InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Cavia: gladharige, normaalharige of kortharige cavia

Cavia: gladharige, normaalharige of kortharige cavia

Cavia: gladharige, normaalharige of kortharige cavia De cavia in het algemeen is het meest voorkomende knaagdier ter wereld en wordt ook wereldwijd het meest gehouden. De gladharige cavia is de cavia met een vachtstructuur die het meest gehouden wordt, omdat de vacht onderhoudsvrij is en tekeningen en patronen zeer goed uitkomen op de gladde vacht. Cavia's hebben een gewicht van 900 tot 1200 gram en zijn 25 tot 30 centimeter lang. Ze komen voor in veel verschillende kleuren. Op tentoonstellingen wordt vooral goed gekeken naar de bouw en bij tekeningen of patronen hoe goed de patronen en tekeningen zich laten zien op de kortharige vacht van de gladharige cavia.

Inhoud

Andere benamingen

De gladharige cavia wordt ook wel aangeduid met de volgende namen:
  • Normaalhaar cavia
  • Normaalharige cavia
  • Gladhaar cavia

Geschiedenis

De cavia, ook wel Guinese biggetje genoemd, komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Het is een typisch knaagdier en behoort tot de familie van de Caviidae. In sommige landen wordt (of werd) de cavia gefokt om te dienen als voedsel, maar vaak wordt de cavia gehouden als huisdier en als showdier waarmee naar tentoonstellingen wordt gegaan. In Peru, Bolivia en Ecuador staat de cavia nog regelmatig op het menu van de mens.

De cavia is het meest voorkomende knaagdier ter wereld en komt van nature voor in de Andes. Zo’n 3000 jaar geleden werd het dier gedomesticeerd door de toenmalige inwoners, de Inca’s. De eerste berichten van gedomesticeerde cavia’s stammen uit het hedendaagse Peru.

In de loop der eeuwen en millennia is de cavia steeds meer gedomesticeerd geraakt en komt hij in steeds meer kleuren voor. Ook verschilt de cavia van toen behoorlijk met de cavia die wij vandaag de dag als huisdier kennen. En dan met name in bouw (steviger) en gewicht (zwaarder).

Uiterlijke kenmerken

De gladharige cavia is een krachtig en gespierd dier met een wat gedrongen, maar mooi afgerond lichaam. De schoft van de cavia hoort altijd hoog, breed en goed ontwikkeld te zijn en moet geleidelijk aan naar beneden aflopen en mooi overgaan in een korte, brede en rechte rug. De rasbeschrijving van de gladharige cavia omschrijft dat de borst diep, breed en vol moet zijn en de pootjes zijn kort, recht en stevig. Aan de voorvoetjes zijn vier tenen aanwezig, aan de achtervoetjes heeft de gladharige cavia er drie.

De achterhand moet mooi afgerond en goed bevleesd zijn, er mogen dus geen botjes zichtbaar zijn. Keurmeesters zullen hier ook streng op letten wanneer zij cavia’s gaan keuren. De nek behoort krachtig en relatief kort te zijn. De kop is stomp en breed. Er komen regelmatig gladharige cavia’s voor met een spitse of smalle kop, maar het is aangeraden om niet met deze dieren te fokken, omdat ze niet voldoen aan de rasbeschrijving. Op tentoonstellingen worden hier ook strafpunten voor gegeven.

Wanneer je de cavia van opzij bekijkt, is de neus gebogen, wat ook wel wordt aangeduid als een ‘romaans profiel’ of een ‘ramshoofd’. Doordat de kop zo breed is staan de oren en ogen van een cavia relatief ver uit elkaar. De wangen behoren altijd goed ontwikkeld te zijn. De oren zijn onbehaard, schuin aangezet en naar beneden gericht. In het midden vertonen de oren een golfje. De ogen van een cavia zijn groot, rond en bol en moeten een heldere uitdrukking hebben.

De cavia heeft een staart, maar deze is over het algemeen niet zichtbaar wanneer je naar de cavia kijkt.

Het gewicht van een volwassen cavia ligt tussen de 900 en 1200 gram. Daarmee is de huiscavia, waaronder de gladharige cavia behoort, groter dan zijn wilde soortgenoot: deze weegt namelijk ongeveer 700 gram. De cavia heeft bovendien een lengte van 25 tot 30 centimeter (van de kop tot de staart gemeten). De cavia wordt ongeveer 5 jaar oud.

Vacht van de gladharige of normaalharige cavia

De beharing van de gladharige cavia is de beharing zoals de eerste cavia’s al hadden. Het wordt dan ook gezien als de oorspronkelijke beharing. De vacht is ongeveer 30 centimeter lang en moet vlak tegen de huid aanliggen. De ondervacht is zacht en soms wat wollig, terwijl de dekharen grof en stug zijn. Een gezonde cavia is onder andere te herkennen aan zijn sterk glanzende vacht. De gladharige cavia is door zijn makkelijke vacht het type cavia dat wereldwijd het meest gehouden wordt als huisdier.

