InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: de kat is niet in staat een straf te begrijpen

Kattengedrag: de kat is niet in staat een straf te begrijpen

Soms kun je ze wel achter het behang plakken. Dan ben je ineens heel erg boos op de normaal zo lieve knuffelpoes. Maar de kat is een levend dier met zijn eigen reacties op de gebeurtenissen in zijn wereldje. Straffen begrijpt hij niet, iets afleren is vaak onmogelijk maar wat kun je dan wel doen? Het is net als bij voetballen, over het straffen van een kat heeft blijkbaar iedereen een mening en worden een heleboel adviezen gegeven. Jammer, want voor een agressieve kat zal bepaalde bestraffende handelingen de kat bevestigen in zijn gedrag. Soms vinden eigenaren zichzelf superieur aan de kat en worden er handelingen uitgevoerd die bij kinderen al voor de nodige discussies zorgen.

Een kat oriënteert zich vooral op geur en lichaamstaal. Terwijl een mens zich oriënteert op wat hij ziet en het stemgeluid wat hij hoort.

Nadelen van het straffen

In beginsel moet vastgesteld worden dat een kat een straf nooit zal ervaren op een manier zoals wij er tegen aankijken. Wanneer je bijvoorbeeld thuis een plas op de grond aantreft heeft het geen zin om de kat te straffen, deze zal de link niet begrijpen. En wanneer je besluit de kat zijn neus door de urine te halen en hem dan te straffen zal hij net zo over zijn nek gaan als jij. Hij is echter niet in staat de link te leggen tussen ‘de straf’ en de plas urine op de grond. Bovendien is er vaak een oorzaak voor het ongewenste gedrag en daar ga je dan aan voorbij.
Iets wat op straffen lijkt kan alleen wanneer je de kat betrapt. Bijvoorbeeld de kat springt op het aanrecht terwijl je aan het koken bent. Pak hem dan op en zet deze ‘hard’ weg. Zie dit als een lichaamstaal tussen jou en de kat. Dit zal hij vertalen naar iets wat wij zien als straffen.
Maar, je komt thuis van je werk en daar tref je de kattensporen op datzelfde aanrecht aan, dan kun je er niets meer aan doen. Hooguit de keuken afsluiten wanneer je niet thuis bent.

Het probleem is dat de kat zich niet laat betrappen.

Daarnaast moet een straf zeer consequent gebeuren. Dus altijd straffen wanneer de kat een bepaald ongewenst gedrag vertoont. Met andere woorden: het hele gezin moet mee doen.

Straffen wanneer de kat in zijn ogen net beloont is heeft ook weinig zin. Bijvoorbeeld bij het likken van een toetje uit de schaal. Hij zal niet snappen waarom jij je zo druk maakt bij zoiets lekkers. Hij heeft er de tafel voor op moeten klimmen en met zijn poten diep moeten hengelen naar het lekkers. Waarom jij daar nu zo staat te schreeuwen en hem van de tafel gooide op de grond doet hem verder niks. Hij zal alles in zijn werk stellen om zo min mogelijk van het toetje aan zijn poot te verspillen. En dit zorgvuldig gaan wassen. Straffen in dit geval heeft alleen zin wanneer je hem had betrapt en in de sprong naar de tafel hem een straffend (lichaamstaal) signaal had gegeven. Bijvoorbeeld door hem in de gang op de grond te zetten en de deur te sluiten.

Richt je op het alternatief

Het zit in zijn genen: hij moet en zal jagen op prooidieren.
Een straf kan een tijdelijke oplossing bieden maar beter is om het gedrag te veranderen. Dat zal niet zomaar gaan. Eerst moet achterhaald worden waarom hij iets doet, probeer je kat te begrijpen. Lag de kat bijvoorbeeld de hele dag in de zon op tafel te slapen dan zal voor hem niet duidelijk zijn dat wanneer er eten wordt geserveerd dat dit niet voor hem is. Zorg er dan voor dat de tafel altijd verboden terrein is, of zet uw kat buiten de kamer als u gaat eten om uw kat duidelijk te maken dat hij hier op dat moment niet bij hoort. Dit wordt dan een nieuw ritueel dat dan ook weer consequent uitgevoerd moet worden. Geef ook niet na die tijd de restjes aan de kat, dit zal hij zien als beloning en hij zal niet het verschil herkennen van zelf hengelen of dat u het hem nu even gemakkelijk maakt. Geef hem liever een klein beetje op zijn eigen etensplek, dan is het pas echt een beloning!

