InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Barsoi of barzoi, de Russische wolfshond

Barsoi of barzoi, de Russische wolfshond

Barsoi of barzoi, de Russische wolfshond De Barsoi of Barzoi behoort tot de windhonden, is snel en elegant. Een gezin zonder kleine kinderen is wat deze echte heer tevreden stelt. Over het uiterlijk, ontwikkeling, karakter en verzorging van deze gezinshond.

Barsoi

De Barsoi, een jachthond oftewel zichthond, die veel beweging en vachtverzorging nodig heeft. Een andere benaming voor de Barsoi is Barzoi of Russische Wolfshond. De hond is afkomstig uit Rusland. Voorheen werd hij voornamelijk gebruikt voor de jacht op gazellen, konijnen, hazen en vossen. Later werd de Barsoi ook ingezet bij de jacht op wolven. De Barsoi is een jager die zijn prooi vangt, maar niet doodbijt. Aan het einde van de 19e eeuw kwamen de allereerste Barsoi's naar Nederland.

De Barsoi is ontstaan door een kruising van windhonden met schapenhonden.

Uiterlijk

De Barsoi is een grote zichthond die elegant en perfect gebouwd is. Het hoofd is licht gewelfd, lang en smal. De vacht is lang en voelt zijde-achtig aan en golvend, maar mag niet krullen. Alle kleuren komen voor, wit is vaak het meest overheersend. De schofthoogte is 71 tot 79 cm, gewicht 34 tot 38 kilo.

Ontwikkeling

De herkomst van de Barsoi is Rusland. De Russische koninklijke familie gaf tijdens de jacht op wolven de voorkeur aan de Barsoi vanwege zijn snelheid, kracht en moed. De jacht op wolven was een nationale sport en de Barsoi werd hier veelvuldig voor gefokt. Om 1 wolf te vangen, waren er 2 Barsois voor nodig, die de wolf tegelijk beetgrepen en tegen de grond duwden. De Barsoi vond later zijn plek in Engeland, waar hij vanwege zijn schoonheid werd gehouden als juweeltjes in grote woningen.

Karakter

De Barsoi is geen allemansvriendje: vreemden schuwt hij. Hij is trouw aan zijn eigen gezin en zal het huis goed bewaken. Soms is hij moeilijk te doorgronden. Windhonden zijn niet erg gehoorzaam in de opvoeding, en in een gezin met jonge kinderen zijn ze niet op hun plaats. Het zijn geen speelkameraadjes en ze dienen met respect behandeld te worden. Een gezin met oudere kinderen voldoet prima.

Ze hebben geen territoriumdrift en hij zal dan ook zelden blaffen. Toch zal hij, indien nodig, zijn huis verdedigen tegen indringers.

Verzorging

De vacht moet regelmatig geborsteld worden. Dit om klitten te voorkomen. De hond kan in bad wanneer deze vies is: doe dit echter niet te vaak. De rui van de Barsoi is zeizoensgebonden.

Tijdens de groeifase hebben deze honden zeer goede voeding nodig. Bezuinig hier dus nooit op. De Barsoi heeft veel lichaamsbeweging nodig: een grote omheinde tuin volstaat hiermee heel goed, en zijn dagelijkse wandelingen dragen hieraan bij. Langs de fiets loopt de Barsoi goed mee, maar let op met klein wild: wanneer de Barsoi een prooi in het oog krijgt, sleurt hij gemakkelijk zijn baas achter zich aan.

De Barsoi is gevoelig voor heupdysplasie en maagtorsie. Het beste is dan ook om een pup te kopen waarvan de ouders zijn getest op HD. De kans op een maagtorsie kan verkleind worden door de hond driemaal per dag een kleine maaltijd te geven en na de maaltijd de hond even te laten rusten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Russische wolfshond of Barzoi: elegant Russisch hondenrasDe Barzoi wordt ook wel een Russische wolfshond genoemd, Barzoi (of Barsoi of Borzoi) betekent de ‘snelle’.
De Afghaanse windhondDe Afghaanse windhondDe Afghaanse windhond is zonder twijfel één van de meer bekendere hondenrassen. Zijn distinctieve uiterlijk zorgt er alv…
Hondenras: de Afghaanse windhondDe Afghaanse windhond is voor allerlei takken gebruikt namelijk; jacht, shows, waakhond, renwedstrijden, schapenhoeder.…
De Ierse Wolfshond: het grootste hondenras ter wereldDe Ierse Wolfshond: het grootste hondenras ter wereldDe Ierse Wolfshond is een grote, ruwharige, krachtige hond en hij behoort tot de rasgroep van de windhonden. Het is een…
Afghaanse windhondAfghaanse windhondAls je ze over straat ziet lopen, moet je gewoon even stil blijven staan en kijken: de Afghaanse windhond. Wat een trots…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Barsoi of barzoi, de Russische wolfshond"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Schrijf mee!