InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Muizen als huisdier

Muizen als huisdier

De huisvesting, voeding, verzorging en geschiedenis van de muis. Alles over de kooien, de voeding en nog veel meer. Dus lees maar snel als u van plan bent een muis aan te schaffen of als u er al een heeft.

Geschiedenis van de muis

De muis bestaat al heel lang op deze aarde. De kleurmuis is een afstammeling van de huismuis (mus musculus). Ze worden al vele jaren door mensen in gevangenschap gehouden om ziektes te testen en medicaties voor de mens. Ze werden door laboratoriums gefokt. Naarmate er meer mee gefokt werd hoe tammer de muis werd, de huismuis ontstond.

In het oude Griekenland was de witte albino muis een vereerde muis in de tempel van Apollo. Ze werden vereerd omdat ze geluksbrengers waren. Het zien van een witte muis brengt voorspoed en men gelooft dat mensen die de goden dienen, reïncarneren als witte muizen. Ze werden en worden in de tempels gevoerd en beschermt tegen het kwade.

Huisvesting van een muis

Ook muisjes als huisdier moeten een goede huisvesting hebben. Ze kunnen door de kleinste kiertjes heen. Een geschikte kooi voor hen bevat maar hooguit 6 mm tussen de tralies. Doordat de muis een beweegbare schedel heeft is het niet verstandig een kooi te nemen die enkel geschikt is voor ratten of hamsters. Nog het beste is een terraria of een glazen bak.

  • Traliekooi: makkelijk om in te klimmen, makkelijk uit te ontsnappen, veel speelmogelijkheden, muizen krijgen vaak last van snot door tocht, meerdere verdiepingen mogelijk.
  • Glazen bak: tochtvrij, geen goede ventilatie zegt men, weinig speelmogelijkheden zegt men en geen klimmogelijkheden zegt men.
  • Dunabakken: tochtvrij, goede ventilatie, verdieping mogelijk, makkelijk schoon te houden en bied klimmogelijkheden.

  • 1 muis minimaal 30 cm lang, 25 cm breed en 20 cm hoog.
  • 2 muizen minimaal 50cm lang, 30 cm breed en 25 cm hoog.
  • 3 muizen minimaal 60 cm lang, 40 cm breed en 25 cm hoog.

Verzorging van een muis en voeding van een muis

Een muis heeft net als ons mensen verzorging nodig. Dat houdt in dat je je muis elke dag eten geeft en vers water. Nou vragen veel mensen zich af wat voor eten. Nou bij een dierenwinkel zijn er wel verschillende soorten voer. Maar vaak niet de echte muizenvoer. Ik zelf kies liever voor gemengd voer. Vele mensen geven een muis vaak hamster, gerbil of rattenvoer. Dit enkel is niet voldoende. Een muis kan op zulk voer niet leven. Nou wat kan je wel doen. Gewoon knaagdiervoer halen, mengen met ratten en muizenvoer.

En uiteraard 2 a 3 x in de week een stukje fruit, groente of beide. Wat ze ook erg lekker vinden is: droog brood (zonder schimmel) en uiteraard gewone knaagdiersnoepjes. Wat ze nog meer lusten is een crackertje op zijn tijd, uiteraard de knaagstengels, beschuit, rozijnen en zonnebloemzaden. Wat ik vaak adviseer aan mensen is om 1 x in de week een klein beetje kattenbrokjes of hondenbrokjes door het voer heen te doen wat je in zijn voerbak doet. Zo houden ze heerlijke afwisseling in hun ogen en het is gezonder dan elke dag het zelfde eten. Wat nog meer belangrijk is voor een goede verzorging van een muis is dat je goed op zijn conditie let. Zijn vacht, ogen en eetgedrag. Zo kun je spoedig merken of er iets met je muisje aan de hand is.
© 2007 - 2018 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bestrijden van muizen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Wat mogen muizen eten en wat niet?Wat mogen muizen eten en wat niet?Muisjes zijn erg leuke dieren om als huisdier te houden. Ze zijn erg makkelijk om te onderhouden maar het is toch belang…
Een muis als huisdierSommige mensen willen graag een muis als huisdier houden. Maar waar moet je dan allemaal rekening mee houden?
Zelf geboortetraktaties makenHeeft jouw kindje ook een broertje of zusje erbij gekregen? Dan is het leuk om je kindje op school wat uit te laten dele…
Kikkers en muizen: snoepgoedKikkers en muizen: snoepgoedKikkers en muizen is een zoet snoepgoed dat vooral met sinterklaas veel gegeten wordt. Sommige mensen zijn zo verslaafd…
Bronnen en referenties
  • www.dieren.forum2go.nl

Reageer op het artikel "Muizen als huisdier"

Reactie

Naomi, 01-02-2010 18:23 #1
Kan je ook huismuizen houden?
(ik heb thuis nu een gewonde huismuis(pootje uit de kom) en kan daar niet op lopen maar ik ben bang dat als ik heb weer wil vrijlaten dat hij niet meer weet hoe hij eten moet gaan zoeken.
ik vind het geen probleem im iedts voor dat diertje te doen hij zit nu redelijk groot en warm en krijgt voldoende eten en drinken.
veel groeten naomi Reactie infoteur, 02-02-2010
Beste Naomi,

Hoe raar het ook klinkt ik denk dat het beste is als hij uit zijn lijden wordt verlost. Het diertje lijd nu en alhoewel hij nu een lekker warm en knus huisje heeft deze diertjes zijn overgevoelig voor menselijke geluiden waarvan ze schrikken. Het zit niet in hun natuur om met mensen om te gaan. Mijn advies, ga na een dierenarts, want een leven met pijn is ook niks. Is het pootje weer in de kom? Dan kan je het altijd wel proberen, maar probeer hem dan op krachten te houden door een mespuntje druivensuiker in het water te doen en hem voldoende groente te geven met uitsluiting van kool, hier zijn hun darmen niet op gebouwd.
Bij de dierenwinkel hebben ze hele leuke muisjes die meer geschikt zijn als huisdier ( niet bij de wilde muis inzetten) Ik adviseer je toch zoiets als huisdier te houden.

Succes met alles laat je nog even weten wat je besluit te doen?

Groetjes Antrax

Infoteur: Antrax
Laatste update: 21-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!