InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een hamster als huisdier: verzorging en onderhoud

Een hamster als huisdier: verzorging en onderhoud

Hamsters zijn kleine knaagdieren die populair zijn als huisdier. Het zijn kleine, sociale en gezellige beestjes die weinig onderhoud en ruimte vereisen. Wanneer je ze goed opvoed en groot brengt kan je ze heel makkelijk tam maken.

Hamster aankopen

Hamsters zijn kleine knaagdieren die goedkoop in aanschaf zijn en weinig ruimte in beslag nemen. Daarom is een hamster na de kat en de hond ook een populair huisdier. Het best koop je ze jong aan met de leeftijd tussen de 3 en 7 weken. Zo kun je ze van jongs af tam maken en laten wennen aan jouw geur. Hierdoor vermijd je dat ze je gaan willen bijten en het beestje zelf altijd leeft in vrees. Hamster kunnen ook goed omgaan met kinderen. Let wel op wanneer kinderen ze zouden willen oppakken. Hamsters zijn geen speelgoed en worden ook niet graag hoog opgetilt waardoor ze weleens durven te springen uit je handen. Onthoud ook dat een hamster niet erg lang leeft. Een hamster kan namelijk maximum 2 tot 3 jaar leven.

Wat je heb je nodig?

Hamsters hebben veel beweging nodig. Koop daarom een grote kooi van draadstaal. Leg in deze kooi wat speelgoed en takjes waarop ze kunnen knagen. Bedek de bodem van de kooi met zaagsel en leg hier wat hoopjes stro bovenop. De hamster zal automatisch het sto bij elkaar gaan beginnen te sprokkelen om er tussen te kruipen.
Ook bestaan er tegenwoordig kooien die bestaan uit verschillende modules. Let hierbij wel altijd goed op dat je deze kamertjes met gangen goed vastmaakt zodat je hamster niet kan gaan ontsnappen.

Wat eten ze?

Hamsters zijn dieren die zowel plantaardig als dierlijk voedsel kunnen eten. Echte alleseters dus die veel dierlijke proteïnen nodig hebben als ook fruit en groenten. In dierenwinkels kun je daarom speciaal voedingsmixen kopen voor hamsters met pinda's en zaden en korrels met dierlijke proteïnen in. Geef liefst zoveel mogelijk voeding waarop ze moeten knagen omdat dit beter is voor het onderhoud van hun tanden. Hamsters hebben ook vers water nodig. Een flesje dat je kan vastmaken aan de wand van de kooi is hiervoor een oplossing. Ververs deze minstens dagelijks opnieuw om geen bacteriëen te verkrijgen waardoor je hamster ziek kan worden.

Onderhoud van een hamster

Zolang je de kooi regelmatig verschoont en het zaagsel om de zoveel tijd ververst zal je geen last hebben van de stank. Hamsters plassen meestal altijd op dezelfde plek. Ververs wekelijks de volledige kooi en veeg deze wat uit met water en sop. Zorg er ook voor dat er niet teveel voedseloverschotten achterblijven. Voor de hamster zelf kan je af en toe naast het drinkbeker ook een bakje met water apart zetten. Een hamster zal zich altijd uit zichzelf gaan wassen.
© 2012 - 2017 Krisdeprest, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een hamster als huisdier: verzorging en onderhoud"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 01-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!