Omdat de kat nu zijn plekje in de zon op tafel kwijt is, kun je hem leren dat hij bijvoorbeeld wel op de stoel mag liggen. Leg er een handdoek of een kussentje op zodat het voor de kat verleidelijk is om de stoel te verkiezen boven de tafel. Kortom beloon hem voor het nieuwe gedrag.

Veel katten krabben op een bepaalde plaats het behang eraf. Dit is een typisch gedrag wat moeilijk af te leren is wanneer de kat dit al eens heeft gedaan. Vaak is verveling of een ongeschikte krabpaal één van de oorzaken om dit gedrag te vertonen. De oorzaak wegnemen, en wellicht de gelegenheid is ook hier effectiever dan straffen. Soms is het simpeler om een krabplankje over de schade heen te plaatsen. Maar sommige plaatsen lenen zich er niet voor. Probeer eerst de oorzaak te achterhalen.

Waarschuwen van tevoren heeft ook geen zin, bijvoorbeeld al roepen voordat hij is gaan zitten om naast de bak te plassen. Hij zal die ‘helderziendheid’ van jou niet begrijpen. Kijk ook uit dat je de gelegenheid om bepaald gedrag uit te lokken niet meer bied. Bijvoorbeeld als de kat de bekers van de koffie niet mag uitlikken, laat ze dan ook niet onbeheerd achter op de tafel. Het zal de jager in hem naar boven brengen en voortaan het ongewenste gedrag vertonen wanneer u niet in de buurt bent.

Pas ook op met het juiste moment van straffen. Bijvoorbeeld straf de kat wanneer hij óp het aanrecht springt en niet wanneer hij er net af springt. Hij zal dit niet begrijpen: moet ik nu op of van het aanrecht springen?

Plantenspuit: niet doen!

Veel katteneigenaren gebruiken de plantenspuit om hem te straffen. Maar leef je eens in, de kat volgt je wekelijks speels bij het geven van water aan de planten. En dan komt de eigenaar ineens met een straal water aanzetten? De kat associeert die spuit met planten en jouw aandacht trekken, velen spelen ook graag met de straal. Een misplaatst strafmiddel. Mogelijk kan er zelfs een trauma voor de spuit ontstaan wanneer hij er heel erg van schrikt. Stel dat er bijvoorbeeld ook nog iets met een hoop kabaal op de grond valt, door de sprong die hij heeft gemaakt om de straal te ontlopen. Liever niet doen dus.

Negatieve aandacht

Veel gedrag van de kat of het nu positief of negatief is levert aandacht op voor de kat. Stel je voor, je baasje komt thuis en het eerste wat ze doet is naar jou toekomen om ‘te straffen’. De kat zal van deze aandacht genieten, ook al begrijpt hij dit niet. Dus volgende keer weer?

Kattengedrag nadoen

Het gedrag, zoals slaan als een moederpoes of naar de kat blazen heeft totaal geen zin. Mensen zijn geen katten en zullen nooit de volledige lichaamstaal uitstralen. Bovendien is de kat ook gevoeliger voor de geuren die de kat bij zich heeft. Zo ruikt de kat de angst van de andere kat bijvoorbeeld. Hij zal wellicht enigszins verward wegrennen maar dat is omdat hij de situatie niet inde hand heeft. Kans is groot dat hij zijn vertrouwen in jou en de mens in het algemeen heeft verloren. De straf die hij zojuist kreeg zal hij ook hier niet door hebben.
Bovendien is er een risico wanneer je de kat fysiek benaderd hij dit uitvergroot zal beantwoorden en de kat kan zo een agressie bij zichzelf ontwikkelen als reactie op het zien van jou. Maar het kan ook de andere kant opslaan, angst en stress kunnen het gevolg zijn van jouw strafgedrag. Dat kunnen jullie relatie en zijn welzijn een behoorlijke knauw geven. En dat wens je toch niemand toe? Je kat is je lief en je beste maatje, behandel hem dan ook zoals hij het verdient. Verdiep je in zijn gedrag en als je daar aan gewend bent en je ziet het resultaat valt het allemaal echt wel mee.

