InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Noorse Boskat

De Noorse Boskat

De Noorse Boskat De Noorse Boskat bestaat al heel lang. Noorse Boskatten zijn grof gebouwd met veel vacht, maar tonen toch heel elegant en stralen iets machtigs uit. De Noorse Boskat lijkt zo uit het wild gekomen te zijn qua uiterlijk. Toch zijn ze oorspronkelijk gebruikt voor het jagen op muizen rondom de boerderij. Ze houden erg van aandacht en passen zich makkelijk aan bij nieuwe situaties. In dit artikel leest u meer over de Noorse Boskat.

Ontstaan van de Noorse Boskat

De Noorse Boskat is al meer dan 500 jaar geleden ontstaan. Er zijn verschillende voorouders mogelijk bij deze kat omdat er meerdere op lijken:
  • de Maine Coon
  • de Siberische boskat
  • de Angora
Omdat er geen duidelijkheid is welk nou echt de voorouder zou zijn, bestaat er ook de mogelijkheid dat in de evolutie verschillende rassen in andere streken zijn ontstaan. De katten komen zoals de naam al zegt uit Noorwegen. Dankzij het klimaat in Noorwegen hebben ze hun dikke lange vacht. De katten werden veelal bij de boerderijen gehouden om op muizen te jagen. In de jaren 30 verscheen de eerste Noorse Boskat op een kattententoonstelling. De Noorse Boskat werd ingedeeld in de klasse huiskatten. Aangezien mensen bang waren dat het ras uit zou sterven begonnen veel mensen met de Noorse Boskat te fokken. In het jaar 1977 werd het ras eindelijk herkend in Parijs door de Europese raskattenfederatie FIFé (Federation International Féline). Na de herkenning waren de Noren erg trots op hun Noorse Boskat. Het nieuws was in Noorwegen dan ook te zien op de televisie en in kranten.

Karakter

De Noorse Boskat is een erg aanhankelijke kat die zich vaak aan één persoon hecht en diegene dan ook het liefst altijd volgt. Dit kattenras is energiek en klimt graag. Noorse Boskatten leren snel en kunnen zich dan ook goed aan nieuwe situaties aanpassen. U kunt ze binnen houden maar dan moet u ze wel wat te doen geven. Speel af en toe met de kat met bijvoorbeeld een nepmuis of geef hem genoeg klautermateriaal. Als u de kat enkel binnen houd zal de vacht zicht aanpassen aan het klimaat en dunner blijven.

Uiterlijk

  • neusrug heeft geen stop
  • ogen zijn amandelvormig
  • oren zijn hoog op de kop geplaatst en hebben lynxpluimpjes
  • lichaam is groot en stevig gebouwd.
  • staart is rijkelijk behaard en lang
De vacht is halflangharig en heeft een dikke wollige ondervacht. De bovenvacht is glanzend en waterafstotend. In de zomer kan de kat zo erg verharen dat het een kortharig kattenras kan lijken. Katers wegen gemiddeld 5 tot 8 kilo en poezen zo'n 3 tot 6 kilo. Het duurt gemiddeld 2 á 3 jaar voor de Noorse Boskat volledig is uitgegroeid. De Noorse Boskat mag alleen in natuurlijke kleuren voorkomen, de ogen daarin tegenover mogen in alle kleuren gezien worden.

Conclusie

De Noorse Boskat is een prima huiskat die goed samen kan met kinderen en andere dieren. Het liefst worden ze wel naar buiten gelaten om hun energie kwijt te raken en om aan hun natuurlijke behoeftes te voldoen. De vacht vergt alleen wat onderhoudt in verband met de dikke ondervacht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Noorse Boskat"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 07-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!