InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alaskan Malamute Wolf of niet?

Alaskan Malamute Wolf of niet?

Alaskan Malamute Wolf of niet? De Alaskan Malamute is een sledehond die afkomstig is uit Alaska. Deze zeer vriendelijke dieren worden in Nederland en in andere landen als gezinshond gehouden. In Alaska ligt dit anders en worden ze nog vaak als slede/werkhond gebruikt. Dit om sleden met zware vrachten vooruit te trekken. Deze krachtige hond, maakt het goed als gezinshond maar ook als werkhond. De Alaska-malamute dankt zijn naam aan een eskimostam, de Malamuten. Ze hebben een sterke overlevingsdrang en jachtinstinct, dit maakt de hond uniek en zeer geschikt in de koude en kille gebieden. Niemand weet hoe de voorouders van hun in die gebieden kwamen, maar we weten wel dat ze zich gemakkelijk aanpassen aan hun omgeving.

Deze hond is een zeer vriendelijke hond, desondanks liggen ze wel vlak naast de wolf. De Alaskan Malamute kan soms ook zeer dominant zijn en sommige van deze ras "huilen" naar de maan, wanneer het volle maan is. Dit is een kenmerk van wat een wolf ook doet. De Alaskan Malamute kan niet goed samen met katten, tenzij ze hiermee opgegroeid zijn vanaf jongs af aan, dan zal de omgang met elkaar prima verlopen.

Aard

Deze honden zijn zeer intelligent, vriendelijk en trouw aan de baas, ze zijn soms wat eigenwijs en dominant, maar als je de hond goed onder controle heb, hoeft dit geen enkel probleem te zijn. Door hun "werk" verleden heeft de Alaskan Malamute een zeer groot uihoudingsvermogen en zijn ze in staat zeer snel te leren.

Verzorging en beweging

Beweging is een van de vele belangrijke dingen voor de Alaskan Malamute. Ze nemen geen genoegen met een paar kleine rondjes per dag. Als je geen zin of tijd heb om minimaal 1 uur per dag er op te trekken met de hond, dan doe je er verstandig aan niet voor dit ras te kiezen. Tevens zijn ze ook niet graag alleen.

De Alaskan Malamute heeft drie soorten vachten:
  • De onderste laag, om water buiten te houden.
  • De middelste laag, deze laag is het dikste van de drie, het zorgt ervoor dat de kou tegengehouden wordt.
  • De bovenste laag, deze haren zijn ruw en beschermen de andere lagen.

In de rui periode gaat de middelste en bovenste laag los, zodat de hond opgewassen is tegen de zomer. De kleuren van de vacht is, wolfsgrijs, zwart en wit. Ze hebben een masker of tekening op hun kop. De vacht dient regelmatig een borstelbeurt te krijgen in de ruiperiode om irritatie te voorkomen.

Opvoeding

Ondanks dat het hele lieve honden zijn, dienen ze wel opgevoed te worden met de vaste hand, de baas moet dus stevig in de schoenen staan. De hond is een wegloper net als de husky maar zal indien goed opgevoed, ook los kunnen lopen.
© 2009 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alaskan malamuteAlaskan malamuteAanhankelijk, intelligent, vriendelijk en trouw, waardig, soms wat eigenzinnig en dominant, nooit slaafs. Dit is een kor…
Siberische husky: sledehondSiberische husky: sledehondDe Siberische husky is een hondenras wat valt onder de pool- en keeshonden. De husky is ook wel bekend als de sledehond.
Groenlandse Hond: een sledehond en jachthondGroenlandse Hond: een sledehond en jachthondDe Groenlandse Hond behoort tot de keesachtigen en poolhonden. Oorspronkelijk komt hij uit Groenland en werd hij vooral…
Rashonden: Groenlandhond (Eskimo Dog)Rashonden: Groenlandhond (Eskimo Dog)De Groenlandhond behoort tot de polaire spitshondenrassen en is afkomstig uit Scandinavië. Deze hond wordt ook wel de "E…
Rashonden: Hokkaido (Aziatische keeshond)Rashonden: Hokkaido (Aziatische keeshond)De Hokkaido behoort tot de Aziatische keeshonden. Doordat migranten honden meenamen naar het Japanse eiland Hokkaïdo is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alaskan Malamute Wolf of niet?"

Infoteur: Antrax
Laatste update: 26-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!