Met andere woorden, een kat is niet te straffen op een manier die wij als mensen kennen. Negatief gedrag afleren is bijna onmogelijk. Ga dus op zoek naar een alternatief, positief gedrag en moedig dit aan.
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom plast een gezonde kat in huis?Waarom plast een gezonde kat in huis?Veel kattenliefhebbers zijn ermee vertrouwd dat veel katten hun behoeften niet doen waar we zouden willen. Dit is een he…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Het is heel natuurlijk voor een kat om te krabben, maar baasjes vinden dat meestal niet wenselijk wanneer dit gebeurt aa…
Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Help, mijn kat sproeit en/of poept in huis!Het is waarschijnlijk de nachtmerrie van elke kattenbezitter. Op een kwade dag sproeit de kat het hele huis onder. Dit d…
De Sims 3 dierenleven – een kat als huisdierDe Sims 3 dierenleven – een kat als huisdierFans van de Sims 2 serie hoopten al dat deze uitbreiding van “dierenleven” ook in de Sims 3 zou komen. Met deze uitbreid…
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: de kat is niet in staat een straf te begrijpen"

Reacties

Oesha, 10-02-2015 15:45 #16
Dank voor deze site! Helaas kom ik mijn probleem nergens tegen. Ik heb een kater van 11 jaar die soms thuis komt en begint te huilen en hard ook. In het begin zagen mijn andere katten het als bedreigend. Nu niet meer, maar zijn wel allert. Het zorgt voor wat onrust. Vooral bij mij, omdat ik niet weet wat het betekend. In het begin zag ik het als een waarschuwing "ik ben thuis, de baas" met een diepe keelgeluid. Met een hogere stem meende ik te begrijpen "waar is iedereen, ik ben hier?". Hij is zeer vocaal.
De onrust komt, omdat hij dan meestal ruzie zocht met mijn andere katten. Waarom doet hij dit alles?

Kirsten, 29-10-2013 14:12 #15
Wij hebben 2 poezen… erg lief maar mollen alles… de stoelen de bank alles. Wij hebben veel geprobeerd maar niets helpt. heeft misschien iemand tips?
Groetjes

Deborah, 23-01-2013 16:29 #14
Ik heb een traumakitten in huis gehaald, hij is zo angstig dat hij plast waar hijzit als we hem willen aaien. Hij krijgt nu op aanraden van de dieren arts sinds 1 week Bachbloesem en… hij doet het al 10000x beter conclusie: bel een dierenarts voor je probleem, hij/zij kan je hierover informeren.

Nora, 29-11-2012 08:30 #13
Mijn katers reageren sterk op mijn stemgeluid. Consequent zijn daarin. Elke keer hard de naam roepen en soms een hard geluid maken. Verder gaat het bij mij nooit. Is er een echt niet te harden, dan hebben we hier time-out. De onrustzaaiers vertrekt dan voor even naar de slaapkamer.

Ingrid, 01-04-2012 23:18 #12
Ik las veel niet alles en ik ben het niet met alle eens. Ik heb hier een gecastreerde Italiaanse kater van 11 maand, speels kan ik hem niet noemen wel erg overheersend. Ik voed hem op maar de paar uurtjes dat baasje er is maken het ongedaan. Tosca zo noemt hij doet waar hij zin in heeft en dat is vaak in zijn eten zijn ontlasting doen ook al is zijn bak proper, op kasten springen, op tafel springen en ergste is dat men man hem dan mee laat eten uit zijn bord. Ergens vrees ik dat mijn probleem mijn man is, men katertje mocht alles van hem.
Mijn man vind het kattengedoe nu hinderlijk, ergens zorgde hij er wel voor. Hoe kan ik nu men kat heropvoeden. Wat bijkomende info is dat me kater alleen buiten komt aan leiband, dat dagelijks en hij wandelt mooi mee vooral op de terugweg naar huis.

Elien Deneut, 31-10-2011 15:26 #11
Wij hebben sinds een paar een nieuwe kleine kater van ongeveer 5 maanden. Hij is nog niet gecastreerd en sinds kort plast hij in de zetels. De grote boodschap doet hij flink in de kattenbak maar pipi steeds vaker in de zetels. In het begin deed hij dit niet en mijn mama wordt hier gek van en wilt het poesje weg doen als dit zo voort blijft duren. Het laat namelijk een onaangename geur na en het is voor niemand plezierig in een plas terecht te komen. Hoe kunnen we dit afleren?

