InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een goede hondenbrok kiezen

Een goede hondenbrok kiezen

Een goede hondenbrok kiezen Goede hondenbrokken voor uw hond kiezen is niet gemakkelijk, omdat er tegenwoordig vele verschillende merken op de schappen staan. En al die merken beloven “het beste” te zijn voor uw hond. Wat zijn nu de verschillen tussen hondenbrokken en hoe zie je of een hond goed reageert op een bepaalde hondenbrok?

Het verschil tussen hondenbrokken

Alle merken hondenbrokken behoren tot één van de volgende twee categorieën:
  • Kwalitatief minder goede hondenbrokken, vaak te koop in de supermarkten en goedkoper
  • Kwalitatief goede hondenbrokken, uitsluitend te koop in dieren(speciaal)zaken. Kwalitatief goede hondenbrokken wordt premium hondenvoer genoemd en zijn duurder

Het grote verschil tussen de goedkopere brokken en de premium brokken ligt aan de verteerbaarheid. Honden hebben een kort spijsverteringskanaal. Dit betekent dat voer in een relatief korte tijd verteerd dient te worden, zodat alle benodigde voedingsstoffen uit een hondenbrok ten goede komen van de hond en niet met de ontlasting weer uit komen. Dit gebeurt alleen als brokken uit voedingsstoffen bestaan van voldoende kwaliteit.

Een belangrijke voedingsstof is eiwit. Eiwitten zijn de bouwstenen voor spieren, botten, huid en vacht. Er zijn dierlijke eiwitten, afkomstig van dieren en er zijn plantaardige eiwitten, afkomstig van planten zoals granen. Dierlijke en plantaardige eiwitten verschillen van elkaar in hoeverre ze gebruikt kunnen worden door een hond. Dit verschil zit in het aminozuurpatroon van eiwitten. Zowel dierlijke als plantaardige eiwitten bestaan uit een 20-tal verschillende aminozuren. De aanwezigheid van de essentiële aminozuren bepaalt de kwaliteit van een eiwit. Eiwitten met een hoog gehalte essentiële aminozuren, hebben een hoge biologische waarde (kwaliteit). Over het algemeen hebben dierlijke eiwitten een hogere biologische waarde dan plantaardige eiwitten.

Premium hondenbrokken bevatten meer dierlijke eiwitten dan de goedkopere hondenbrokken. De premium brokken zijn dus van hogere kwaliteit, worden beter verteerd en opgenomen door de hond, wat betekent dat een hond een lagere hoeveelheid premium brokken nodig heeft per dag en ook minder ontlasting krijgt.

De goedkopere hondenbrokken bevatten vaak meer plantaardige eiwitten in de vorm van granen en groente. Deze ingrediënten zijn van lagere kwaliteit, worden slechter verteerd, wat betekent dat een hond een hogere hoeveelheid brokken nodig heeft per dag en ook meer ontlasting krijgt. Andere probleempjes die vaak ontstaan door het tekort aan goede voedingsstoffen zijn onder andere: dunne ontlasting, extreem veel verharen, veel drinken, huidschilfertjes, jeuk en krabben.

Kijk maar naar ons als voorbeeld. Eten wij alleen maar ongezond eten, dan krijgen we vanzelf last van dunnere ontlasting, een vette huid, windjes laten, pukkels, enzovoort.

Hoe zie je of een hond goed reageert op een hondenbrok

Het voeren van goede hondenbrokken resulteert in:
  • Een glanzende / volle vacht
  • Een huid die niet droog is, zonder schilfers en niet geïrriteerd
  • Een compacte en stevige ontlasting (niet overmatig)
  • Niet overmatig ruien (afhankelijk van het ras)
  • Levendig en actief

De kans dat deze resultaten behaald worden bij een hond is uiteraard veel groter bij een premium hondenbrok.

Vaak vormt de duurdere prijs van premium hondenbrokken een drempel voor mensen. Echter, wordt er aanzienlijk minder (in sommige gevallen tot de helft minder) gevoerd van de premium brokken. Een zak brokken gaat langer mee dan een zak goedkopere brokken. Daarbij worden de gezonde resultaten zichtbaar in de hond. En dat was wat uiteindelijk telt!

