InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Maagtorsie bij honden

Maagtorsie bij honden

Een maagtorsie wordt naar mate van ernst ook wel maagdraaiing of maagdilatatie genoemd. Als uw hond een maagtorsie heeft dan is dat ten alle tijden een spoedgeval. Een maagtorsie is namelijk een levensbedreigende afwijking waarbij direct ingegrepen moet worden. Een maagtorsie komt voornamelijk voor bij grote honden, maar het word ook af en toe waargenomen bij: kleine honden, katten en cavia's.

Wat is een maagtorsie?

Als er onverwachts veel gas geproduceerd wordt in de maag en sneller dan dat gas kan worden uitgeboerd en/ of naar de dunne darm vervoerd, zet de maag uit. Als de maag door al het gas te snel en heftig uitzet loopt de maag zo vol dat deze neigt om op te stijgen als een ballon. De in- en uitgang ( slokdarm en twaalf-vingerige darm)van de maag blijven dan alleen wel op hun plaats, met het gevolg dat de maag een draaiing maakt. Hierdoor worden de in- en uitgang van de maag min of meer dichtgeknepen. Het gevolg is dat er niks meer uit de maag kan, maar de maag wel verder word gevuld door de gasvorming. Omdat de maag zo opgezwollen is voelt de maag zo hard als een voetbal. De bloedcirculatie wordt door de draaiing ook afgesloten. Hierdoor wordt de kans op een shock vergroot. Wordt er niet op tijd ingegrepen, dan kan de maagwand doorlekken en sterft de hond aan een acute buikvliesontsteking en/of aan een shock. Een maagtorsie is dus ten alle tijden een spoedgeval!

Voorkomen

Er is uit onderzoek nog geen duidelijk antwoord gekomen op de vraag hoe een maagtorsie opeens kan ontstaan wel schijnt een maagtorsie sneller voor te komen als:
  • Als u direct met u hond gaat wandelen/spelen/auto rijden na het eten
  • Als u net voor het eten gaat wandelen/spelen/auto rijden met de hond
  • Als de hond schrokkerig eet. Er bestaan eventueel bakken met vormpjes er in waar de hond het eten omheen uit moet zien te krijgen, dit vermindert het schrokken.
  • Als de hond veel in een keer eet, het is altijd beter meerdere kleine porties per dag te voeren.
  • Als de hond ijswater/ijs eet

Een maagtorsie kan ook komen doordat de hond een andere aandoening heeft in zijn darmen, hierdoor wordt het gas niet goed meer getransporteerd en zal dit blijven hangen in het lichaam.

Symptomen

De symptomen van een maagtorsie worden naarmate het erger wordt steeds zichtbaarder. Echter des te eerder u er achter komt des te meer kans heeft u dat het goed zal aflopen. Als u een vermoeden heeft dat er sprake is van een maagtorsie, bel dan altijd direct de dierenarts. Een aantal symptomen van een maagtorsie kunnen zijn:
  • opgezette buik vooral aan de linkerkant
  • wit speeksel
  • braken zonder dat er iets komt
  • benauwd
  • onrust door pijn
  • ongemakkelijke of rare houdingen door de pijn

Behandeling

De hond wordt eerst behandeld voor de shock dit gebeurt door middel van een infuus. Daarna wordt geprobeerd met een sonde(soort slang) zoveel mogelijk gas uit de maag te pompen. Als dit lukt kan het gas er via de sonde uit en draait soms de maag weer terug. Als de maag te ver gedraaid is kan de sonde er niet in omdat er dan teveel weefsel beschadigd wordt en moet er direct een operatie uitgevoerd. Feit blijft echter dat een hond die eenmaal een uitgezette maag heeft gehad erg veel kans heeft deze opnieuw te krijgen. Als de hond weer opgeknapt is kan er eventueel gekozen worden om de maag vast te laten zetten om de kans op een maagtorsie tegen te gaan.
Gerelateerde artikelen
Alles over maagtorsie/maagkanteling bij hondenAlles over maagtorsie/maagkanteling bij hondenEen maagtorsie, ook wel maagdilatatie, maagkanteling of maagdraaiing genoemd is een afwijking bij je hond dat levensbedr…
Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren hebben het in december zwaar. Ze worden geconfronteerd met vuurwerk en met veel eten. Omdat zo de decembermaa…
Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hondAspergillose: een schimmelinfectie bij de hondDe schimmel aspergillus is een draadvormige schimmel die doorgaans woont in hooi, stro en compost. De aspergillus kan kw…
Winkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftWinkelen voor je pup: spullen kopen die je hond nodig heeftJe hebt besloten een hond te nemen. Na research heb je jouw droomhond gevonden en je mag hem bijna ophalen. Dan is het n…

