InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenvoeding: hoeveel voer heeft de kat nodig?

Kattenvoeding: hoeveel voer heeft de kat nodig?

Kattenvoeding: hoeveel voer heeft de kat nodig? Het merendeel van de huiskatten is veel en veel te dik. Dit kan ernstige gevolgen voor de gezondheid van de kat hebben. Het is verstandig goed te kijken naar de kat om te bepalen hoeveel kattenvoeding de kat nodig heeft. De meeste fabrikanten van kattenvoeding plaatsen voedingsrichtlijnen op de zak kattenvoer.

Hoeveel kattenvoeding heeft de kat nodig?

Een veelgehoorde fabel is dat katten nooit meer eten dan zij nodig hebben en dat je het bakje dus in principe altijd gevuld kunt hebben. Er zijn echter verschillende oorzaken waardoor de kat meer eet dan hij of zij nodig heeft. Verveling is bijvoorbeeld een veelvoorkomende oorzaak van het meer eten dan nodig is.

Katten verschillen in de hoeveelheid voeding die zij nodig hebben. Niet elke kat heeft dezelfde stofwisseling. Zelfs katten die uit hetzelfde nestje komen kunnen enorm verschillen in hun behoefte aan kattenvoer. Naast de stofwisseling zijn er ook andere factoren die een rol spelen in de behoefte aan kattenvoeding. Een zwangere poes bijvoorbeeld heeft extra voeding nodig omdat er veel energie gaat naar het ontwikkelen van de jonge kittens. Ook een erg actieve kat kan een grotere behoefte hebben aan kattenvoeding.

Richtlijnen wat betreft kattenvoeding

Veel fabrikanten van kattenvoeding vermelden tegenwoordig op de verpakking richtlijnen wat betreft de hoeveelheid voeding. Er wordt hierbij met name naar de leeftijd en het gewicht gekeken. Het is belangrijk dat je je niet blind aan deze richtlijnen houdt, maar vooral ook goed naar de kat zelf kijkt. Veel huiskatten zijn te dik, er zijn maar weinig huiskatten met ondergewicht.

Hoe geconcentreerder het kattenvoer is, hoe minder de kat er van nodig heeft. Dit betekent dat hoe meer essentiële voedingsstoffen er in het voer zitten, hoe minder de kat er per maaltijd van nodig heeft. De meeste katten hebben behoefte aan circa 50-60 gram kattenbrokken per dag.

De te dikke kat

Vet wordt bij een kat als eerste opgeslagen in de borst- en buikholtes. Pas in een later stadium kan je een buikje gaan ontdekken bij de kat. Wanneer je wilt controleren of de kat te dik is kan je het beste de ribbenkast voelen. Je moet de ribben goed kunnen voelen zonder dat je al te veel druk op de buik uitoefent. Wanneer je stevig door moet drukken om de ribben te kunnen voelen is de kat te dik. Wanneer de kat te dik is brengt dit diverse gezondheidsrisico's met zich mee. Met name suikerziekte komt veel voor.

Afslanken voor de kat

Wanneer je kat te dik is dien je deze voor zijn of haar eigen bestwil af te laten slanken. Je moet je hierbij op twee punten richten:
  1. Meer beweging voor de kat
  2. Minder voer of speciaal light kattenvoeding

Je kan de kat meer laten bewegen door met hem of haar te spelen. Ook kan je voedsel door het hele huis verstoppen zodat de kat actief op zoek moet naar het eigen voedsel. Daarnaast moet je de kat minder voer geven en kan je overstappen op speciaal light kattenvoer. Je kan de kat meerdere keren per dag een klein beetje voer geven in plaats van dat je het bakje de hele dag laat staan. De kat mag echter nóóit vasten, dit kan leververvetting veroorzaken waardoor de kat zichzelf langzaam maar zeker vergiftigd.
Gerelateerde artikelen
Kattenvoeding: een inleidingKattenvoeding: een inleidingDe kat is een veelvoorkomend huisdier. Om de kat in een goede gezondheid te houden is het belangrijk dat de kat kattenvo…
Biologisch en vegetarisch kattenvoerBiologisch en vegetarisch kattenvoerZo baasje zo kat?! Sommige vegetariërs vinden het geen prettige gedachte dat hun geliefde kat dagelijks smult van een po…
Kattenvoeding: extra'sKattenvoeding: extra'sWe kunnen de kat verwennen door de kat wat extra's te geven. Kattenmelk en kattensnoepjes zijn 'extra' omdat de kat deze…
Vermageren / gewicht verliezen voor honden en kattenOvergewicht bij honden en katten is verantwoordelijk voor nare ziekten zoals diabetes, hartproblemen, nierinsufficiëntie…
Huisdieren: KattenvoedingHuisdieren: KattenvoedingKattenvoeding te kust en te keur en soms zie je in de supermarkt door de bomen het bos niet meer. De dierenwinkel heeft…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kattenvoeding: hoeveel voer heeft de kat nodig?"