Tot slot dient gezegd te worden dat iedere hond anders is en anders kan reageren op een bepaalde hondenbrok. Vertoont de hond bijvoorbeeld toch jeuk bij het voeren van een premium hondenbrok, probeer dan eens een ander merk en bekijk de resultaten na een paar maanden voeren nog eens.
© 2008 - 2019 Leplat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoopste hondenbrokGoedkoopste hondenbrokOp zoek naar de goedkoopste hondenbrok? Een goede hondenbrok hoeft niet altijd de duurste te zijn. Welk hondenvoer je aa…
Het beste voer voor hondenHet beste voer voor hondenEen goede voeding is van groot belang voor de gezondheid en de vitaliteit van uw hond. Hoewel men bij hondenvoeding mees…
Basisbehoeften voeding katBasisbehoeften voeding katKatten zijn vleeseters en hebben een andere behoefte in hun voeding dan mensen of honden. Van nature hebben ze een hoge…
Wat mogen fretten eten en wat niet?Wat mogen fretten eten en wat niet?Fretten hebben altijd al rauw voer gegeten, het zijn namelijk roofdieren. Toch geven veel mensen ze tegenwoordig brokjes…
Hondenvoedsel: fabels en feitenHondenvoer: fabels en feiten Wat is er al niet geschreven over hondenvoer. Zo zou de hond een vleeseter zijn. Extra vita…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een goede hondenbrok kiezen"

Reacties

Noens, 14-07-2013 14:12 #11
Ja ik ben heel blij met de uitleg voor men hond dus nu neem ik niet meer froliqs maar premium. merci a vous.

Yamamoto, 19-09-2012 16:06 #10
@ peter hoffer probeer vers vlees het wordt zeker minder.

Peter Hoffer, 16-01-2012 11:34 #9
Mijne here/dames. ik heb sinds een paar jaar een lieve trouwe hond. deze is nu 5 jaar. maar ik al diverse honde brokken gehad, maar tot opheden aan toe ben ik nog steeds niet tevreden. dat komt omdat hij telken erge winden laat nou is opzich wel goed. maar het ruiklt heel erg vies. nu vraag ik mij welke en wat voor soort honden brokken nu moet of kan gaan geven. met vriendelijke groet pm. hoffer

Chris van Lommel, 30-09-2011 20:46 #8
"Dit is mijn mening na 30 jaar ervaring en onderzoek". Als bioloog weet ik ongeveer wel wat een hond mag of kan. Laat ik het kort houden met te zeggen dat een hond geen wolf is maar er van afstamt om zoals wij afstammen van de Homo Habilis en wij eten toch ook niet meer zoals de Homo Habilis. Het is belangrijk om een goede voeding te nemen waar je hond het goed op doet. Je volgt dit op net zoals je je kinderen opvolgt of ook zij gezond blijven. Er staan genoeg reacties op het internet van dierenliefhebbers die al veel uitgeprobeerd hebben. Of je nu rauw vlees of brokken wil geven ligt aan jou en je tijd die je erin wil steken. Er zijn verschillende merken met degelijke brokken op de markt. Wissel regelmatig eens af zoals ook jij afwisselt met jouw voeding. Afwisseling doet eten. Hou je hond in de gaten(uitwerpselen) en geniet van je hond, ga er veel mee wandelen, spelen, laat hem rennen, … dan merk je rap op je voeding goed is of niet. Dit is tevens ook gezond voor jou. Geniet van je vriend(en).

Bastin van Oers, 07-09-2011 21:06 #7
Het is belangrijk om op basis van het ras en de leeftijd een goede basis hondenbrok te kiezen. Daarnaast is variatie van groot belang. Daarna is het een kwestie van observeren. Hoe reageert je hond, hoe ziet zijn vacht en zijn gebit eruit? Schrijf het dieet en jouw bevindingen wekelijks op zodat je tijdig veranderingen merk. Wanneer je twijfelt raadpleeg altijd een dierenarts.

Henk de Vries, 01-10-2010 14:35 #6
Naar mijn mening doet elke hondenbrok het onder aan een goede kvv (kant en klare vers voeding). Vers vlees voor de hond. Honden komen van wolven en die eten ook geen brokken in de natuur. Veel problemen bij honden: oren, huid, vacht, tandproblemen hebben een oorzaak liggen bij voeding. twijfelt u aan versvlees en brokken zijn sowieso beter? google even op het kattenonderzoek van pottenger. Lees dat eens door en wees verrast.