Reageer op het artikel "Maagtorsie bij honden"

Reacties

De Vleeschauwer Carine, 14-09-2016 11:52 #5
Geachte, ik heb een Grote Zwitser van 15 maand en wil natuurlijk een maagtorsie voorkomen. U schrijft verschillende maaltijden per dag. Mijn hond geef ik 3x 120 gr en 's avonds 160 gr maar 's morgens heeft hij regelmatig last van gal braken. Zo wil ik de hoeveelheid om 20 uur nog wat verhogen om die lege maagproblemen tegen te gaan. Hoeveel mag ik hem maximum geven ook rekening houdend met het voorkomen van een maagtorsie? Dank bij voorbaat.

Ria, 19-11-2012 11:07 #4
Onze Farkas is gisteren aan een maagtorsie overleden helaas. Er was geen sprake van ziekte of spelen na het eten. Hij had ruim een uur ervoor gegeten en is gaan plassen en toen hij terug binnen kwam heftig janken en piepen kon niet zitten of liggen, liep overal een stil plekje te zoeken en toen we bij de dierenarts waren zagen we op de foto wat er aan de hand was. Hij is toen nog geopereerd maar de andere morgen helaas toch overleden. Wij hebben het gevoel er alles aan gedaan te hebben maar het mocht niet baten. Het was een kanjer! Reactie infoteur, 19-11-2012
Veel sterkte met het verlies van Farkas

Saskia, 24-03-2010 17:38 #3
Hallo Bembi ja hij had nergens last van speelde nog met onze kleine hond gaf echt niet de indruk dat hij ziek was hij heeft vroeg in de middag zijn eten uitgebraakt maar erna geen zieke reactie alleen dat vieze witte slijm wat hij uit spuugde. zij maag kon je eigenlijk niet zien omdat ht een vrij dikke rotweiller was. nee ga hem niet meer laten opensnijden wij hebben hem zondag middag op zijn rust plek gelegd bij ons in de tuin.komt misschien gek over maar wil hem dat niet aan doen hij heeft tien jaar bij ons liefde en vreugde gegeven en zijn werk als waak hond goed gedaan. tuurlijk blijft de vraag waar is onze hond aan gestorven maar hoe meer ik lees over een maagtorsie denk ik dat ht dat is geweest. alleen dat ht zo snel kan gaan vindt ik nergens. dank je voor je reactie hierop fijn dat er mensen zijn die mekaar toch willen helpen saskia

Bembi (infoteur), 22-03-2010 11:22 #2
Ten eerste gecondoleerd met het overlijden van uw hond. Begon het vrij onverwachts zonder dat hij al langer ergens last van had? En voelde zijn maag dik opgezet? Dan bestaat er een grote kans dat hij een maagtorsie had. Echter lees ik dat hij ook zijn eten heeft uitgebraakt. In principe kan de hond alleen kokhalzen bij een maagdraaiing want als de maag gedraait is kan het voedsel er van geen kanten uit. U zou eventueel nog uw hond bij de dierenarts kunnen laten onderzoeken om achter de oorzaak te kunnen komen.

Saskia Stoelendreyer, 21-03-2010 13:28 #1
Hallo mijn rotweiller van 10 jaar is gisteren begonnen met kokhalzen en er kwam wit slijm uit toonde niet echt ziek gisteren avond is hij gestorven is dit een maag ziekte geweest? zag ook dat hij zijn eten heeft uitgebraakt

Infoteur: Bembi
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!