InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Varken als huisdier

Varken als huisdier

Varken als huisdier Varkens zijn intelligente en lieve, aanhankelijke dieren die je heel goed het één en ander kunt leren. Daarom kunnen het geschikte huisdieren zijn. Maar pas op! Aan het houden van een varken als huisdier zitten een groot aantal haken en ogen. Je moet je aan een hoop wettelijke eisen houden en de verzorging van een varken is een veeleisende taak. Bezint eer gij begint dus!

Aanschaf

Punten waar je rekening mee moet houden voor je een varken aanschaft:
  • Kun je een varken geven wat hij nodig heef?. Denk hierbij aan tijd, aandacht, voeding, huisvesting en verzorging.
  • Een varken kan 15 tot 25 jaar oud worden, je zit er dus voor lange tijd aanvast.
  • Een ongecastreerde beer is geen geschikt huisdier (geur).
  • Besef dat een big geen big blijft maar uitgroeit tot een volwassen varken en bedenk goed welk soort varken je aanschaft. Een volwassen vleesvarken kan zon 400 kilo zwaar worden, de meeste hangbuikzwijntjes wegen ook nog ruim 55 kg!
  • Varkens kunnen gillen als, ja, speenvarkens. Misschien is het verstandig je plannen met de eventuele buren te bespreken.
  • Varkens in Nederland worden al snel geslacht. Hierdoor is de kennis van bijvoorbeeld dierenartsen over het houden van volwassen varkens weinig bekend.

Huisvesting

  • Varkens zijn kuddedieren, ze moeten minstens met zijn tweeën worden gehouden.
  • Het varken wil graag snuffelen, wroeten en rondlopen. Het binnenhouden van varkens is eigenlijk niet geschikt.
  • Zorg voor voldoende wroetgelegenheid (je kunt zelf bijvoorbeeld een wroetbak maken door een lage teil de vullen met stenen, aarde en takjes).
  • Het varken dient te beschikken over een tochtvrije hok om te kunnen schuilen tegen de kou en de warmte.
  • Een varken is van nature een zindelijk dier, hij dient te beschikken over een plek om zijn behoefte te kunnen doen.

Verzorging

  • De hoefjes moeten regelmatig (zon 2 x per jaar) worden geknipt.
  • Het varken moet regelmatig naar de dierenarts voor inentingen en een ontwormkuur.
  • Het beestje moet altijd kunnen beschikken over voldoende vers drinkwater.
  • Een varken heeft een consequente opvoeding nodig.
  • Aangezien een varken een gewoontedier is houden ze niet van veranderingen in hun leefomgeving en zullen ze het waarderen wanneer je hen, 2 x per dag, op vaste tijden voert.
  • Varkens hebben vaak last van een droge huid, dus smeer ze regelmatig in met uierzalf en doe af en toe een theelepel plantaardige olie door zijn voer.
  • Je mag je varken nooit vlees- en/of vleesresten voeren (dit in verband met het verspreidingsgevaar van met name varkenspest).

Wet- en regelgeving

Registratieplicht:

Alle varkenshouders, dus ook hobbyhouders, zijn verplicht zich te registeren bij de Gezondheidsdienst voor Dier (GD). Dit kan als zijnde een hobbyhouder maar dan mogen er niet meer dan vier varkens worden gehouden.

Minimumeisen:
Een hobbyhouder mag zijn varken niet verplaatsen over de openbare weg zonder geldige transportdocumenten. Ze mogen het dier alleen naar een slachthuis of een slager brengen waar hij dan meteen moet worden geslacht.

Bestrijding ziekte van Aujeszky:

Hobbyvarkens moeten volgens een vast schema tegen deze ziekte worden gevaccineerd.

Regeling Bedrijfscontrole Dierziekten (RBD):

Een hobbyist die biggen verkoopt wordt meteen gezien als een bedrijfsmatige houder.

Verordening Identificatie en Registratie Varkens

Ook hobbydieren zijn verplicht een oormerken te dragen.

Keukenafval:

Je mag je varken nooit vlees- en/of vleesresten voeren (dit in verband met het verspreidingsgevaar van met name varkenspest).