Kleuren

De gladharige cavia komt in principe voor in alle voorkomende kleuren, kleurpatronen en tekeningpatronen. Door de korte vacht komen de tekeningen en patronen juist heel mooi uit. De meeste kleuren worden volgens de rasvereniging erkend, maar het komt voor dat niet alle kleuren in elk land erkend worden.

Karakter van de gladharige cavia

Cavia’s zijn erg vriendelijke dieren, als zij van jongs af aan met mensen opgegroeid zijn. Ze houden ervan om in de nabijheid van soortgenoten te zijn, het liefst in één hok. Hierbij kan er het beste gekozen worden voor één mannetje en een vrouwtje, of twee of meer vrouwtjes bij elkaar. Wanneer je meerdere mannetjes bij elkaar zet, kunnen er flinke gevechten uitbreken. Gecastreerde mannetjes zijn vaak rustiger en accepteren de nabijheid van een ander mannetje wel, mits ze op zeer jonge leeftijd al gecastreerd zijn.

Het zijn flinke praters, die met elkaar communiceren met piepende en fluitende geluidjes.

De gladharige cavia op tentoonstellingen

Zoals al gezegd, letten keurmeesters erg op de bevleesdheid van de achterhand, en wordt er ook streng gelet op de forsheid van de kop. Daarnaast is het aangeraden de nagels van de cavia te knippen voordat je naar een tentoonstelling gaat met het dier, dit kan eventueel met een tangetje of nagelknippertje mochten ze te lang zijn. De nagels moeten hierbij evenwijdig aan de grond staan.

Om een cavia aan tentoonstellingen te laten deelnemen, is het belangrijk dat de cavia gewend is om door mensen opgetild en vastgehouden te worden. Oefen hier dan ook al van jongs af aan mee.

Verzorging van een gladharige cavia

De gladharige cavia vraagt geen vachtverzorging, deze is namelijk nagenoeg onderhoudsvrij. Indien nodig dienen wel de nageltjes af en toe geknipt te worden. Dit kan je heel makkelijk zelf doen, maar ook een ervaren caviahouder zou je hierbij kunnen helpen. Ook dierenartsen zijn prima in staat om de nagels van de cavia te knippen, en sommige hondentrimsalons knippen ook de nagels van cavia’s.

Bijzonderheden en overige informatie

Deze variëteit leent zich uitstekend voor het fokken van specifieke kleurpatronen en uitmonsteringen. Op de korte, glanzende en glad aanliggende beharing is een tekening altijd strakker belijnd.

Wanneer de cavia in het wild leeft, leven ze in kleine familiegroepjes. Deze familiegroepjes of gezinnetjes, bestaan vaak uit één mannetje, een paar vrouwtjes en de jongen.

De cavia eet zijn eigen ontlasting op. Dit klinkt vies, maar het is erg belangrijk voor de cavia, omdat hij anders ziek wordt en zelfs kan sterven. De reden dat cavia’s hun eigen ontlasting eten, is omdat ze via de ontlasting belangrijke vitaminen (vooral vitamine C) kunnen opnemen, die de eerste keer door het spijsverteringskanaal niet in het lichaam is opgenomen. Cavia’s kunnen deze vitamine namelijk niet zelf aanmaken. Ook zorgt het eten van hun ontlasting voor een betere spijsvertering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vachtsoorten van de caviaVachtsoorten van de caviaAls u een cavia wilt aanschaffen heeft u keuze uit verschillende vachtstructuren. In de dierenwinkels worden voornamelij…
Het verzorgen van een caviaHet verzorgen van een caviaCavia's zijn erg populaire huisdieren in Nederland. Maar hoe kun je een cavia het beste verzorgen? En wat voor hok heeft…
Cavia: wassen, vachtverzorgingCavia: wassen, vachtverzorgingCavia: verzorging, wassen, vachtverzorging. De cavia is een geliefd huisdier, vooral bij kinderen doet dit knaagdier het…
Caviarassen - Texel/TesselDe texel (ook wel tessel) is een kruising tussen een sheltie en een rex. Het is een langharige cavia met golven of krull…
Caviarassen - BorstelcaviaCaviarassen - BorstelcaviaBorstelcavia’s komen officieel uit Engeland, en worden daar Abyssinians genoemd. Deze dieren zie je het vaakst in de hui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay
  • Boek: konijnen en knaagdierenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 9789036629621
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/98588-welke-caviarassen-zijn-er-allemaal.html
  • https://www.huisdieren.nu/zoogdieren/cavia/normaalhaar-gladhaar-cavia/
  • http://www.degrotecavia.nl/rassen_gladhaar.html

Reageer op het artikel "Cavia: gladharige, normaalharige of kortharige cavia"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-01-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!