InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Boerenfox: Karakter en pups

De Boerenfox: Karakter en pups

De Boerenfox: Karakter en pups De boerenfox is geen erkend ras. Toch weet bijna iedereen wel, welke hond er bedoelt wordt met de boerenfox. De boerenfox lijkt op de gladharige Foxterriër. Ze hebben een passievol karakter, zonder dat ze echt vurig zijn.

Kenmerken en oorsprong

De boerenfox is geen erkend ras. Toch kennen de meeste mensen de boerefox wel. Een boerenfox is rond de 40 centimeter hoog. Er zijn hoogbenige en laagbenige boerenfoxen bekend. Hij heeft vaak een witte vacht met bruine vlekken of een witte vacht met zwarte vlekken en bruine tekening in het gelaat. Sommige boerenfoxen zijn in het geheel bruin of zwart.

Oorspronkelijk is de boerenfox, zoals zijn naam al verraad, een echte boerderijhond... Hij moest het erf bewaken en alarm slaan als er vreemden het erf opkwamen. Daarnaast is de boerenfox goed in het vangen van ratten, muizen, mollen enz. Ook zijn er tal van boerenfoxen bekend die boerderijdieren naar de stal of weide kunnen drijven. Veel van de boerenfoxen worden nog steeds op de boererij geboren, maar wordt steeds meer een echte gezinshond. Dit is geen enkel probleem, zolang de boerenfox maar voldoende beweging krijgt.

Karakter en opvoeding

  • Boerenfoxen zijn zeer slimme, dominante en zelfstandige honden. Ze zijn enorm loyaal en trouw aan hun baas, maar kunnen daardoor wel wat eenkennig zijn. Dit uit zich vaak in het niet zomaar laten aanhalen door vreemde personen.
  • De boerenfox is een prima waakhond en gebruikt zijn geblaf als alarm.
  • Door deze karaktereigenschappen is consequentie in de opvoeding enorm belangrijk.
  • Gebeurd dit niet, dan kan de hond door de slechte opvoeding een "probleemhond" worden.
  • Denk daarbij aan: Veel blaffen, grommen en soms zelfs happen naar mensen.
  • Echter bij een consequente opvoeding, heeft u een maatje voor het leven.
  • Boerenfoxen zijn erg actieve honden, die erg van spelen houden.
  • Ze willen graag werken voor de mens.
  • Ze zijn gek op ballen en andere speeltjes en door hun intelligentie en uithoudingsvermorgen zijn trucjes ed makkelijk aan te leren. Ook zijn deze honden prima geschikt om activiteiten mee te doen, zoals Flyball en Agility.

Een boerenfoxpup aanschaffen

De meeste boerenfox pups zijn te kopen op een boerderij. Aangezien het geen erkend ras is, is het moeilijk een goede fokker te vinden. Zoekt u een echte boerderij hond, dan is het geen probleem de pup ook bij een boerderij te kopen.
Bedenk dan wel, dat de pup (vaak) minder gesocialiseerd is.

Zoekt u een gezinshond en bent u toch verknocht aan de boerenfox? Zoek dan naar een fokker die een boerenfox in de huiselijke kring heeft opgevoed. Vraag of de moeder aanwezig is en of u de vader ook kunt zien. Mocht de vader niet op hetzefde adres aanwezig zijn, vraag dan om informatie over de vader. Is het ook een boerenfox? Zijn er foto's en zou u hem kunnen bezoeken? Bij een bezoek aan de fokkers kunt u snel zien of het "oke" is. Staat de werpkist in huis? Is de moeder aanwezig en mag u kennis met haar maken? Zijn de hondjes vrolijk en speels? Vinden de fokkers het goed dat u de hond laat nakijken bij een dierenarts?

Ook is het goed te vragen aan de eigenaar van de pups hoe de karakters van de pups zijn. Hij/zij weet waarschijnlijk het beste welke pup bij u past. Zoekt u het brutaaltje of bent u op zoek naar een rustige pup? Een betrokken fokker kent de pups als geen ander. Kies niet op alleen uiterlijke kenmerken, dat kan tot enorme teleurstellinen leiden.