Sandra, 18-05-2010 22:43 #5
Mijn hond heeft last van aanvallen. De dierenarts heeft ons aangeraden om andere brokken te gebruiken. De hond had altijd Bonzo en nu moet hij Brokken hebben waar geen of bijna geen zout in zit, omdat hij van dat zout aanvallen kan krijgen. Heeft iemand een idee welke brokken ik nu moet halen.
Groetjes Sandra

Marcel Geilen, 04-05-2010 11:05 #4
Hoe komen ze erbij dat een hond alleen rauw vlees mag hebben omdat dit beter zou zijn.
Dit fabeltje is allang achterhaald. Mijn advies ga over op natuurlijke hondenbrokken liefst gecombineerd met omega 3.

N. de Jong Zijlstra, 04-10-2009 11:06 #3
Heb een mopshond van 15 weken en geef hem puppybrokken van het merk kenner dat verkopen ze bij de welkoop.
Mijn hond moet hier enorm van afblazen. Zit hier nu teveel eiwit in of is er een andere oorzaak.
Groeten Nynke de Jong Zijlstra

Cees Lameijn, 02-12-2008 21:00 #2
Wie op zoek is naar een goede hondenbrok kan wel stoppen hiermee, er bestaan simpelweg geen goede honden brokken. Ook brokken zonder etoxiquine, BHA en BHT (landbouw gif) zijn niet goed voor een hond want hier zit 50 tot 60 % afvalgranen in verwerkt en daar krijgen de honden jeuk en huidaandoeningen van. Ten tweede is een hond zijn gebit niet geschikt om brokken te eten, de hond heeft snijkiezen om vlees mee door te knippen en dan is het heel lastig om brokken te moeten kauwen, de hond schrokt de meeste brokken naar binnen zonder te kauwen, en het baasje roept dan goed kauwen hoor, maar het is zo iets als wij soep eten met een vork en dat ze dan zeggen niet knoeien hoor!

Een hond hoort alleen rauw vlees en botten te eten, dit is wat de natuur hem heeft voorgeschreven en dit is dan ook de enige en juiste voeding om gezond te blijven. Brokken zijn alleen maar in het leven geroepen om afval om te zetten in geld en niets anders, maar brokken zijn er zeker niet voor de gezondheid van uw viervoeter hoor.
Hoe denkt u dat het komt dat er steeds meer en meer jonge honden ziektes krijgen zoals epileptische aanvallen, kanker gezwellen, nier falen, jeuk en huid aandoeningen, nou dit komt echt niet van vlees hoor, dit komt uitsluitend door de brokken waarin landbouw gif, afval granen en veel meer rotzooi in verwerkt is.
Heeft u problemen met uw hond, stop dan vandaag nog met brokken, blikvoer en diners en ga over op rauw vlees en botten, dan lossen de meeste problemen van zelf op.

Ingrid Hillen, 11-11-2008 19:52 #1
Onze hond Baloe heeft een gevoelige huid en last van zijn nieren en lever. Hij mag alleen brokken met zo weinig mogelijk eiwitten hebben. Welk merk brokken kunt u mij aanbevelen? Reactie infoteur, 21-11-2008
Dag Ingrid,

Mijn excuses voor mijn late reactie.

Ik kan jullie alleen adviseren betr. de gevoelige huid van Baloe. Over het probleem met zijn/haar nieren en lever moet een dierenarts beslissen.

Om goed te adviseren heb ik meer info nodig over Baloe. Namelijk: leeftijd, ras, activiteit van de hond, hoe komt die gevoelige huid tot uiting? (jeuk, rode vlekjes, schilfers), andere gezondheidsprobleempjes, hoe lang hij/zij al last heeft van die gevoelige huid, welke brokken Baloe momenteel krijgt en hoelang al, wat jullie al geprobeert hebben tegen die huid.
Ik kan wel een algemeen advies geven, maar daar is Baloe niet bij gebaat.

Vriendelijke groet,
Leplat

Infoteur: Leplat
Laatste update: 27-09-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 11
Schrijf mee!