InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een andere kijk op verlatingsangst bij volwassen honden

Een andere kijk op verlatingsangst bij volwassen honden

Er zijn heel veel verschillende visies op verschillende problemen in hondengedrag. De meeste oplossingen zijn standaardoplossingen en soms werken ze perfect voor willekeurig welke hond, echter er zijn ook situaties waarin een standaardoplossing niet werkt en dan is het misschien een ruggesteuntje voor de baas om te weten waar het gedrag vandaan komt.

Wat is verlatingsangst

De hond is een egoist, waarschijnlijk de meest innemende egoist die we kennen maar het is een egoist. Daarnaast beschikt de hond over hetzelfde zenuwstelsel als wij en voelt dus hetzelfde op het moment dat hij in paniek is.

Hoe voelt de hond zich bij verlatingsangst

Verlatingsangst laat zich het best vergelijken met een moeder die een peuter kwijt is in een drukke stad.Kent u dit gevoel of kunt u zich iets bij dit gevoel voorstellen? U loopt samen met uw peuter in de stad, u draait zich om en uw peuter is weg.Uw peuter kent de weg niet, de gevaren niet en belangrijk u weet niet en u bent er ook niet zeker van dat u uw peuter ooit weer terug zult vinden en op welke manier.

Zo voelt de hond zich op het moment dat wij weggaan en de deur achter ons dichtdoen. Hij begrijpt niet wat we gaan doen, hij begrijpt niet waarom zonder hem en hij begrijpt niet dat we ook altijd weer terug komen en dat we prima voor onszelf kunnen zorgen.

Hoe komt het dat de hond zo in paniek is?

  • Heel veel mensen vermenselijken deze gevoelens, maar waarom is de hond nu zo in paniek.
  • Hij heeft misschien een deel van zijn leven doorgebracht bij baasjes waar hij niet of nauwelijks te eten kreeg, en sinds hij bij u is krijgt hij volop te eten.
  • Hij heeft misschien een deel van zijn leven doorgebracht bij baasjes waar hij niet of nauwelijks geknuffeld werd en nu is er dagelijks minimaal een knuffel voor hem
  • Hij heeft in het asiel gezeten waar hij zijn eten moest delen met de vele honden in de kennel, nu heeft hij een eigen etensbak, helemaal voor hem alleen
  • Hij heeft in het asiel gezeten waar hij de knuffels moest delen met de vele honden daar, en de sterkste en de grootste kreeg de meeste knuffels,nu zijn alle knuffels alleen voor hem.

Dat gevoel wat hij daarvan krijgt bent U.Dat is dus het egoistische aan uw hond. En juist u verlaat het huis en hij moet maar afwachten of u terugkomt, juist u verlaat de kamer als het donker wordt en hij moet maar afwachten of u terug komt.
Bovendien beschouwt hij uw huis binnen no time als zijn "hol" wat hij dus helemaal niet kan overzien en waar hij wel voor moet zorgen, dat er geen indringers inkomen dat er niets gebeurt.

Dat is de reden waarom veel honden de eerste tijd achter je aan lopen, je kunt geen stap verzetten of de hond staat naast je, tot vervelens toe.

Hoe kun je de hond helpen over zijn verlatingsangst heen te komen

Het is belangrijk dat de hond gaat ervaren dat je terugkomt, dat heeft tijd nodig. Ga uit van jezelf, hoe lang duurt het voordat je iemand vertrouwt? Hoe lang zou het duren als je vertrouwen in de mensheid een fikse deuk heeft opgelopen?

Consequent en voorspelbaar zijn

Je kunt je hond helpen om je te gaan vertrouwen door zeer consequent en voorspelbaar te zijn in je gedrag, daarnaast kun je lekker met hem aan de gang gaan (heel rustig aan) met de zelfbeheersing. Ook de roedelregels heel consequent volgen zorgen ervoor dat je de hond altijd op dezelfde manier benaderd waardoor je voorspelbaar en dus veilig wordt.

De hond rustig aan laten wennen

Daarnaast is het zaak de hond heel langzaam te laten wennen aan het feit dat je weer terug komt, dit kun je doen door heel vaak per dag de deur uit te gaan, deur achter je te sluiten (willekeurig welke deur) en na een halve minuut weer binnen te komen en ondanks hoe je hond heeft gereageerd hem vrolijk te begroeten.Maak er een spelletje van, als een halve minuut te lang is ga dan terug naar 10 seconden.

Bewerk hem als een baby, doe het kiekeboe spel met hem, deur dicht zonder wat te zeggen, deur open kiekeboe. In plaats van in paniek zal hij een afwachtende houding gaan krijgen na verloop van tijd, dan wordt het tijd om de boel uit te breiden.
Beperk het achteraan lopen tot de kamer waarin hij zich vrij mag bewegen, verder mag hij gewoon niet met je mee en doe je de deur zonder wat te zeggen dicht voor zijn neus, als je binnenkomt begroet je hem vrolijk.

En tot die tijd...

  • Neem hem de eerste tijd zoveel mogelijk mee overal naar toe, zet hem vast bij de winkel, het maakt niet uit waar je naar toe gaat maar laat hem ervaren dat overal waar je hem alleen laat je ook weer terug komt.
  • Het heeft ongeveer 8 weken nodig bij een extreem angstige hond om dit proces door te krijgen, het heeft ook ongeveer 8 weken nodig voor hem om te ervaren dat het eten, de knuffels etc iedere dag voor hem er zijn.
  • Nogmaals consequent gedrag van uw kant uit en vaste rituelen helpen je hond dit vertrouwen sneller in je te krijgen.
© 2009 - 2019 Bcmo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verlatingsangst bij de hondVerlatingsangst bij de hondEen veelvoorkomend probleem bij de hond is verlatingsangst. Vele hondeneigenaren merken dit probleem soms niet eens op.…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Signalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenSignalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenHonden communiceren met elkaar en met behulp van lichaamstaal. Honden geven een groot aantal signalen af voor ze daadwer…

Reageer op het artikel "Een andere kijk op verlatingsangst bij volwassen honden"

Infoteur: Bcmo
Gepubliceerd: 14-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!