InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De behandelingen bij een trimsalon

De behandelingen bij een trimsalon

In de trimsalon kunnen alle soorten honden terecht. Dit houdt in dat er veel verschillende soorten vachten bij de trimsalon komen. Uiteraard heeft elke vachtsoort een andere behandeling nodig. Vaak zijn de baasjes niet aanwezig bij de behandeling. Hierdoor weten de baasjes soms ook niet hoe de behandeling precies wordt uitgevoerd. In het volgende artikel kunt u in het kort lezen wat u zich bij effileren, scheren, ontwollen en plukken van de hond kunt voorstellen.

Effileren

Dit houdt in dat de vacht wordt uitgedund. Effileren gebeurt met een speciale effileerschaar. Met deze schaar wordt de vacht geknipt, maar blijft het er wel natuurlijk uitzien. Effileren wordt onder andere toegepast bij Golden retrievers om de haren aan de achterkant van de poten bij te knippen en rondom de voeten, maar ook om bijvoorbeeld een Malthezer volledig korter te knippen waarbij de vacht toch natuurlijk lijkt te zijn. Bij onder andere de Soft coated wheaten terriër wordt meestal een deel geschoren en een deel met de effileerschaar geknipt.

Scheren

Dit houdt in het korter maken van de vacht door middel van een tondeuse. Op de tondeuse kunnen verschillende scheerkoppen worden gezet waardoor de vacht langer of korter gemaakt kan worden. Zo kan de vachtlengte tot 1,5mm geschoren worden, maar ook tot 16mm. Voor scheren wordt meestal gekozen omdat het dan makkelijk is de vacht bij te houden. Er hoeft dan namelijk niet zovaak geborsteld te worden en er blijven niet snel dingen in de vacht hangen. Scheren wordt tegenwoordig onder andere vaak gedaan bij Matlhezers en Bouviers.

Ontwollen

Dit houdt in dat de ondervacht eronder uit wordt gehaald zodat de vacht makkelijker te borstelen valt. De ondervacht klit namelijk vaak snel en zit dan dicht op de huid. Het ontwollen wordt gedaan met een hark of tegenwoordig bestaat er ook een nieuw trimgereedschap de 'furminator'. Pas wel op met de furminator, deze is relatief scherp waardoor de huid beschadigt kan worden. Ontwollen wordt bijvoorbeeld gedaan bij de Benner Sennen, Chow Chows en Newfoundlanders maar ook bij Labradors om ze door de verharing heen te helpen.

Plukken

Dit houdt in dat de dode haren er met een snelle beweging uitgetrokken/geplukt worden. Dit gebeurd alleen bij ruwharige honden die nog niet geschoren zijn. Als een hond met een ruwe vacht eenmaal geschoren is wordt namelijk de vachtstructuur anders waardoor u deze mogelijk niet meer kunt plukken. Het klinkt pijnlijk maar omdat de haren dood zijn kunnen ze er heel makkelijk uitgehaald worden. Zo makkelijk dat u vaak tussen twee vingers al hele plukken mee kunt nemen. Het plukken wordt bij de trimsalon soms gedaan met een trimmes. De trimster klemt als het waren de vacht tussen een trimmes en haar vinger en trekt ze er met één beweging uit. Dit wordt onder andere gedaan bij ruwharige Tekkels en Jack russels.

Knippen

Dit gebeurd eigenlijk alleen bij honden met een sterk krullende vacht. Nadat deze gewassen zijn en volledig uitgefohned en opgekamt begint het knipwerk. Dit is het meest uitdagende werk voor de meeste trimmers. De trimmer doet dit namelijk met een rechte schaar waarbij als er één keer misgeknipt word de trimmer niet meer terug kan. Echter kan men hier zich ook goed mee bewijzen, het is toch iets om trots op te zijn als men als trimmer een poedel vollledig in model geknipt heeft?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De behandelingen bij een trimsalon"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 29-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!