InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De geschiedenis van onze huiskat

De geschiedenis van onze huiskat

De geschiedenis van onze huiskat In het begin waren mensen jagers, later werden ze boeren. Die boeren bezaten hutten, huizen en schuren, waarin ze hun voorraden opsloegen. Deze bevoorrading trok muizen en ander ongedierte aan, die op hun beurt weer roofdieren zoals katten aantrokken. Het is niet helemaal zeker in welke tijdsperiode katten werden gedomesticeerd, maar door de eeuwen heen is de kat een nuttig huisdier gebleken.

Katten in het oude Egypte

Al in de tijd van de Farao's werden in Egypte katten als huisdieren gehouden.

Dit gebeurde in ieder geval al zo'n 2000 voor Christus. De Egyptenaren noemden het beestje Mioe, later Mau. Omstreeks 950 voor Christus heerste er een ware kattencultus in het land: De kat werd beschouwd en vereerd als heilig dier! In het oude Egypte geloofde men dat een kat vele zegeningen bracht aan het gezin dat het dier verzorgde. Oude inscripties in graftomben laten ons weten dat de kat ons dagelijks rijkdom en gezondheid brengt, alsmede een lang leven en een prachtige oude dag. Nabij de heilige stad Bubastis zijn graven gevonden met kattenmummies; duizenden dode gebalsemde katten.

Katten in Europa

Terwijl in Egypte de kat als heilig dier werd vereerd, hielden de boeren in Europa nog tamme wezels die de muizen moesten vangen.

Wetenschappers denken dat niet de Europese wilde kat, maar de Nubische kat uit Afrika de voorvader is van onze huiskat. Eeuwenlang werden katten hier door mensen als nuttige huisdieren gehouden. Ze vingen muizen, insecten en ratten in de huizen, schuren en stallen. Ruim een eeuw geleden is men pas raskatten gaan fokken. Inmiddels zijn er uit drie langharige en negen kortharige kattenrassen meer dan vijftig nieuwe rassen ontstaan.

De Kat: Familie van de Tijger

Onze huiskat behoort tot de groep van de kleine katten, maar is verwant aan grote katten zoals de tijger, leeuw, panter en poema.

De overkoepelende wetenschappelijke naam van alle katten is Felidae. Wat al deze katten met elkaar gemeen hebben is dat ze roofdieren zijn. Ook onze geliefde huisgenoten zijn dit nog steeds; ze kunnen geweldig klimmen, sluipen en hun prooi bespringen. Hun natuurlijke prooidieren zijn muizen, vogels en insecten. Wel is het zo, dat gedomesticeerde katten over het algemeen veel minder de behoefte hebben om te gaan jagen dan hun wilde soortgenoten, ze krijgen immers thuis al netjes hun maaltje opgediend!
© 2009 - 2019 Vivyan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kwartetreeks - De kat; uitgeverij J.H. Gottmer

Reageer op het artikel "De geschiedenis van onze huiskat"

Infoteur: Vivyan
Laatste update: 27-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!