InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het water van huisdieren vloeibaar houden

Het water van huisdieren vloeibaar houden

Het water van huisdieren vloeibaar houden Als het buiten weer gaat vriezen, hebben veel dieren er last van. Vooral huisdieren die buiten gehouden worden, zoals vogels en konijnen en andere knaagdieren, kunnen lijden onder het koude weer. Vaak zijn deze wel in staat om de kou te trotseren, maar andere factoren kunnen het leven voor deze dieren erg bemoeilijken. Een groot probleem is vaak dat het water bevriest. Hiertegen zijn verschillende oplossingen te vinden, zodat het dier weer toegang heeft tot water, in plaats van ijs.

Druivensuiker

Misschien wel het bekendste huismiddel tegen bevroren water bij dieren is druivensuiker toevoegen. Een voordeel is dat het water minder snel bevriest. Daarbij geeft het het dier extra energie, wat de meeste dieren in de wintermaanden wel kunnen gebruiken. Nadelen zijn dat als het hard vriest het water alsnog bevriest. Verder is het niet voor ieder diersoort volledig veilig. Teveel druivensuiker kan voor dieren schadelijk zijn. Er is weinig bekend over de precieze effecten van druivensuiker op langere termijn. Het is daarom aan te raden niet meer dan een kleine hoeveelheid in het water te doen, en het weinig te gebruiken. Gebruik het bijvoorbeeld maximaal een paar weken per jaar. Druivensuiker is bij dierenwinkels en via het internet te verkrijgen. Ook bij bijvoorbeeld drogisterijen is het te koop, maar hier is het niet aangepast voor dieren. Er staat bijvoorbeeld geen dosering voor het dier op. Vanwege het feit dat het water alsnog bevriest, is het aan te raden water met druivensuiker bij vorst twee keer per dag te verversen, als het bevroren is moet het uiteraard vaker ververst worden.

Isoleren

Een andere manier om het waterbakje van het dier ijsvrij te houden, is door het goed te isoleren. Ook hierbij zal het water alsnog bevriezen, maar dit gebeurd veel minder snel dan dat het gebeurd zonder de isolatie. Als isolatiemateriaal voor een flesje kunnen verschillende dingen dienen. Zo is een sok, of meerdere sokken, eromheen een oplossing. Deze sokken kun je bijvoorbeeld opvullen met hooi, en vastmaken met een elastiekje. Ook kun je een oude isolatietas in repen knippen. Deze bevestig je aan het flesje. Ook bubbeltjesplastic is een goede isolator, maar zorg er wel voor dat het dier hier niet aan kan knagen. Als hij het gaat eten, is het giftig. Open drinkbakjes kun je isoleren door ze gedeeltelijk in te graven, ofwel in de grond ofwel in hooi of stro. Let er bij open drinkbakken wel altijd op dat dieren niet gaan badderen. Veel vogels vinden dit leuk, maar ook konijnen willen nog wel eens in het water gaan zitten. Dit is als het vriest niet goed voor ze.

Groente en fruit geven

Een andere manier om dieren van vocht te voorzien is door het geven van groente en fruit. Deze bevatten veel vocht, en zijn ook nog eens gezond voor de dieren. Let wel op dat je niet teveel geeft. Dit kan leiden tot diaree bij het dier. Zorg er verder voor het dat niet te lang in de kooi ligt. Zeker konijnen zullen ook bevroren voedsel eten, wat niet goed voor ze is. Geef bijvoorbeeld iedere twee uur een stukje van een appel, en haal het oude stuk weer weg.

Op geregelde tijden water geven

Door het water op geregelde tijden te geven, weet het dier wanneer hij kan drinken. Het water bevriest nog even snel, maar het dier kan er tenminste regelmatig bij.

Lauw water geven

Hoewel in theorie warm water sneller bevriest dan koud water, gaat dit in het dagelijks leven niet altijd op. Door lauw water te geven, duurt het iets langer voordat het bevroren is. Dit werkt zeker in combinatie met het isoleren van het bakje.

Bakje niet helemaal vullen

Een praktische zaak om mee te geven bij het geven van water is het bakje niet helemaal vol te doen. Water dat bevriest zet uit, waardoor het drinkbakje kapot gaat. Het bakje tot ongeveer driekwart vullen is vaak optimaal. Te weinig water betekent dat het weer sneller bevriest.

Verwarmingselement

Er zijn verschillende elektrische verwarmingselementen verkrijgbaar. Het voordeel hiervan is dat het water niet bevriest, ook niet als het hard vriest of als het bakje langer hangt. Een nadeel is dat er een stopcontact in de buurt moet zitten. Een verlengsnoer is ook een mogelijkheid, maar hierbij moet je wel goed opletten dat deze veilig is voor buiten. Daarbij zijn ze relatief duur, en kunnen als ze te hoog staan een kunststof bakje doen smelten. Verder zijn ze niet voor ieder type drinkbakje beschikbaar. Verder zijn verwarmingselementen vaak alleen voor grote bakken te verkrijgen, ze worden dan ook meestal gebruikt als meerdere dieren ervan drinken, bijvoorbeeld in een volière.

