InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het hondenras de Beagle

Het hondenras de Beagle

Beagles zijn zelfstandige, ondeugende en intelligente honden. Ze worden ook wel de katten onder de honden genoemd omdat ze zo eigenzinnig zijn. De beagle is gefokt om zelfstandig met zijn roedel te jagen op vossen, hazen of konijnen. Omdat het zulke sociale dieren zijn, kunnen ze ook goed samen met kleine kinderen.

Geschiedenis

De Beagle is van oorsprong afkomstig uit Engeland. De eerste Beagles werden pas in 1935 voor het eerst geëxporteerd. Al ver voor Christus werd de Beagle al gebruikt voor de meutejacht op hazen. Dit ras behoord tot de groep brakers of lopende honden. Ze achtervolgen het wild en oriënteren zich met hun neus op het spoor. De neus is bij de Beagle zeer goed ontwikkeld. Vandaag de dag wordt er nog steeds gejaagd met de Beagle.

Jacht

Beagling heet het jagen met behulp van een meute of pack Beagles op hazen. Zo'n meute bestaat uit 20 tot 25 honden. Er zijn verschillende taken. De master heeft de leiding, deze selecteerd voor de jachtdag de honden voor de meute. Het terrein waarop gejaagd wordt bepaald de samenstelling van deze meute. De leidende hond wordt als eerst uitgezocht, daarna worden de flank-honden geselecteerd. Vervolgens wordt de meute compleet gemaakt met de minder ervaren honden, dit zijn meestal de wat jongere honden. De master loopt achter de meute terwijl deze het terrein afzoekt. Hierbij wordt de master geholpen door de whippers-in. Dit zijn helpers die ervoor zorgen dat de Beagles niet van de meute afdwalen. De wippers-in hebben te danken aan de zweep (whip) deze gebruiken ze om met een knap de honden tot orde te roepen. Wanneer een hond het spoor vindt geef hij "luid", hij volgt vervolgens met zijn neus het spoor dit is dan de kop-hond. De meute volgt de kop-hond, dit heet "full-cry". Een gezonde haas is beduidend sneller dan de jagende meute, zelden wordt er een haas gevangen. Hierom kan Beagling tot een sport gerekend worden. Wanneer de haas toch wordt gevangen volgt een zogenaamde "kill". Wanneer er een Beagle meute ingezet wordt om een vos op te sporen, valt dit onder werk. De techniek wordt ietwat aangepast. De vos zal waarschijnlijk zich verstoppen in een konijnenhol. De jagers zullen de vos met behulp van een Terriër uit het hol drijven en vervolgens vangen.

Rasstandaard

De Beagle is een stevig gebouwd hondje. Hij is lief en oplettend zonder agressie of angst. Het hoofd is bij een Engelse Beagle tamelijk lang, krachtig maar niet grof. Bij de Amerikaanse Beagle is het hoofd stomper en breder. De lippen van beide soorten hangen. De ogen hebben een donkerbruine of hazelnoot kleur, ze zijn redelijk groot en hebben een zachte uitstraling. De hangende oren zijn lang met afgeronde punten. De Beagle heeft een stevige staart van een matige lengte, het is hoog aangezet en wordt vrolijk omhoog gedragen. Hij mag echter niet over de rug gekruld zijn of vanaf de staartwortel naar voren gebogen. Verder heeft hij een paar stevige voorpoten. De vacht van deze hond is kort en dicht. Zo is het bestand tegen bijna ieder weertype. De staartpunt moet wit zijn, verder is iedere erkende Brakkenkleur goed, behalve leverkleur. Meestal komt de Beagle driekleurig voor. De schofthoogte ligt tussen de 33 en 41 centimeter.

Karakter

Beagles zijn vriendelijke en enthousiaste honden, deze honden worden vaak als vrolijk omschreven. Ze stellen menselijk gezelschap zeer op prijs, vreemdelingen treden ze in eerste instantie terughouden of met geblaf tegemoet. Maar ze zullen nooit een vlieg kwaad doen. Het zijn slimme en snel lerende dieren, maar ze kunnen ook enorm eigenwijs zijn. Ze leren snel nieuwe commando's, maak kunnen ook zeer selectief luisteren. Het is dan ook verstandig om op cursus te gaan met deze hond.

Aanschaf

Voordat je een Beagle aanschaft moet je nagaan of dit ras bij je past, daarnaast is een Beagle een groepsdier. Dat betekend dat een deze hond niet alleen gehouden zou mogen worden. Beagles zijn makkelijk zindelijk te krijgen en redelijk makkelijk te trainen. De trainingen moeten wel uitdagend en leuk zijn anders raakt de Beagle snel afgeleid. Het is ook verstandig om de pup te socialiseren met soortgenoten. Er zijn verschillende plekken waar je een pup kunt halen, zo zijn er door heel het land erkende fokkers. Maar je kunt natuurlijk ook je pup bij een nestje halen bij mensen thuis.
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het hondenras de Beagle"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 27-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!