InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Miljoenpoten houden en kweken in de hobby

Miljoenpoten houden en kweken in de hobby

Miljoenpoten houden en kweken in de hobby Miljoenpoten kunnen ook als huisdier gehouden worden. Iedereen zal nu denken, jaja, je hebt toch niks aan die kleine diertjes uit de achtertuin. Maar in de hobby worden zeker niet alleen de inheemse soorten gehouden, maar vooral, of eigenlijk altijd, worden de buitenlandse soorten gehouden. De meest gehouden soort is de Afrikaanse Reuzenmiljoenpoot (Archispirostreptus gigas). Hierover zal ik ook schrijven in dit artikel.

De Afrikaanse reuzenmiljoenpoot

Latijnse naam: Archispirostreptus gigas

Dit is zoals ik al zei de meest gehouden soort. Ze zijn zo populair omdat ze heel groot worden (tot 30cm) en gewoon gemakkelijk te houden zijn. Deze soort is volwassen helemaal zwart met rode/bruine strepen waar de segmenten overlopen.
Al heet deze soort ReuzeMILJOENpoot, ze hebben echt geen miljoen poten hoor, dit is eigenlijk maar een rare naamgeving. Het maximale aantal poten is 700. Je kunt de poten eventueel één voor één tellen, maar dit is een heel gedoe, beter kun je de segmenten tellen, en dat aantal dan maal vier doen, want per segment zijn er vier poten.

Huisvesting

Deze miljoenpoten zijn het beste in een terrarium te houden. Als je één exemplaar hebt kun je het beste een terrarium nemen dat minstens 2 keer de lengte van de volwassen miljoenpoot heeft. Dat wil zeggen dat het terrarium zeker 50 à 60cm lang moet zijn.

De inrichting:

Het terrarium moet ook een dikke bodemlaag hebben, want de miljoenpoten willen graag graven en eventueel eitjes leggen.
De grondlaag moet minstens 8 tot 15 cm dik zijn, zodat ze genoeg graafruimte hebben. Ook moet er in de grondlaag bladafval verwerkt zijn, bladhumus dus. Een betere verhouding van zand tot bladafval is 6:4, dus 60% zand, 40% bladafval.
De bovenste laag zand kun je zelf een beetje vol stoppen met rotte eikeblaadjes, dit vinden de miljoenpoten namelijk ook wel eens lekker om aan te knabbelen.

Afgezien van de grondlaag moet er natuurlijk ook wat klimmogelijkheid zijn, hiervoor kun je bijvoorbeeld boomstronken of takken gebruiken, maar ook kun je een terrarium hebben met een grove achterwand, al zou je hier beter ook nog wat dikkere takken in zetten. Ook is het het beste als er ook wat schuilplaatsen aanwezig zijn in het terrarium, zodat de miljoenpoten zich ook af en toe eens kunnen terugtrekken. Een andere mogelijkheid om deze schuilplaatsen te creëeren is door de miljoenpoten samen te houden met wandelende takken, zodat er wat takken met blaadjes in staan en liggen, hierover vertel ik straks meer.
Het terrarium moet ook verwarmd zijn, zodat het een paar graden warmer is dan kamertemperatuur. De meest gebruikte en effectiefste manier is om verwarmen met een lamp, zodat ze ook duidelijk een dag en nacht ritme hebben, maar dat is niet verplicht. Het kan ook met een warmtematje of warmtekabel o.i.d.

Voeding

De miljoenpoten eten vanalles, ik zal wat dingen opnoemen:
Sla, komkommer, appel, wortel, banaan, sinaasappel, andijvie, boerenkool, paardenbloemblad, hondenbrokken, kattenbrokken, visvoer, dode insecten, bladafval en rot hout, vlees en ze zijn helemaal gek op champignons.

Zoals ik al zei, vanalles dus. Het beste is om dit alles wat af te wisselen. Ook is het noodzakelijk dat er een stuk sepia aanwezig is in het terrarium, want dit bevat natuurlijk veel kalk. Deze kalk is nodig voor het schild (de 'huid' van miljoenpoten is heel hard) en voor de eileg van het vrouwtje. Het terrarium moet ook 2x per week gesproeid worden, zodat ze genoeg vocht hebben om te drinken en om te vervellen. Als het terrarium te vochtig is kunnen de miljoenpoten pootrot krijgen, waaraan ze meestal dood gaan. Hoe vochtig het terrarium moet zijn kun je meestal zelf wel inschatten, maar als je het wil meten moet de RV (luchtvochtigheid dus) 60/70 % zijn.