Leestips

In dit artikel kan ik niet alle relevante informatie over het houden van varkens kwijt. Ik heb me beperkt tot de hoofdzaken. Mocht je na het lezen van dit artikel nog steeds denken dat een varkentje een geschikt huisdier is in jouw situatie, verdiep je dan nog iets verder in de materie bijvoorbeeld door het lezen van de volgende boeken:
  • Het varken als gezelschapsdier door Violette Sanders
  • Van Minivarken tot Grote Vriend door Charles Stephan
  • Varkensliefde door Katja de Boer
Ook de sites die ik hieronder als bron vermeld, bevatten uitgebreide informatie
© 2009 - 2017 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Gottinger minivarkenHet Gottinger minivarkenHet Gottinger minivarken is een klein blijvend varken, ze zijn heel slim en je kunt ze dus veel kunstjes leren. Je hebt…
Varkensras: Duroc en Indonesisch minivarkenVarkensras: Duroc en Indonesisch minivarkenDe Duroc en het Indonesisch minivarken zijn twee bijzondere varkensrassen met allebei een unieke geschiedenis, mooie uit…
Minivarken als huisdierMinivarken als huisdierMinivarkens zijn, in tegenstelling tot wat veel fokkers zeggen, veel moeilijker te houden dan een hond of een kat. Denk…
Welke varkensrassen zijn er?Welke varkensrassen zijn er?Verspreid over de wereld zijn er tientallen verschillende varkensrassen te vinden. Elk varkensras is uniek en verschilt…
Boer zoekt Vrouw 2012: De boerenBoer zoekt Vrouw 2012: De boerenDe KRO is weer begonnen met een nieuw seizoen Boer zoekt vrouw. In dit programma gaan wederom 10 boeren op zoek naar een…
Bronnen en referenties
  • www.gorke.nl www.minivarkens.com www.animalfreedom.org www.minlnv.nl

Reageer op het artikel "Varken als huisdier"

Reacties

Bob, 14-03-2017 11:31 #2
Ik heb sinds kort 2 Gottinger varkentjes aangeschaft. 2 mannetjes. Castratie volgt eerdaags. Ze leven echt goed samen en slapen heerlijk tegen elkaar aan. Echter heb ik toch soms het gevoel dat de ene beetje dominant gedrag vertoont. Ik heb 2 voerbakjes waar ik steeds afgewogen porties in doe. Toch willen ze allebei uit datzelfde bakje vaak eten en duwen elkaar echt weg en happen beetje naar elkaar lijkt wel. Waterbak staat er de hele dag en dat gaat prima. Wordt regelmatig ververst en bijgevuld. Soms gaat er eentje enorm hard proberen te graven in zijn slaapplek (een hele grote bench gevuld met tapijttegels en 2 kussens). Met de neus duwen tegen de ander gebeurt ook af en toe eens. Het zijn 2 broertjes, zelfde nest zelfde dag geboren. Is dit gewoon acceptabel gedrag of moet ik ergens wat extra aandacht aan besteden? Ze zijn na 1 middag al zindelijk geworden echter groeien ze natuurlijk dus ik heb een nieuwe grotere bak gemaakt en dichter bij de achterdeur gemaakt. Als ook die te klein is dan leer ik ze om alles buiten te doen. Er zit nu een kattenluik naar een flinke betegelde tuin met zonnige kanten maar ook meer dan voldoende schaduw. Moet er een soort van overkapping komen zodat ze kunnen schuilen voor regen of gaan ze dan automatisch terug naar binnen?

Peter Rijneker, 21-07-2014 13:16 #1
Goedemiddag,

In onze straat woont een alleenstaande moeder van twee tieners. Sinds ongeveer twee jaar heeft ze een varken als huisdier.
Geen klein biggetje maar een exemplaar van zeker een meter lang en een halve meter hoog. Toen ze hem twee jaar geleden aanschafte kregen we van haar vriend, die niet bij haar inwoont, te horen dat ze de andere buren had ingelicht over de komst van het varken, maar ons niet omdat dat er niet van was gekomen. Toen aan ons werd gevraagd of wij last hadden van het varken heb ik hierop geantwoord dat het varken een behoorlijke herrie kan maken. Ook stinkt het, vooral tijdens warme dagen, omdat het varken dan ik de tuin is en urineert. Vorig jaar hebben we een nieuwe schutting laten plaatsen die het overlast een beetje beperkt. De buurvrouw is oppasmoeder en heeft regelmatig kleine kinderen in huis. Ze laat het varken ook uit en loopt, aangelijnd, door de wijk. Echter de laatste 25 meter tot haar voordeur is het varken niet aangelijnd. Het varken heeft, naar mijn weten, geen verplicht oormerk. Wat is hier aan te doen?

Infoteur: Alba
Laatste update: 21-08-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!