Een combinatie

De beste oplossing is een combinatie van de bovenstaande factoren. Door een bakje tot driekwart te vullen met lauw water met druivensuiker erin opgelost, en dit nog eens te isoleren, bevriest het stukken langzamer dan anders. Daar groente en fruit bijgeven maakt dat het dier water tot zijn beschikking heeft. Bij grotere drinkbakken kan een elektrisch verwarmingselement een goede oplossing zijn. Verder is het belangrijk het bakje regelmatig te vervangen. Hier ontkom je met vorst niet aan.
Gerelateerde artikelen
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Volièrevogels in de winter, hoe houd ik mijn vogels gezond?Volièrevogels in de winter, hoe houd ik mijn vogels gezond?In volières worden vaak tropische vogels gehouden, welke niet aan ons klimaat gewent zijn. Toch zijn de meeste vogelsoor…
Hoe verzorg ik een konijnKonijnen behoren tot de groep van populaire huisdieren. Weet u bijvoorbeeld dat u een konijn gewoon zindelijk kunt maken…
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Groene spinazie smoothieGroene spinazie smoothieEr zijn talloze recepten voor overheerlijke smoothies, maar heb jij de spinazie smoothie al geprobeerd? Alle ingrediënte…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het water van huisdieren vloeibaar houden"

Reacties

Jan, 21-11-2018 10:32 #5
Zonnebloemolie op het water: paar eetlepels en klaar met bevriezen. Je moet toch elke morgen vers water geven anders ben je geen dieren vriend.

Marina Bertrand, 03-09-2014 08:51 #4
Waar kan ik zo een verwarmingselement vinden?
ik woon in Brugge. Reactie infoteur, 17-09-2014
(Online) dierenwinkels verkopen ze regelmatig, zeker als het weer kouder wordt.

Sjoerd, 18-01-2013 00:27 #3
Alcohol bevriest niet, 10% van het water mengen met alcohol van 20-24% en het beestje heeft geen last van bevroren wat (of kans om dronken te worden :) ).

Werkte al jaren prima bij ons… Reactie infoteur, 05-05-2013
Ik raad dit af, aangezien alcohol schadelijk is.
De lever van vogels is klein, zelfs in verhouding met hun lichaam. Alcohol kan dus op termijn behoorlijke schade aanrichten.
Ze vallen niet meteen dood en gaan zich ook niet anders gedragen, maar in feite is alcohol een gif voor vogels.

Mik, 04-02-2012 01:36 #2
Als het sneeuwt kan je losse sneeuw bovenop een laagje bevroren water in de drinkbakken leggen. De konijnen eten of likken van de sneeuw!

Konijnen die buiten in de kou leven, zo rond de -10Celsius, vinden het heerlijk om warm water te drinken. Geef het niet te heet. maar het hoeft ook weer niet te lauw. het is net alsof je ze thee komt brengen ;-)

Nog een advies: haal tuitflessen met metalen tuiten en kogels op tijd weg. De tuit is hetgene dat het eerst bevriest. En onder bepaalde temperaturen gaat het metaal vries-kleven. De tongetjes van de nijntjes kunnen blijven plakken en bezeren. Een konijn heeft dan beter een laag water in een bakje dat hij met de tanden kan kapotmaken. Dat doen ze! Reactie infoteur, 07-02-2012
Bedankt voor de toevoeging, dat is zeker een goed advies.
Let wel op dat sommige konijnen zo blij zijn met warm water, dat ze besluiten een bad te nemen. Heeft een konijn hier de neiging toe, dan kun je beter geen laagje water geven. Een nat konijn bevriest snel, wat levensgevaarlijk is voor het dier.

René Derks, 06-12-2010 02:38 #1
Waar zijn deze verwarmingselementen te koop? Wat is het vermogen? Kan ik ze evt. zelf (laten) maken?
Met vriendelijke groet, René Derks Reactie infoteur, 06-12-2010
Ze zijn in verschillende verwarminselementen in (online)dierenwinkels te koop.
Op www.anniemall.nl is er bijvoorbeeld een te vinden van 4 watt. Op topdiervoeders.nl is er een waar geen verdere informatie over is gespecificeerd.
Verder zullen veel dierenwinkels er zonder probleem een kunnen bestellen, als ze ze niet al op voorraad hebben.
Er zelf een maken wordt op zijn minst ingewikkeld, laten maken is waarschijnlijk een stuk duurder dan een standaardelement kopen.

Isolatie is wel goed zelf te maken, een stuk isolatie voor PVC-buizen werkt vaak al goed. Let hierbij wel op dat dieren er niet aan knagen, dit kan zeer schadelijk zijn.

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 12-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!