Voortplanting/kweken

Miljoenpoten kunnen alleen maar paren als het mannetje en het vrouwtje beiden volwassen zijn. Als ze allebei paringsbereid zijn kronkelen ze wat met de lichamen om elkaar heen, en komen ze met de koppen tegen elkaar aan. Dit doen ze omdat de geslachtsorganen vlak onder de kop zitten. (Bij het vrouwtje is er niks te zien, maar bij het mannetje zie je na 3 paar pootjes 2 kleine haakjes zitten.) Dan gaan de geslachtsorganen van het mannetje bij het vrouwtje naar binnen en zie je tussen de twee dieren in een wit gevalletje. Tijdens de paring zie je het koppeltje af en toe schokken, dit hoort er gewoon bij, niet schrikken dus. De miljoenpoten zullen regelmatig paren, maar of het vrouwtje dan ook eitjes legt is een andere vraag, want dit doen ze alleen maar onder de perfecte omstandigheden. Als het vrouwtje daadwerkelijk eitjes heeft gelegd komen die na een paar weken uit en kruipen er hele kleine miljoenpootjes rond met maar een paar segmenten en dus met maar een paar paar poten. Doordat ze zo klein zijn in het begin zie je de nakomelingen meestal pas na een aantal maanden,
het beste is om ze in die maanden niet te storen, want als er eentje onder de grond aan het vervellen is en hij wordt gestoord, dan heb je meestal de dood tot gevolg.

Samenhouden met andere dieren

Miljoenpoten zijn helemaal geen agressieve dieren, en daardoor kun je ze heel gemakkelijk met andere dieren samenhouden. Een paar voorbeelden zijn slakken, kevers en wandelende takken. Zelf houd ik mijn miljoenpoten samen met de mooie wandelende tak Aretaeon asperrimus (PSG 118). Ook heb ik ze succesvol samengehouden met kevers (Pachnoda marginata peregrina) en slakken (Achatina fulica). Wel kun je miljoenpoten het beste alleen samenhouden met kevers als de miljoenpoten al volwassen zijn, want de keverlarven zouden vervellende miljoenpoten kunnen lastigvallen. Dit zijn alleen maar enkele voorbeelden, want er zijn nog heel veel andere combinatie's mogelijk.

Als er nog vragen zijn of er gewoon interesse opgewekt is, neem dan een kijkje op http://www.invertebrate-focus.be , dat is een forum over geleedpotigen (en meer), het staat echt boordevol info.
© 2008 - 2019 Goaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dieren: kopen van een terrariumDieren: kopen van een terrariumEen terrarium kan vrij goedkoop worden gekocht. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan, zoals via het internet. O…
De Duivelsbijbel (Codex Gigas)De Codex Gigas (letterlijk vertaald: Groot Boek), ook wel bekend als de Duivelsbijbel, is het grootste Middeleeuwse manu…
De Physignatus cocincinus of wateragameEen erg mooi en populair reptiel is de wateragame. Het is een reptiel dat vrij tam te krijgen is. Hieronder wat meer uit…
Hoe bouw ik een terrarium?Veel mensen die reptielen houden als een huisdier, denken eraan om de terraria zelf te bouwen. Dit kost vaak minder geld…
Zelf een houten terrarium bouwenEen belangrijk onderdeel bij het goed verzorgen van een reptiel hoort de huisvesting. In de handel worden genoeg terrari…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WikiImages, Pixabay
  • http://www.invertebrate-focus.be

Reageer op het artikel "Miljoenpoten houden en kweken in de hobby"

Reacties

Kimberley, 05-02-2019 00:47 #5
Hallo, ik heb miljoenpoten gekocht maar ben echt bang dat ze iets te kort hebben. De vrouw waar ik ze heb gekocht zei dat ze courgette eten maar op internet staat nog veel meer. Dus mag ik er nog vanalles bij doen.? Ook vroeg ik me af of ze een winterslaap doen en hoe ik het kan voorkomen dat het eten zo snel slecht wordt. mvg

Leonora, 03-09-2016 01:28 #4
Hallo ik heb reuzenagaatslakken en heremietkreeften zou de miljoenpoot daarbij in kunnen?en moet je er twee houden zodat ze een soortgenoot hebben zoals alle dieren graag hebben?

Nielsen, 11-01-2013 18:30 #3
Beste,
Ik vond het een intersant uitleg. Heb een vraagje kan je twee verschillende miljoenen pooten samen houden in een bak

Wesley, 22-07-2010 22:22 #2
Ik wil ook graag een miljoenpoot en doe onderzoek naar het houden van een A. Gigas. Ik heb al veel informatie verzameld, maar wat ik nog niet heb gevonden is hoe vaak je de bak moet schoonmaken en de grond moet verversen. Of is dit helemaal niet nodig?

Jan Frenaij, 24-12-2008 14:58 #1
Interessant artikel.
Ik heb een vraag. Sinds kort ben ik in het bezit van 2 koppels Epibolus pulchripes, de 2e week wilde ik wat ontlasting verwijderen. Dit deed ik met een pincet, de korrel ontlasting brak en tot mijn grote verbazing rolde er een eitje uit.
Nu blijkt er zowel verborgen eitjes en ontlasting door elkaar te liggen.
Ik heb over deze manier van eierproductie nog niets gelezen.
Is dit bij deze soort normaal?

Infoteur: Goaris
Laatste update: 02-10-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 5
Schrijf mee!