InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een Syrische hamster als huisdier

Een Syrische hamster als huisdier

De Syrische hamster is de populairste hamstersoort in Nederland. Maar hoe kun je een Syrische hamster het beste verzorgen?

Gedrag

Syrische hamsters zijn erg levendige dieren. Je moet een Syrische hamster altijd alleen in een kooi houden omdat ze anders gaan vechten. Ze markeren hun territorium met de geurklieren op hun flanken. Hamsters herkennen elkaar aan hun geur. Overdag slapen de dieren veel en laten ze zich niet veel zien. ’s Nachts gaan ze op zoek naar voedsel. Alles wat ze kunnen eten proppen ze in hun wangzakken om het zo naar hun holletje te kunnen vervoeren. Hun holletje fungeert als slaapplaats en als voorraadkamer. Sommige Syrische hamsters gaan in winterslaap als de omgevingstemperatuur lange tijd onder de 10 °C is, maar ook als de dagen korter worden. Bij Syrische hamsters die als huisdieren worden gehouden komt de winterslaap niet veel voor.

Huisvesting

Syrische hamster kunnen in een kooi met spijlen verblijven maar ook in een glazen bak. De ideale hamsterkooi heeft horizontale spijlen, zodat de hamster naar boven kan klimmen. Syrische hamsters slapen het liefst op een beschutte, donkere plaats. Houtkrullen zijn het geschiktst als bodembedekking. Gebruik geen krantenpapier als bodembedekking omdat de inkt giftig kan zijn. Syrische hamsters hebben veel beweging nodig. Een loopradje is daarvoor erg geschikt. Je kunt beter een metalen loopradje aanschaffen dan een plastic omdat Syrische hamsters erg goed kunnen knagen. Let er op dat het loopradje groot genoeg is voor de hamster. Syrische hamsters zijn uren zoet met lege rollen toiletpapier en kartonnen doosjes.

Voedsel

Er is veel kant en klare voeding voor Syrische hamsters te koop. Goede voeding bevat weinig pinda’s, gras en zonnepitten. Een hamster heeft naast kant en klare voeding ook groenvoer nodig zoals appel, wortel en broccoli. Syrische hamsters eten graag dierlijk eiwit. Een hamster heeft veel behoefte aan knagen, een takje van wilgenhout of een knaagsteen is hier erg geschikt voor. Er moet altijd voldoende water en hooi in de kooi aanwezig zijn.

Verzorging

Syrische hamsters zijn erg schone dieren. Je hoeft ze nooit te wassen. Als de nageltjes te lang worden moet je ze knippen. Je moet de kooi minimaal één keer per week schoonmaken. De toilethoek moet je wat vaker schoonmaken. Het drinkwater moet je dagelijks verversen.

Voortplanting

Een Syrische hamster is vanaf vier tot vijf weken al vruchtbaar. Maar op deze leeftijd zijn ze er nog niet aan toe om een nestje te hebben. Je kunt beter wachten totdat het vrouwtje ongeveer vier maanden oud is. Een hamstervrouwtje is eens in de vier dagen bereid zich te laten dekken. De draagtijd van een Syrische hamster is ongeveer zestien dagen. Ze komen blind en naakt ter wereld, ze hebben dan een lichaamslengte van ongeveer twee centimeter. Na twee weken zijn de jonge hamsters al buiten het nest te vinden. Als ze vier weken oud zijn hebben ze hun moeder helemaal niet meer nodig.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.syrischehamster.nl/

Reageer op het artikel "Een Syrische hamster als huisdier"

Reactie

Marie, 17-03-2015 19:10 #1
Ik heb pas een Syrische hamster gekregen, mijn vraag is: hoe maak je hem het makkelijkste tam? Reactie infoteur, 18-03-2015
Je moet eerst proberen het vertrouwen van de hamster te winnen. Dat kun je doen door tegen hem te gaan praten, zo kan hij goed aan je stem gaan wennen. Ook kun je de hamster je hand laten ruiken, zodat hij aan jouw geur gewend raakt. Als hij één keer goed aan jouw gewend geraakt is kun je hem makkelijker optillen.

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 12-08-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!