Reacties

Van Damme Christiaan, 11-03-2017 18:56 #12
Mijn kat is 6 maand. Hoeveel gram mag ze per dag krijgen?

Yvonne, 14-01-2017 15:46 #11
Help, ik word een beetje gillend gek van mijn (gesteriliseerde) poes van ruim 9 maanden. Ze kan niet stoppen met eten, ze duikt bovenop het eten van de twee andere katten (die allebei ongeveer 10 jaar zijn en aangepast voedsel krijgen). Maar het ergste is nog dat ze mijn eten ook pikt, zodra ik met eten ga zitten waar dan ook, komt ze aangerend en duikt letterlijk op en in mijn bord om vervolgens met een razendsnelle slag mijn eten van mijn bord te grissen en er mee vandoor te gaan. Verder is ze verschrikkelijk druk, ze is constant de twee oudere katten aan het uitlokken en aan het vechten(spelen) met ze, terwijl die twee oudjes daar helemaal geen zin in hebben, het is gewoon soms zielig voor ze. Verder krijgt mevrouw al een buik van het vele eten dat ze te pakken krijgt. Wat kan ik doen?

Tim Sinnaeve, 30-11-2016 11:44 #10
Ik zou graag eens weten wat juist het gewicht van eten is per dag voor een binnenhuiskat van nu 3.5kg? Ze heeft nu een buikje en woog vroeger 3kg. Vroeger was ze ook veel buiten maar nu lukt dit niet meer want we wonen nu op een appartement. Graag reactie op mijn vraag, dank bij voorbaat.

Pjj Lips, 22-01-2016 14:29 #9
Op alle vragen wat betreft hoeveelheid voer een kat nodig heeft vind ik geen antwoord, ook niet op de verpakking. Het betreft een 6 jarige Maine Coon van 5.5 kilo, zij komt wel buiten maar zit dan aan een lijn en kan de kleine tuin niet uit. Gewoon gezegd "ze hangt aan de waslijn" hebben ook mijn vorige katten (Langhaar Persen) ook gedaan.

Danielle, 12-08-2015 22:43 #8
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over mijn poes haar eetpatroon.
Luna weegt +- drie kilo maar ik zie en hoor zoveel verschillende adviesen over hoeveel
een poes per dag binnen moet krijgen aan eten. ( mijn poes eet natvoer en afentoe knabbels die ik er altijd heb staan. Ze is een moeilijke eter. Ze is een cyperse en een binnenkat. Ik speel per dag ongeveer 4 uur met haar zodat ze voldoende beweging krijgt.
Ik ben door al die verschillende info over hoeveelheden erg onzeker geworden of Luna wel genoeg binnen krijgt. Op dit moment krijt ze ongeveer 280 gram per dag.
Mvg, Danielle van Deuveren

Kevin, 30-03-2014 18:54 #7
Hallo, ik heb sinds een paar dagen een kat van net 4 uit het asiel. Hij slaapt wel vaak, maar is ook lekker actief. Ik geef hem een bakje brokjes en vers water. Hier eet hij als ik het neerzet van, maar na een paar happen is het klaar. Dan eet hij na een half uurtje a uurtje weer wat happen. Ik heb ook een zakje nat voer neer gezet, daar eet hij ook steeds maar een beetje van. Is dit goed?

