InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Jack Russell

De Jack Russell

De Jack Russell Terrier. Een klein, maar pittig hondje. Een hondje die termen als zenuwachtig en lafheid niet kent. De Jack Russell is eigenlijk een grote hond in een kleine verpakking.

Karakter

De Jack Russell is een speels, energiek, sterk en gezond hondje. Hij heeft een sterke kracht, goede neus, een sterk uithoudingsvermogen en grote intelligentie. Binnen is de Jack Russell een gezellige, schoothond die om gezellige aandacht vraagt. Hij is zeer trouw aan zijn gezin. Buiten is de Jack Russell een echte jachthond. Hij is dan ook ontzettend actief, wil veel en kent geen moeheid. Door het speelse, sterke en intelligente karakter van deze hond, is het goed mogelijk de Jack Russell spelenderwijs, commandoís aan te leren. Het vergt wel veel geduld.

Voorkomen en kenmerken

De Jack Russell is een lenige, actieve hond. Hij is gebouwd voor een flinke dosis uithoudingsvermogen en snelheid. De oren hebben een V vorm, en vallen vaak naar voren. De ogen van de Jack Russell hebben een heldere, wijze uitdrukking. De kleur is vaak voor het grootste gedeelte wit, met zwarte en of (licht)bruine tekeningen. De vacht kan glad of ruw zijn. De schofthoogte zit ongeveer tussen de 20 en 30 centimeter. De hond is vaak langer dan hoog. De staart is vaak lang.

  • Schofthoogte: 20,5 tot 30,5 cm
  • Gemiddeld gewicht: 5 tot 8 kg
  • Gemiddelde leeftijd: Jack Russell worden gemiddeld 12 jaar

Gedrag / Temperament

Levendig, alert, actief. Intelligent, moedig, onbevreesd, zelfverzekerd, maar wel vriendelijk.

Verzorging

  • De Jack Russell mag je niet te vaak wassen. Dit omdat ze een beschermlaag onder hun haren hebben.
  • De nagels hoeven niet te vaak geknipt te worden als de Jack Russell voldoende beweegt. Deze slijten vanzelf.
  • De ogen kan je verschonen door een watje met warm water te gebruiken of met speciale druppels.
  • Kortharige Jack Russell hoeven niet vaak geborsteld te worden. Ruwharige Jack Russell moeten 2x per jaar geplukt worden door een trimmer.
  • Het gebit is erg belangrijk. Er mag niet teveel tandsteen op de tanden komen. Dit kan je voorkomen door harde brokken te geven. Ook zijn hier speciale snoepjes en kluiven voor.
  • Geef de hond als pup voldoende kuren om wormen tegen te gaan. Ook kan een volwassen hond wormen krijgen. Uw dierenarts kan u hiervoor pillen voorschrijven.

Voeding

De Jack Russell lust bijna alles en zal ook alles pakken wat hij te pakken kan krijgen. Echter, gewone hondenbrokken is voldoende voor deze hond. Dit kan natuurlijk afgewisseld worden met wat fruit, groenten, vlees uit blik, of een lekkernij. Vermijdt chocolade. Dit is zeer giftig voor een hond.

Cursus

Een Jack Russell houdt van spelenderwijs leren, en een cursus kan daar goed aan bijdragen. Het vergt voor het baasje wel veel geduld en energie, want de Jack Russell heeft zijn eigen willetje.

Geschiedenis

John Russell, een dominee, is de grondlegger van de Jack Russell. Hij kocht in 1819 zijn eerste hond. Deze hond (een teef genaamd Trump) is het brein van Russellís ideeëen. Deze honden moesten voldoen aan bepaalde eigenschappen die hij bedacht had. De hond moest mee kunnen lopen in een massa mensen, wilde dieren weg blaffen etc. Ook moest de hond aan bepaalde uiterlijke kenmerken voldoen. De hoogbenige (normaalbenige) die met de massa mee moest kunnen lopen, en de laagbenige, die voor in de zadeltas moest passen of op de zadel zelf moest kunnen zitten.
© 2008 - 2019 Arjanne26, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een Jack Russell opvoeden en trainen, hoe gaat u te werk?Een Jack Russell opvoeden en trainen, hoe gaat u te werk?De Jack Russell terriër is een aantrekkelijke en slimme hond, maar de opvoeding van dit pittige hondje is niet zo vanzel…
Alles over de Jack Russel TerriërDe Jack Russel is van oorsprong een hond die gebruikt werd bij de vossenjacht in Engeland. De Foxterriër is de voorloper…
Huisdieren fotograferen: tips en trucsVrijwel alle huisdierbezitters willen graag een mooie foto van hun dier aan de muur of in een album. Maar hoe maakt u zo…
Wat te doen als uw kat dikker wordt na castratieWat te doen als uw kat dikker wordt na castratieEen veelvoorkomend vooroordeel bij castratie van de kat is dat uw huisdier in gewicht toeneemt. De oorzaak hiervan is ec…

Reageer op het artikel "De Jack Russell"

Reacties

Jordy Kroeze, 03-10-2011 21:09 #3
Geweldige honden, heb er zelf ook 1 van 11 jaar.
Echt een pracht beest, erg lief maar kan ook zo lekker ondeugend zijn (Niet dat die iets sloopt hoor)

Watvoor lekkernijen raad je aan, want vooral voor dierendag morgen zou het mooi zijn als die wat heeft wat jack russels echt lekker vinden.

Cisca, 20-06-2010 20:00 #2
Ik heb ook een jackrussel ik denk dat er geen lievere is dan de onze hij is 10 jaar oud en super intelligent, lief ik hoop dat hij ouder word dan 12 jaar.Cisca.

Jidaja (infoteur), 16-06-2008 01:49 #1
Leuke hondjes :-) Reactie infoteur, 16-06-2008
Ja he? :D

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 15-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!