InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over de Dalmatiër

Alles over de Dalmatiër

De Dalmatiër dankt zijn naam aan de Romeinse koningsmantel gemaakt van hermelijn ( dalmatica genoemd). Het ras is officieel herkend in 1882. Ze werden gebruikt bij het bewaken van door paarden getrokken rijtuigen, dit gebeurde voornamelijk bij de adel.

Land van Herkomst

Kroatië.

Aanleg

Gezinshond.

Grootte

Reuen: tussen de 56 en 61cm.
Teven: tussen de 54 en 59 cm.

Vacht

Dalmatiër zijn kortharig. De kleur is wit, met zwarte kleine vlekken. De ideale afmeting van vlekken op het lichaam hebben een doorsnee van ongeveer 3 cm.

Verzorging

Tijdens de rui verliest deze hond in huis veel haar. Het is dus ook goed om regelmatig met de rubberen handschoen door zijn vacht te gaan. Doe dit ongeveer een keer per drie dagen.

Aard

Vriendelijk, waaks, nieuwsgierig, sociaal, aanhankelijk, opgewekt, intelligent. De Dalmatiër heeft een groot aanpassingsvermogen.

Opvoeding

Deze hond leer redelijk snel. Met een beloning in de hand zal hij u nog sneller begrijpen. Soms kan deze hond nogal eigenwijs zijn. Houd in dat geval voet bij stuk en laat u niet van de wijs brengen.

Sociale aanleg

Deze hond kan goed overweg met andere huisdieren en soortgenoten. Afhankelijk van zijn karakter treed hij waaks of juist enthousiast op bij vreemd bezoek. Verder is de Dalmatiër erg goed met kinderen, al kan de hond soms wat ontstuimig zijn.

Beweging

Begin niet te vroeg met lange wandelingen en andere zware belasting, laat de hond eerst uitgroeien. Als dit eenmaal gebeurt is heeft deze hond vrij veel behoefte aan beweging, drie keer per dag een ommetje is te weinig. De hond naast de fiets laten lopen, zwemmen en spelen vind deze hond prachtig en op die manier kan hij zijn energie erg goed kwijt.

Bijzonderheden

Dalmatiërs zijn natuurlijk erg populair door de Disney film 101 Dalmatiërs. Door deze film hebben ze veel populariteit gewonnen bij gezinnen. Maar vaak leidde dit ook tot overhaaste aankoop, waardoor veel honden in het asiel zijn beland. Verder moet u bij aanschaf van een Dalmatiër goed opletten. Goede tentoonstellingsexemplaren zijn erg moeilijk te fokken, voor een raszuivere hond zult u dus een betrouwbare fokker moeten zoeken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over de Dalmatiër"

Infoteur: Baasb
Laatste update: 23-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!