Staessens, 07-02-2013 21:34 #6
Hallo,
Ik heb 2 kattinnen, 2 zusjes van elkaar! Uchi=de baas in huis, Zina= de onderdanige en de dikste van de 2 en weegt bijna 7 kg en zou zeker 3kg moeten afvallen. Ik geef beide katten elke avond elk de helft van een 1 "felix"zakje=50gr per kat en elk een klein potje droogkorrels per dag. Uchi is de baas en als zij "voor" Zina klaar is met eten neemt zij het eten van Zina af… toch is Zina de dikke en Uchi de dunne… iemand een idee hoe ik Zina kan laten vermageren en Uchi niet?

Danny, 07-10-2011 12:04 #5
Geachte, mijn 2 1/2 jarige birmaan heeft problemen gehad met zijn maag en darmen. De DA heeft dan hill's i/d voorgeschreven. Nu eet mijn kat dit absulut niet graag ( op 24 uur eet hij maar 75 gr nat en droogvoeder van dit produkt ) Hij is lustloos en slaapt veel. Ik zou dit zo tot 10 weken moeten door doen. Nu is mijn vraag, heeft mijn kat genoeg aan deze 75 gr, Kan het niet gebeuren dat hij omdat hij zoweinig eet nu aan een ander symptoom ziek kan worden? Reactie infoteur, 07-10-2011
Wat schrijft de verpakking van dit voer voor? Sommige kattenbrokken hebben namelijk specifieke aangeraden doseringen. Mocht je daar niet wijzer van worden kun je mogelijk met de dierenarts overleggen of mengen met het oude voer een optie is?

Marina, 25-02-2011 09:56 #4
Ga met je kat gewoon barfen zeker als het nog jong is. gewoon vers vlees geven. Kijk even op internet wat je moet geven. want het is niet alleen maar vlees geven. Als dat te moeilijk is koop dan versvoeding. Kijk hier ook op internet waar je dat kunt kopen. Probeer brokjes te vermijden. Tenzij je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je de mensen die op je huisdieren passen niet wilt lastig vallen. Gebruik dan brokjes zonder granen.
Orijen is een merk die brokjes maakt zonder granen maar een beetje aardappelenmeel bevat.
Tegenwoordig krijgen huisdieren zoveel granen dat ze enorm er dik van worden. Mensen trouwens ook.

Anneke, 05-02-2010 10:21 #3
Ik geef mijn kat smorgens een blikje vlees van 100 gram en verder staan er droge brokken en water de hele dag en nacht klaar, is dat teveel? de droge brokjes eet hij de ene keer veel van de andere keer weer niet, Tommie is 5 jaar
Groetjes Reactie infoteur, 05-02-2010
Beste Anneke,
op veel zakken voer staan tegenwoordig richtlijnen voor het bepalen van de hoeveelheid voer die de kat nodig heeft. Aangezien dit per voedingssoort en merk verschilt raad ik u aan de zak voer te raadplegen.
Groeten Kim

Anneke, 05-02-2010 10:18 #2
Groetjes

Rixt, 10-11-2009 21:44 #1
Bedankt voor de tips voor onze poes die nu 8 maanden is. Op de verpakking staat zoals ook in jouw artikel dat onze kat van 3 kg ong. 50 gr. brokjes nodig heeft. Toch 'zeurt' de poes regelmatig om meer. Meestal zijn we streng en houden ons aan 50-6- gr per dag. Laten we de poes nu niet vasten (in het artikel wordt dat genoemd) Wanneer heb je het over vasten?
dan en groet. Reactie infoteur, 10-11-2009
Hoi Rixt,
fijn dat je iets aan mijn artikel hebt.

Veel katten miauwen om extra eten, ze vinden het immers (de meeste dan) erg lekker. Bij mijn kat staat de gehele dag voer in haar bakje, ze eet namelijk precies genoeg. Ze is prima op gewicht en eet zich niet misselijk of iets dergelijks. Veel katten eten echter meer dan zij nodig hebben en worden dikker. Je kan uitproberen of je kat zelf maat weet te houden door het bakje de gehele dag gevuld te houden. Wanneer ze echter te zwaar wordt kan je je beter aan de richtlijnen houden en het gemiauw negeren.

Met vasten wordt bedoeld dat de kat helemaal geen eten meer krijgt.

Groetjes Kim

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 12
Schrijf mee!