De eerste dagen

Het is voor uw pup natuurlijk enorm wennen. Helemaal alleen op een andere plek, zonder broertjes en zusjes en zonder mama. Vraag aan de fokker een lapje stof uit het nest en de brokjes die hij gewend is te eten. De boerenfox is erg intelligent en weet meteen wat missen is. Ze kunnen dus luidkeels hun ongenoegen laten blijken. Juist nu is het belangrijk dat u hem/ haar aan de rol in het gezin laat wennen. Denk aan hoe u het in de toekomst graag wil zien met uw nieuwe aanwinst. Neem de pup nu niet in bed als u hem later liever op een eigen plek zou willen. Geef heb de volle aandacht, maar leer hem direct regels. Meteen het vaste patroon maakt het voor baas en hond makkelijker. Door zijn enorme intelligentie kan hij een loopje met u nemen. Hij leert erg snel. Dus eenmaal bij u in bed of op de bank enz, kan betekenen: Janken, piepen en blaffen betekent... slapen bij de baas. Het is aan te raden een puppy cursus met de pup te volgen. Een betrokken fokker kan u ook de nodige tips geven.
© 2010 - 2019 Ussemuske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de Berner SennenhondDe Berner Sennenhond is oorspronkelijk een boerenhond die werk verrichte op de boerderij. Bijvoorbeeld het bewaken van h…
De Duitse HerdershondDe duitse herdershond is een van de populairste rassen ter wereld. De eerste honden stammen af van van de dieren die wer…
De beste waakhondrassenDe beste waakhondrassenEr zijn veel redenen om een hond te nemen, één daarvan is het nemen van een hond als waakhond. Niet alle honden zijn nat…
Schijnzwangerschap bij hondenDat schijnzwangerschap bij mensen voorkomt (mannen en vrouwen) is over het algemeen wel bekend. Maar dat het ook bij die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FoxTerrier, Pixabay
  • http://www.boerenfox.nl/

Reageer op het artikel "De Boerenfox: Karakter en pups"

Reacties

Richard, 20-08-2018 12:05 #5
Onze net overleden Vito was, achteraf gezien, ook een Boerenfox. Hij is 18 jaar en 8 maanden geworden. Destijds kon je nog pups kopen in de dierenwinkel en ons werd verteld dat het een kruising Fox Terrier/Jack Russel is. Pas na zijn overlijden vorige week kwam ik er achter dat dit eigenlijk een boerenfox is. Opvoeding is inderdaad heel belangrijk. Wij hadden hem meteen als pup al aangeleerd dat ie zo nu en dan wel eens alleen zal zitten. Meteen in de eerste nacht al. Nooit problemen gehad met verlatingsangst. Voor de rest inderdaad zijn ze super eigenwijs en volhardend maar je moet voet bij stuk houden en dan heb je echt de ideale hond. Over een poosje gaan we weer op zoek naar een nieuwe pup maar nu eerst wat ruimte in het hart creëren.

Rob, 28-06-2017 20:25 #4
Ik heb een Boerenfox en ik heb haar al vanaf pup. Ze is nu 17 jaar oud en nog heel levendig maar wel een beetje doof en een beetje staar. Het is een hele sterke hond. Je moet heel consequent zijn in de opvoeding en dan heb je, net als ik, een makker voor het leven. Wel veel borstelen want ze hebben een hele dikke vacht.

Staeren Marleen, 08-09-2013 14:58 #3
Weet iemand waar een bruinkleurige boerenfox puppie te koop is. Liefst in de omgeving Limburg. Mijn hondje is nl. vorige week gestorven en ik wil hetzelfde terug kopen maar ik vind op het moment geen. Wie kan me helpen?

Verlinden, 05-10-2012 12:13 #2
Wij hebben een boerenfox bij een boer gekocht het is een schatje, hij is zo gehecht aan onze jack russel, ze zijn altijd samen, slapen samen enz. De jack russel is juist zijn mama(het is ook een reu) je moet dat zelf zien hoe mooi dat over elkaar komen.

Leanneke, 04-05-2012 16:00 #1
Hallo, ik heb een boerenfox van anderhalf jaar. Hij luistert best wel goed, maar hij is stinkend jaloers. Als iemand bij ons in de buurt komt gaat hij vreselijk blaffen en hij heeft zelfs bijt neigingen. Wat kan ik hieraan doen? Ik wil dit voor blijven voor dat hij iemand bijt.
Groetjes Leanneke

Infoteur: Ussemuske
Gepubliceerd: 04-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!