Een hamster als huisdier: verzorging en onderhoud

Hamsters zijn kleine knaagdieren die populair zijn als huisdier. Het zijn kleine, sociale en gezellige beestjes die weinig onderhoud en ruimte vereisen. Wanneer je ze goed opvoed en groot brengt kan je ze heel makkelijk tam maken.

Hamster aankopen

Hamsters zijn kleine knaagdieren die goedkoop in aanschaf zijn en weinig ruimte in beslag nemen. Daarom is een hamster na de kat en de hond ook een populair huisdier. Het best koop je ze jong aan met de leeftijd tussen de 3 en 7 weken. Zo kun je ze van jongs af tam maken en laten wennen aan jouw geur. Hierdoor vermijd je dat ze je gaan willen bijten en het beestje zelf altijd leeft in vrees. Hamster kunnen ook goed omgaan met kinderen. Let wel op wanneer kinderen ze zouden willen oppakken. Hamsters zijn geen speelgoed en worden ook niet graag hoog opgetilt waardoor ze weleens durven te springen uit je handen. Onthoud ook dat een hamster niet erg lang leeft. Een hamster kan namelijk maximum 2 tot 3 jaar leven.

Wat je heb je nodig?

Hamsters hebben veel beweging nodig. Koop daarom een grote kooi van draadstaal. Leg in deze kooi wat speelgoed en takjes waarop ze kunnen knagen. Bedek de bodem van de kooi met zaagsel en leg hier wat hoopjes stro bovenop. De hamster zal automatisch het sto bij elkaar gaan beginnen te sprokkelen om er tussen te kruipen.
Ook bestaan er tegenwoordig kooien die bestaan uit verschillende modules. Let hierbij wel altijd goed op dat je deze kamertjes met gangen goed vastmaakt zodat je hamster niet kan gaan ontsnappen.

Wat eten ze?

Hamsters zijn dieren die zowel plantaardig als dierlijk voedsel kunnen eten. Echte alleseters dus die veel dierlijke proteïnen nodig hebben als ook fruit en groenten. In dierenwinkels kun je daarom speciaal voedingsmixen kopen voor hamsters met pinda's en zaden en korrels met dierlijke proteïnen in. Geef liefst zoveel mogelijk voeding waarop ze moeten knagen omdat dit beter is voor het onderhoud van hun tanden. Hamsters hebben ook vers water nodig. Een flesje dat je kan vastmaken aan de wand van de kooi is hiervoor een oplossing. Ververs deze minstens dagelijks opnieuw om geen bacteriëen te verkrijgen waardoor je hamster ziek kan worden.

Onderhoud van een hamster

Zolang je de kooi regelmatig verschoont en het zaagsel om de zoveel tijd ververst zal je geen last hebben van de stank. Hamsters plassen meestal altijd op dezelfde plek. Ververs wekelijks de volledige kooi en veeg deze wat uit met water en sop. Zorg er ook voor dat er niet teveel voedseloverschotten achterblijven.
Gerelateerde artikelen
Campbelli dwerghamster (Phodopus campbelli)Campbelli hamsters kunnen in tegenstelling tot vele andere hamstersoorten wel samen gehouden worden. Het zijn leuke dier…
Een Syrische hamster als huisdierDe Syrische hamster is de populairste hamstersoort in Nederland. Maar wat is dit nu eigenlijk voor beestje en hoe kun je…
Activiteiten voor de hamsterActiviteiten voor de hamsterDe hamster is in het wild een actief nachtdiertje. Wees er op voorbereid dat als u de hamster in uw kamer houdt u in de…
Welk loopwiel/rad is het beste voor mijn hamster?Meestal zit er in de hamsterkooi al een loopwiel, maar wat vaak het probleem is, is dat deze loopwielen vaak véél te kle…

Wat voor honden vallen een mens aan?Wat voor honden vallen een mens aan?Of een hond zich agressief gedraagt, hangt veel minder af van het ras dan van de vraag of zijn baas hem voldoende lichaa…
Hoe voorkom je een aanval van een onbekende hond?Hoe voorkom je een aanval van een onbekende hond?De meeste gevallen van beten en andere vormen van agressie door een hond, komen van het eigen huisdier en zijn met een j…

Reageer op het artikel "Een hamster als huisdier: verzorging en onderhoud"

Reactie

Melissa Trippert, 10-12-2019 19:10 #1
Beste,

Hamsters hebben een zandbad (het beste is chinchilla zand) nodig in hun kooi, dat altijd beschikbaar is. Hier zullen ze zelf gebruik van maken.
Ik vind ook dat jullie de minimale afmetingen erbij moeten zetten van de kooi volgens de Duitse regel en dat is 100x50. Het liefst groter want de hamster is een dier die in het wild heel veel kilometers aflegt en op avontuur gaat. Vandaar de minimale eis van de grootte van de kooi.
Ook wil ik een opmerking maken over de bodembedekking. De beste bodembedekking is iets wat volledig is gebaseerd op papier en goed absorbeerbaar is. Ook moeten ze er makkelijk tunneltjes in kunnen maken zodat hun eigen aard naar boven kan komen. Hiervoor is het dus eigenlijk ook handig als de kooi van glas is, als een soort terrarium, zodat je een dikke laag (zo een 30 cm) bodembedekking kan doen waar ze tunneltjes in kunnen maken.
Wanneer je wekelijks het hok schoonmaakt met water en sop kunnen hamsters hierdoor in de stress raken en als je een hok hebt wat boven het duitse minimum is, is dit ontzettend veel werk. Grote hokken hoef je alleen plaatselijk te verversen, alleen de plekken waar de ontlastingen zijn. Als je na een aantal maanden een grote schoonmaakbeurt wilt doen, kun je het beste een groot schoon deel van de bodembedekking bewaren, om het er vervolgens weer in te doen zodat het nog ruikt naar de hamster. Dan is hij niet gestresst.
Zonder deze tips zul je geen tevreden hamster hebben en zal je stressverschijnselen waarnemen zoals aan het hok klimmen en hangen (waardoor ze zich kunnen bezeren) en ook knagen aan de tralies, wat heel slecht is voor hun tanden.
Ik hoop dat jullie hier iets mee doen en vervolgens beter jullie research zullen doen.
Groet,

Melissa Trippert

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 01-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!