InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huisdieren en vuurwerk: tips om het goed samen te laten gaan

Huisdieren en vuurwerk: tips om het goed samen te laten gaan

Huisdieren en vuurwerk: tips om het goed samen te laten gaan Ieder jaar met oud en nieuw barst het vuurwerk weer los. Mooi om naar te kijken. Toch zijn er ook ieder jaar weer veel huisdieren die doodsbang zijn. Deze huisdieren leggen een kleine domper op de feestvreugde van hun baasjes. Het is tenslotte niet leuk om te zien hoe je huisdier van angst in huis plast, begint te janken en drie dagen niet meer onder het bed vandaan te krijgen is. De onderstaande tips kunnen het leed van je huisdier wat verzachten en het plezier voor jou vergroten!

Waarom zo'n angst?

Het grote probleem is dat het vuurwerk onbekend is. En het komt in principe maar één keer per jaar voor. Dus wennen dieren er niet aan. Je huisdier zal wel eens vaker (zeker toen het dier jong was) dingen hebben meegemaakt waarvoor het bang was, maar dat zijn dagelijkse dingen; bijvoorbeeld het verkeer. En omdat dat iedere dag veel voorkomt went een dier daar snel aan en is het dier na een tijdje niet meer bang.
Met vuurwerk is het dus een heel ander verhaal, daar zullen ze niet gemakkelijk aan wennen. Die herrie is voor ons al hard. De meeste dieren hebben een gehoor dat vele malen scherper is dan dat van de mens, dus voor hun is die herrie vele malen harder. En al die vreemde kleuren en flitsen in de lucht maken het er niet beter op.

Wat het baasje vooral niet moet doen

Er is één ding wat je als baasje zijnde vooral niet moet doen: het dier op schoot nemen, aaien en er zachtjes tegen praten. De meeste huisdieren zijn opgevoed met aaien en knuffelen als ze braaf zijn. Dus bevestig je met aaien en knuffelen dat het vuurwerk vreselijk eng is. Je beloont ze namelijk voor hun bange gedrag. Belonen is bevestigen. Doe dat dus vooral niet, hoe zielig het op het moment zelf ook is. Je maakt het alleen maar erger. Ook belonen met eten en snoepjes valt hieronder, ook dan legt het dier een link naar goed gedrag. Zo is hij/zij tenslotte opgevoed!

Een veilige, aparte ruimte

Op deze enge avond is een gevoel van veiligheid heel belangrijk voor het dier. Zorg er dus voor dat je een veilige plek hebt waarmee het dier vertrouwd is. Je kunt het dier niet zomaar in de kelder of een rustige slaapkamer zetten onder het motto: daar hoort of ziet hij er het minste van. Als het dier verder nog nooit in die kelder of slaapkamer is geweest heeft dit geen enkele zin, dan is alles nog steeds eng. Het kan wel goed zijn om het dier tussen bijvoorbeeld 23.00 en 01.30 uur in een ruimte te zetten waar het dier het minste last heeft van vuurwerk, maar dan moet het dier vertrouwd zijn met deze ruimte. Oefen dit dus een paar weken van te voren door het dier 's avonds een half uurtje in die ruimte te zetten. Eerst samen met het baasje, later eens alleen en steeds iets langer. Als het dier vertrouwd is met deze ruimte is het een goede oplossing om het dier in die ruimte te zetten tijdens het vuurwerk. Zeker als de mand, het kussen of speeltjes hier ook worden neergezet heeft het dier een veilige plek waar zijn eigen geurtje al in hangt. En dat laatste is heel belangrijk voor een dier!
In het geval van vogels of knaagdieren helpt het veel als je een lucht doorlatende doek over de kooi of het hok heen gooit. Bij deze dieren geeft dit bijna altijd een gevoel van veiligheid. Ook dit kunt je beter van te voren ook weer een aantal keer doen zodat het dier eraan kan wennen en het daadwerkelijk een veilig gevoel geeft.