Saar, 17-09-2011 13:54 #10
Onze poes springt altijd op tafel het is echt niet te doen we steken haar dan altijd in haar kot en we halen hem dan eruit na een halfuur maar hij doet het terug hetis een huiskat maar is verschrikkelijk stout op tafel hoe moeten we hem dat afleren? graag alvast bedankt

Amber Geerts, 20-08-2011 13:43 #9
Eerlijk zeg, ik ben zelf doof persoon en alleenwonend zelf in stad, appartement (weinig kamertje) met het kleintje tuintje, en soms hoor ik zelf echt niet wat is gebeurt tussen alle katten vechten. Ik heb 3 katten, 1 ras brits korthaar kattin (6jaar oud), andere 2 straat katten (1 verloren kat gevonden, nadien werd ze zwanger 1kater geboren, nu 1jaar oud)
Maar laatste tijd wordt het erger probleem door 2 straatpoes zoveel keer erger aanvallen en agressief tegen op brits korthaar. En Brits korthaar begin laatste tijd zo angst, kwetsbare, liefst veilig blijven bij me. Maar als ik niet thuis ben dan is wel groot probleem tussen allebei
Hoe kan ik best manier dat 2 straatkat ophouden met agressief, ruzie of expres moeilijk doen tegen brits korthaar. Hoe kan ik best dat brits korthaar ( ze heeft ook ernstig ziek van haar hartspier) word het beter voelen en ophouden met stress en boos schreeuw (voel het wel) tegen andere katten. Ik hoop dat komt het gauw oplossing en vermijden ernstig probleem ontstaat. Alstublieft help me!

Annick, 30-03-2011 10:28 #8
Ik ben ten einde raad; heb 2 poezen, 1 van een jaar (huis tuin en keukenkat, vader onbekend) en 1 van 9 maanden (half noorse boskat). We hebben de 2e er vorig jaar augustus bijgenomen zodat ze elkaar hebben als wij werken zijn. De oudste vertoont steeds moeilijker gedrag. Zodra de kattenbak verschoont is, gaat ze erin rollen en maakt er door de hele keuken/woonkamer een complete bende van. Ze maakt er tegenwoordig ook al geen probleem van als er al een hoopje in ligt. Ze is vorige week van 4 hoog naar beneden gesprongen, vertoonde geen enkele angst ofzo. Hangt in stalampen van 175 cm, is behoorlijk wild, gromt soms en blaast als het haar niet aanstaat, bijt sponzen stuk enz enz. Ik weet me geen raad. Mensen die ik om raad vraag denken dat er wild bloed inzit en raden me aan haar naar een boerderij te brengen… Help! Reactie infoteur, 06-05-2011
Ik vermoed dat de oudste poes jaloers is en aan het protesteren is maar ook om uw aandacht vraag, liever negatief dan geen aandacht.
Ik zou u in ieder geval naar de dierenarts willen verwijzen om uit te sluiten dat er geen medische verklaring is.
Dan zou ik overwegen om de poezen opnieuw aan elkaar voor te stellen. Dat betekent dat de kat die het laatste is binnengekomen in een aparte ruimte gehouden moet worden. Hou dit echt een paar dagen vol. Wanneer de beide katten rustig zijn kunt u voorzichtig proberen om ze aan elkaar te laten wennen. Geur uitwisseling via de handen aai de ander voordat u en kat gaat aaien en zet de deur op een kier met een haak. Zorg dat het altijd leuk is voor ze. Dat hun geur refereert aan leuke dingen zeg maar. Hou wel altijd in de gaten dat in principe de eerstwonende 'de meeste rechten' heeft. Ik wens u veel succes! Hoptunaa

Kelly Maynard, 06-12-2010 16:23 #7
Ongeveer 1 jaar geleden zijn wij verhuisd naar een boerderij. Onze poes jaagt dat het een lieve lust is en het leek even goed te gaan totdat ik steeds meer gevechten buiten hoorde en zag dat onze kat tot aan onze voordeur wordt opgejaagd door de kat van de overburen. Nu is het zelfs zo dat ze behoorlijk gewond is geraakt door beten. Ik vind het eigenlijk te gek voor woorden dat ze geen rustig moment meer kent en wil dit probleem graag verhelpen maar hoe? En kan ik mijn overbuurvrouw hierin betrekken op een goede `niet aanvallende` manier?

Diane, 25-10-2010 13:41 #6
Wie kan mij helpen het volgende probleem op te lossen… Ik heb thuis 2 katten, 1 van 19 en 1 van 4. Die van 4 is een prater zeg maar, maar dat is nu omgeslagen naar eeuwig zeurmiauwen om eten 's avonds, maar vooral 's ochtends! Ik geef ze eten als ik thuis kom van mijn werk en als ik op sta. Maar ze beginnen veel te vroeg met zeurmiauwen, met name 's ochtends is dat heel vervelend en kan ik ze wel iets aan doen! Ik geef ze eten om 7 uur maar ze beginnen als zacht te zeuren om 5 uur als het tegen zit. Die van 4 maakt alle deurposten kapot als ik ze opsluit in een kamer of op het balkon! Andere tijdstippen eten geven helpt ook niets… Weet iemand hier een oplossing voor? Alvast heel veel dank, ik ben echt zoekende want ze zijn verder heel erg lief.

