InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Met de hond op vakantie in Europa

Met de hond op vakantie in Europa

Gezellig de hond mee in de auto en rijden maar. Dit gaat niet zomaar, waar moet je rekening mee houden? Wees goed voorbereid, zodat ook je hond een heerlijke vakantie heeft.

Hond in auto

De vakantie begint al tijdens de reis. Veel mensen zakken via Duitsland af naar het Zuiden. In Duitsland mag de trouwe viervoeter niet los in de auto zijn. Hij moet in een afgescheiden deel of eventueel een bench worden vervoerd. Er bestaan ook speciale hondengordels die gebruikt kunnen worden.

Een hondengordel is het best geschikt voor de wat kleinere honden.

Reisziekte

Houdt er rekening mee dat - met name jonge honden - vaak moeten overgeven in de auto. Koop daarom een antibraakmiddel, bijvoorbeeld van het merk Cerenia. Een dubbele dosis hiervan zorgt ervoor dat de hond maximaal 10 uur tegen reisziekte is beschermd.

Rustpauzes

Stop regelmatig, bij voorkeur om de 2,5 uur (of minder uiteraard). Geef de hond bij elke stop de nodige beweging en wat water maar fok hem niet te veel op, dat maakt de totale reis voor hem en uiteindelijk de medepassagiers wat onrustig. Ook bij aankomst van bestemming niet meteen té wild willen spelen met de hond. Voor zon hond vraagt een (vooral lange) auto reis behoorlijk wat energie en uithoudingsvermogen. Daarbij zal hij, net als de mens, even moeten acclimatiseren.

Frankrijk

In Frankrijk worden de Pitbullterriër, de Mastiff en de Tosa Inu niet meer toegelaten. De Amerikaanse Staffordshire moet gemuilkorfd en/of aangelijnd zijn. Deze regels gelden ook voor de doorreis via Frankrijk.

Tips

Geef de hond voldoende ruimte én veiligheid in de auto, zodat je geen hond in je nek krijgt als je ineens moet remmen.
Helaas laten mensen hun hond nog te vaak alleen in de auto. Ook al staan de ramen op een kiertje, laat de hond nooit alleen!

Even langs de dierenarts

Zorg dat de hond een identificatiechip (of tatoeage), een geldig Europees dierenpaspoort en een gezondheidsverklaringheeft. De hond moet 48 tot 24 uur voor vertrek behandeld worden tegen wormen en teken; dit geldt voor elke bestemming. In de Italiaanse Povlakte en de Franse Camarque komt de hartworm voor. Hier kan je hond dood van gaan, maar niet als je hond goed behandeld is. Je kunt ook altijd nog een spray of vlooienband meenemen om te voorkomen dat teken aan de hond hechten. Een tekenpincet en een kam/borstel meenemen is altijd aan te raden.

Uitzondering

Als je naar Engeland, Ierland, Noorwegen, Zweden of een bestemming buiten de EU gaat, dan moet de hond een bloedtest ondergaan. De bloedtest geeft bewijs dat het dier gevaccineerd is tegen rabiës en genoeg antistoffen in zijn bloed heeft. Deze test moet maanden van tevoren al gebeuren. In Engeland eisen ze zelfs een officieel certificaat met alle gegevens van de bloedtest en de vaccinaties.

Verder gewoon lekker genieten met en van je hond tijdens je welverdiende vakantie. Hij zal je dankbaar zijn dat hij mee mag! Let op: ook honden kunnen zich verbranden, met name honden met een lichte neus, neem dus zowel voor jezelf als voor de hond een zonnebrandcrème mee.

Fijne vakantie!
© 2009 - 2019 Aliki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hartwormen bij hondenHartwormen bij hondenDe hartworm of dirofilaria immitis kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken bij honden. Besmetting met hartworm kom…
Huisdieren mee op vakantie naar het buitenlandHuisdieren mee op vakantie naar het buitenlandEen huisdier meenemen op vakantie in een land over de grens. Dat gaat niet zomaar. Een huisdier meenemen naar een ander…
Voorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hondVoorkom levensgevaarlijke hartwormen bij uw hondVoorkom besmetting met de levensgevaarlijke hartworm van uw hond of kat. Omdat hartwormen zich in het hart en de longsla…
Wat kost vakantieopvang voor dieren?Wat kost vakantieopvang voor dieren?In veel gevallen is het niet mogelijk om uw huisdier mee te nemen op vakantie. Voor een kat kunt u vaak nog wel afsprake…
Hond niet naar het pension in de vakantieHond niet naar het pension in de vakantieElke hondeneigenaar krijgt er mee te maken wanneer je op vakantie gaat, gaat de hond mee? Vaak is dit niet het geval, en…

Reageer op het artikel "Met de hond op vakantie in Europa"

Reacties

Wilhelmien, 02-06-2019 19:43 #2
Wij hebben een oud beestje van 14 jaar. Zij gaat mee naar Italië op vakantie. Stel dat ze daar overlijdt wat zijn de mogelijkheden. Kunnen we haar daar laten cremeren bijv.? Of is de enige mogelijkheid een terugrit? Hoe ga je dan te werk?

Roy, 18-07-2014 08:42 #1
Goed om te lezen hoe je met de hond omgaat naar en tijdens je vakantie (adres). Wat doe je als je hond overlijdt tijdens je vakantie in Frankrijk? Worden zaken afgehandeld door bv. ANWB, reisverzekering oid.

M.vr.gr.
Roy

Infoteur: Aliki
Gepubliceerd: 15-07-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!