In de woonkamer

Houdt je het dier toch liever in de woonkamer? Dan is het zaak ramen en deuren zoveel mogelijk dicht te houden om het geluid nog een beetje buiten te houden. Houdt er rekening mee dat een dier in paniek nog wel eens wil vluchten; ook dit is een hele goede reden om de deuren goed dicht te houden. Je wilt niet dat het dier in paniek de straat op rent met alle gevolgen van dien. Sluit ook de gordijnen tegen alle flitsen.
Verder is het van belang het dier maar een beetje met rust te laten. Het voelt zich onprettig en wil dus niet spelen. Ook is aaien en knuffelen dus zoals hierboven beschreven echt uit den boze. Dus om te voorkomen dat jij als baas alsnog gaat zitten knuffelen (=belonen) kun je het dier maar beter lekker laten gaan.
Zorg ervoor dat de mand, het kussen en andere dingen wel op dezelfde plek liggen als altijd. Ook als u een huis vol bezoek heeft! Als u die ineens op een andere plek legt is het gevoel van veiligheid totaal weg; dan kan het dier wellicht maar beter in die aparte kamer waarmee het wel vertrouwd is.

Voorzorgsmaatregelen

Er zijn nog een aantal andere zaken waarmee je rekening moet houden voordat het vuurwerk losbarst:
  • Als je een kat hebt moet je ervoor zorgen dat deze binnen is voordat het donker wordt. Als het eenmaal donker is en er worden een paar rotjes gegooid door buurt kinderen heb je dikke kans dat het dier zich niet meer durft te verroeren en dus de hele nacht buiten blijft. Daar krijgen de meeste baasjes vaak geen goed gevoel van en je weet nooit wat er dan met de kat gebeurd.
  • In het geval van honden is het verstandig deze voordat het vuurwerk begint nog één keer uit te laten op een, als het kan, rustige plek. Hiermee voorkom je dat het dier later nog de deur uit moet en verklein je de kans dat een heel bang dier uit angst in huis plast. De blaas is in ieder geval na het plassen weer even leeg.
  • Zorg er ook voor dat het dier gegeten en gedronken heeft voordat het vuurwerk losbarst. Mocht het dier na het vuurwerk een paar uur niets willen eten uit stress is er niet direct wat aan de hand; van een paar uurtjes niet eten of drinken gaat geen dier dood.

Medicatie

Voor de extreem bange exemplaren is rustgevende medicatie te verkrijgen. Een aantal soorten zijn vrij te verkijgen bij dier speciaalzaken. Andere soorten alleen bij de dierenarst. Als je medicatie wilt toedienen is het toch echt verstandiger om dit met de dierenarts te overleggen en alleen door de dierenarts voorgeschreven medicatie te gebruiken.
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bescherming van huisdieren (honden en katten) tegen vuurwerkBescherming van huisdieren (honden en katten) tegen vuurwerkVuurwerk zorgt voor angst en paniek bij huisdieren, meer specifiek bij honden en katten. De overgang van oud naar nieuw…
Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren hebben het in december zwaar. Ze worden geconfronteerd met vuurwerk en met veel eten. Omdat zo de decembermaa…
Huisdieren en vuurwerk: tipsEr zijn genoeg huisdieren die bang zijn voor vuurwerk. Sommige dieren durven in de maanden tot aan oud en nieuw helemaal…
Vuurwerk: huisdieren en vuurwerkVuurwerk: huisdieren en vuurwerkIeder jaar steken we tijdens oud en nieuw massaal vuurwerk af. Dit prachtige vuurwerk zorgt voor veel fel licht en harde…
Alles over vuurwerkangst bij hondenAlles over vuurwerkangst bij hondenIs uw hond onrustig tijdens oud en nieuw? Misschien zelfs wel bang? Deze tips voor honden met vuurwerkangst kunnen u en…

Reageer op het artikel "Huisdieren en vuurwerk: tips om het goed samen te laten gaan"

Reactie

Michael, 30-12-2013 20:32 #1
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. mijn ervaring is juist dat als je een kat WEL een snoepje geeft na een harde knal dat ze juist die knallen gaan associëren met een snoepje en daardoor het als iets leuks gaan zien. Het was bij mijn kater zelfs zo erg dat hij op een gegeven moment een snoepje kwam halen na een knal. En natuurlijk schrok hij wel van een knal maar dat doen wij ook.

Verder helpt het om een doos oid met daarin een kussen neer te zetten (op zijn kant) en daaroverheen een dik dekbed. Dit dempt het geluid en daar kunnen ze zich lekker verstoppen als het ze teveel wordt. Ik heb een webcam erin gehangen op een gegeven moment en meneer lag op het hoogte punt van de avond heerlijk te maffen ipv mauwend door de kamer te rennen op zoek naar een plekje.

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 04-12-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!