InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Aan een hond beginnen

Aan een hond beginnen

Aan een hond beginnen Een hond is een trouw maatje, dat altijd thuis is als je zelf thuiskomt. Je begroet en (bijna) altijd met je wilt spelen en knuffelen. Behalve deze voordelen zijn er ook nadelen aan de aanschaf en verzorging van een hond. Oorspronkelijk was de hond niet een maatje van de mens, maar een hulpmiddel bij het jagen. Pas later werd dit dier een maatje van de mens. 1 op de 10 mensen heeft tegenwoordig in Nederland een hond.

Redenen

Een hond is een bonk liefde in je huis. Iemand die altijd blij is als je thuiskomt, vaak met je wilt knuffelen en wilt spelen. Prachtig, een hond als huisdier. Er zitten naast de prachtige voordelen natuurlijk ook nadelen aan.

Belangrijkste nadelen

Vakantie:

Een hond mag niet overal mee op vakantie. Hier moet je opvang voor regelen. Familie of een kennel zijn vaak goede alternatieven.

Uitlaten:

Een hond moet 3 à 4 keer uit per dag. Regen of sneeuw, het beest moet toch echt zijn behoefte doen. U kunt het ook is iemand anders laten doen, dit is echter geen blijvende oplossing.

Werk:

Mensen met een full-time baan moeten extra goed nadenken voordat ze aan een hond beginnen. Ze zijn vaak dagen weg en als ze thuiskomen willen ze graag even uitrusten. Heeft u dan wel genoeg tijd om de hond aandacht te geven?

Leeftijd:

Een hond wordt gemiddeld tussen de tien en vijftien jaar oud. Dit is natuurlijk geen eeuwigheid, maar voor velen zal dit lang zijn. Bekijk uw leven is over 10 jaar en bekijk dan of een hond nog steeds bij u past.

Spelen & Aandacht:

Een hond moet natuurlijk aandacht hebben, ook heeft een hond behoefte om met zijn of haar baas te spelen.

Opvoeding:

Een hond heeft een goede opvoeding nodig, dit is echter niet voor iedereen weggelegd.

Geld:

Dingen die je over het algemeen zal moeten aanschaffen voor een hond:
  • mand of bench: mand: 30-70 euro bench: 50-100 euro (afhankelijk van formaat)
  • kussen (voor in bench/mand): 20 euro
  • halsband: 5-10 euro
  • riem: 10-20 euro
  • etensbank en voerbak : 5 euro
  • speeltjes: 5-20 euro per stuk
  • kam-borstel: 5-10 euro
  • poepgrijper: 5-10 euro
  • boek over honden (gedrag en verzorging): 20-30 euro
  • hondenveiligheidsgordel voor in de auto: 10-15 euro

Dan nog de terugkomende kosten:
  • voer: gemiddeld 2 euro per kilogram voer
  • dierenartskosten: 20-25 euro per consult (excl. medicatie, vaccinaties) Operaties zijn uiteraard duurder. Jaarlijkse enting kost rond de 35-40 euro
  • sterilisatie tussen 275 - 450 euro
  • ontwormingstablet: gemiddeld 3 euro per wormkuur
  • trimbeurt trimsalon: 40-65 euro per trimbeurt

Een puppy of een volwassen hond?

Mensen willen over het algemeen een puppy, ze zien hem of haar dan opgroeien. Ze kunnen het dier dan ook zelf opvoeden. Een pup heeft echter wel veel meer aandacht nodig dan een volwassen hond, ze plassen in huis en bijten graag op alles wat in hun buurt komt. Bij het aanschaffen van een volwassen hond moet u goed opletten wat zijn of haar voorgeschiedenis is. Wat is de reden dat de vorige eigenaar het hondje wegdoet?

Asiel

Als u een puppy teveel werk vind, of om andere redenen. Kan het een mogelijkheid zijn om een hond uit het asiel te nemen. Deze honden verdienen natuurlijk een tweede kans, het is steeds weer prachtig als een hond weer een thuis krijgt.

Zwerfhonden

Na het asiel en een puppy, kunt u ook Stichting Aai overwegen. Stichting Aai heeft nog steeds baasjes nodig voor veel honden. Deze kunnen uit Nederland komen, maar u kan ook een hond uit bijvoorbeeld Turkije Griekenland of Spanje krijgen. Het kost 150 euro om de viervoeter naar Nederland te vliegen, in te enten, chippen en testen. Volwassen honden worden vaak ook nog gesteriliseerd. Een prachtige mogelijkheid om honden een tweede kans te geven!
© 2010 - 2019 Markiepoe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Een oude hond in huisMisschien kent u ook wel van die mensen in uw omgeving. Ze zijn al wat ouder, worden soms al wat minder mobiel maar will…
Wat kost het houden van een hond?Wat kost het houden van een hond?Nederland kent duizenden hondenliefhebbers. Steeds meer honden, puppy's en asielhonden, vinden een goed thuis en dat is…

Reageer op het artikel "Aan een hond beginnen"

Infoteur: Markiepoe
Laatste update: 08-07-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!