was spierwit. Overigens zie ik de kat niet meer rondlopen. Dus misschien heeft iemand hem wel in huis genomen. Een van mijn buren en ik zijn wel met de kat naar de dierenarts gegaan omdat dit echt nodig was. Als je overweegt het katje erbij te nemen dan denk ik niet dat je echt problemen gaat krijgen omdat je eigen kat deze accepteerd. Maar ja als je als kat zijnde afgedankt buiten wordt gegooid is het vertrouwen in de mens wel even weg. Dus ik denk met veel geduld dat dat wel goed komt. Wel raad ik je aan even langs de dierenarts te gaan. Wat me wel opvalt is dat er bij ons in de buurt opeens zoveel katten rondlopen die buiten zijn gezet of dat mensen er geen zin meer in hebben. Ik wordt daar echt heel erg boos om.

Dina, 06-07-2011 21:02 #3
Hallo Esther, Ook bij ons loopt de laatste tijd een zwerfkatje rond die er zeer gehavend uit ziet. Ik vraag me af of wij het misschien over hetzelfde katje hebben. Ik woon in de wijk Het Landgoed. Een paar maanden geleden heb ik ook flyers zien hangen met de vraag of het betreffende katje van iemand is, maar voordat ik overleg kon plegen waren bij ons de flyers weer weggehaald. Waren deze van jou afkomstig? Wij hebben zelf een poes die eigenlijk geen andere katten accepteert, maar deze wel. Normaal gesproken jaagt ze iedereen die in haar buurt komt weg, maar dit katertje mag zelfs bij haar in de buurt liggen en hij mag zelfs op zijn gemak eten en drinken. Als het katertje echt van niemand is, overwegen wij om hem bij ons in huis te nemen maar wij weten niet goed hoe te handelen. Hij is immers erg schuw en laat zich niet vangen. Misschien heeft er iemand tips hoe wij dit moeten aanpakken.

Esther, 01-06-2011 21:44 #2
Er loopt bij ons een hele zielige afgedankte kat rond. Deze is erg gewond in de nek en zijn oren zijn helemaal kapot. Ik heb het asiel in spijkenisse gebeld met de vraag of hun de dierenambulance konden sturen om de kat te pakken. Maar dit deden ze niet. Ik krijg de kat niet te pakken omdat deze helemaal wild wordt. Ik zit eigenlijk met mijn handen in het haar want er moet echt wat gebeuren. Wie heeft er tips. Reactie infoteur, 02-06-2011
Hallo Esther,
Wat een vervelend geval is dit, een gewond dier moet gewoon zo snel mogelijk worden geholpen. Het is raar dat ze geen dierenambulance willen sturen, mogelijk zitten asiels al weer overvol met katten en hebben ze geen behoefte aan nog meer dieren. Misschien kunt u nogmaals bellen en vragen wat u wel kunt doen. Met een beetje geluk krijgt u iemand aan de lijn die er iets anders over denkt en zal er wel worden ingegrepen. Komt u nog niet verder dan kunt u proberen contact op te nemen met een ander asiel voor advies.

Vincent Vrooland, 25-10-2010 23:48 #1
Ik heb een zwerfkat in de tuin en geef haar ook voldoende te eten. In huis nemen kan niet wegens andere katten. Vraag Is voldoende eten en en droge plek voldoende of is een asiel een betere optie? Reactie infoteur, 26-10-2010
@Vincent
Fijn om te horen dat u zich hebt ontfermd over een zwerfkat. Uw vraag is best lastig, het antwoord verschilt namelijk per zwerfkat. Als de kat erg verwilderd is, dan is voeren en een droge slaapplaats aanbieden het allerbeste. De kat zal namelijk toch niet meer bij mensen in huis kunnen leven.
Als de kat nog niet zo lang een zwerver is en/of erg aanhalig is, dan is opvang in een asiel best een goed idee, de kans dat het dier met succes kan worden geplaatst is groot. Voor de zekerheid kunt u altijd contact opnemen met een dierenambulance om het dier te laten controleren op een chip, tevens kunnen zij u ook advies geven wat in dit geval het beste is voor de kat. mensen van de dierenambulance helpen u gratis.

Infoteur: El-ja
Laatste update: 29-04-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 42
Schrijf mee!