Veronique, 12-10-2010 18:58 #5
Hallo,

Wij hebben een viertal maanden geleden een katje geadopteerd vanuit het assiel. Ze was toen een zestal weken oud.
Sinds ze bij ons is is ze steeds een tepel aan het zoeken om aan te zuigen, dit doet ze door op de kussen te zuigen. Elke keer dat ze dit doet halen we ze weg bij de kussen en straffen we haar, maar dit helpt niet. Kan dit nog afgeleerd worden? Ook elke keer dat we bloemen of planten in huis hebben gooit ze de vaas omver of bijt ze de bloemen kapot. Hoe moeten we dit afleren?

Alvast bedankt!

Chris, 14-10-2009 00:01 #4
Hoe weet ik wanneer de kat lang genoeg op de gang heeft gezeten? Ze miauwt vreselijk als ze buitengezet wordt.

Chris, 13-10-2009 23:48 #3
Dank u voor uw artikel. Ik begrijp mijn kat nu beter en zal de nuttige tips in praktijk brengen.

Twan, 13-07-2009 15:58 #2
Wij hebben onze poes alles afgeleerd met de plantenspuit, u zegt dat is niet goed, maar voor onze poes heeft het wonderen gedaan, ze weet precies wat wel en niet mag. Wij hebben er een prima poes aan overgehouden. Reactie infoteur, 13-07-2009
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel. Zelf had ik ook eens een kat die helemaal gek was van met name een hardere waterstraal uit een plantenspuit. Maar toch kan een kat vaak de 'actie' niet vertalen en zal ze eerder schrikkerig worden van het pakken van de waterspuit dan dat ze begrijpt waarom ze ineens nat wordt gespoten. Zo kunnen ze soms helemaal weg gaan kruipen op het moment dat u de spuit pakt voor een normale plantenwatergeefbeurt.
Maar goed als het bij uw kat wel gelukt is kan er in mijn ogen niks mis mee zijn.

Stephanie, 09-08-2008 01:49 #1
Hallo,

Ik las het stukje over het negatieve effect van het straffen van een kat.
Zelf heb ik een klein poesje van ongeveer 4 maanden, zij is gevonden met haar 2 broertjes toen ze een week oud waren en naar het asiel gebracht. Ik heb haar met ongeveer 8 weken opgehaald en ze is nu dus 2 maanden bij ons.
Sinds een korte tijd is ze erg 'agressief'.
Ze valt aan (hard), zet haar rug omhoog, gaat schuin staan en valt aan.
Ik heb hier veel over gelezen, en er word gezegd dat dit gewoon speelgedrag is.
Ik vind dit zelf behoorlijk vervelend omdat het nogal pijn doet, en aangezien ik vanalles lees over wel/niet straffen zou ik graag wat advies willen over het omgaan met dit 'probleempje'.

Ik kijk uit naar een reactie!

Groetjes,
Stephanie Reactie infoteur, 09-08-2008
Beste Stephanie,

Het is moeilijk om zo in te schatten of het speelgedrag is of niet. Omdat ik nu af ga op jouw gegevens. Het lijkt wel op het beginnend spelenderwijze jagen. Maar als ze je pijn doet is het niet leuk meer natuurlijk.

Zelf heb ik een kater en die was ook een pijnlijk monster toen het een kitten was. Die hing dan met al zijn klauwen in mijn kuit en wilde dan ook nog gaan bijten. Op zich ook een speelgedrag.

In de natuur zou de moeder dit gecorrigeerd hebben alleen pikt ze dat niet van ons.

Wat je wel kan proberen is op het moment dat ze je pijn doet dat je haar bijvoorbeeld op de gang zet. Zo leert ze : 'als ik bijt moet ik naar de gang' dat zal ze niet prettig vinden.
Als ze weer bij je komt met die hoge rug enzo maar valt je niet aan/bijt dus niet: beloon dat dan, bijvoorbeeld met een extra knuffel of wat extra spelen.

Maar nogmaals ik geeft je advies op basis van wat je beschrijft. Veel succes.

O, ja en mijn kater hield vanzelf op met die aanvallen op mijn kuit toen hij wat ouder werd…

Succes
Groetjes
Hoptunaa

Infoteur: Hoptunaa
Gepubliceerd: 01-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 16
Schrijf mee!