InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Siberische Husky

De Siberische Husky

De Siberische Husky De Husky is een hond met temperament. De Husky behoort tot de pool en keeshonden. Hij wordt gebruikt als sledehond, en kan goed tegen kou en winter.

De Husky

De husky is een werkhond. Hij is middelgroot en heeft een sierlijke bouw. Zijn lichaam is goed bevacht en ziet er stevig uit. Zijn oren staan rechtop en hij heeft een soort vossenstraat die over zijn rug gedragen wordt.

De husky is los en ongedwongen, maar erg sterk als hij “werken” moet. De hond heeft een vriendelijke uitdrukking en hij heeft een meegaand en welwillend karakter.

Uiterlijke kenmerken.

Hoofd

Het hoofd is gelijk aan het lichaam. Bovenop loopt het wat rond. De lengte van de snuit is gemiddeld. De lippen zijn donker van kleur en sluiten heel nauw op elkaar aan. Hij heeft sterke kaken. De neus is voornamelijk zwart, maar je hebt ze ook met bruine neuzen.

De oren

De grootte van de oren zijn gemiddeld. Ze staan rechtop. Als de hond oplet, dan staan ze evenwijdig aan elkaar. De binnenkant van de oren zijn goed behaard.

Gebit

De husky heeft een schaargebit. De tanden en kiezen gaan als een schaar langs elkaar.

Ogen

Deze staan schuin. De ogen stralen vriendelijkheid, interesse en ontdeugend uit. Ze zijn vaak blauw (helder blauw) of zwart van kleur.

Lichaam

De nek is kort en staat wat gebogen. Het lichaam is stevig en niet te kort. Ze hebben goede en krachtige schouders. De gemiddelde schofthoogte ligt tussen de 53 – 59,5 centimeters bij de mannen en 51 – 56 centimeter bij de vrouwen.

Aard

De husky is een lieve, aangename gezelschapshond. Hij is vriendelijk, leergierig en trouw aan zijn gezin. Hij kan zeer enthousiast zijn.

Verzorging

De vacht

Je kunt een husky dagelijks borstelen met een borstel of een kam. Wanneer de husky in de rui is, kan je de haren verwijderen met een speciale “herdersharkje”. Je mag een husky niet te vaak wassen.

Oren en Ogen

Deze kan je reinigen indien nodig. Je kan hiervoor speciale oor-, en oogdruppels gebruiken, maar ook een watje met lauw warm water kan voldoende zijn.

Nagels

De nagels kan je knippen als het nodig is. Omdat een husky veel beweegt, slijten de nagels ook snel vanzelf. Haal wel de overtollige haren tussen de voetzolen weg.

Opvoeding

Een husky is geen hond voor in een flatgebouw. De hond heeft veel beweging nodig. De husky is leergierig, maar dat vergt wel veel consequentie en oefening. Een husky ziet luistert vaak alleen maar als hij zelf het doel en het nut ervan inziet. Veel geduld is noodzakelijk.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Siberische husky: sledehondSiberische husky: sledehondDe Siberische husky is een hondenras wat valt onder de pool- en keeshonden. De husky is ook wel bekend als de sledehond.
De Husky rat: een tamme rat met grijs en witte tekeningDe Husky rat: een tamme rat met grijs en witte tekeningEr zijn tamme ratten in diverse kleurvariëteiten. Zo is er ook de populaire Husky rat. Deze tamme rat is geen apart soor…
De Grijze Keeshond (Wolfsgrauwe)De Grijze Keeshond (Wolfsgrauwe)De Grijze Keeshond, oftewel de Wolfsgrauwe Keeshond. Wie kent ze niet? De pientere ogen, hun prachtige vacht en hun lief…
De Grote Witte KeeshondWie kent ze niet? De witte pluizenbollen met hun krulstaart en pientere oogjes? De felle kef en zijn eigenwijze koppie.…
Rashonden: Samojeed (een witte keeshond)Rashonden: Samojeed (een witte keeshond)De Samojeed is een poolhond die als trekhond, rendierherdershond en waakhond werd gebruikt door de nomaden langs de kust…

Reageer op het artikel "De Siberische Husky"

Reactie

Jane Horning, 21-01-2013 23:25 #1
Mooi verhaal goed gelezen. Maar ik heb een vraag, hoe vaak moeten zij naar buiten, en hoelang? Moet je hondenbelasting betalen, en hoe neem je ze mee in een auto?
Gr Jane Horning
blaffen ze als de hele dag weg bent? moeten ze in een bens?

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 16-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!