InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een garnalenaquarium inrichten en opstarten

Een garnalenaquarium inrichten en opstarten

Een garnalenaquarium inrichten en opstarten Garnalen worden steeds populairder om te houden in een aquarium. De meeste garnalen eisen niet veel om in leven te blijven en de kleine beestjes zijn erg leuk om naar te kijken. Bovendien houden ze je aquarium mooi schoon van algen en ander afval en gebeurt het best vaak dat de garnalen in een aquarium eitjes krijgen. Voor het inrichten en het opstarten van een garnalenaquarium zijn er wel wat punten die belangrijk zijn.

Apparatuur en aquarium

De meeste garnalen kunnen prima in bakjes vanaf 15 liter en groter. Als de keuze gemaakt wordt om alleen garnalen te houden wordt er door de meeste mensen gekozen voor een aquarium tussen de 15 en 40 liter, vaak ook wel nano-aquariums genoemd. Zorg ervoor dat er een deksel of een afdekplaat op het aquarium zit zodat je garnalen niet uit je bak kunnen klimmen of springen. Garnalen komen uit een tropisch klimaat en hebben dus sowieso een verwarmingselement nodig die het water op temperatuur houdt. Ook een filter is nodig om het water schoon te houden en goede bacteriën toe te voegen aan het water. Bij een filter is het belangrijk om te kijken hoe groot de openingen zijn. De garnaaltjes, en vooral de babygarnaaltjes, kunnen makkelijk de pomp in gezogen worden. Mocht de opening van de filter vrij groot zijn dan kan er een panty omheen worden gedaan of een stukje gaas voor de opening worden geplaatst zodat de garnaaltjes niet meer door de opening naar binnen worden gezogen. Verlichting zal ervoor zorgen dat je planten goed blijven groeien en dat het water dus voorzien wordt van zuurstof.

Inrichten van het aquarium

Voor het aquarium ingericht kan worden, moet er eerst een bodem gelegd worden. Zowel grind als zand zijn geschikt voor garnalen, maar zorg er wel voor dat er geen scherpe randjes aan het grind zitten, de kleine garnaaltjes kunnen zich makkelijk bezeren. De kleur van je bodem hangt af van de soort garnaal die je kiest. Sommige garnalen hebben een kleur die beter uitkomt op een donkere ondergrond en andere garnalen zijn beter zichtbaar op een lichte ondergrond. Onder de bodem zou nog een voedingsbodem aangebracht kunnen worden die de planten voorziet van extra voeding, maar zonder voeding zullen de meeste planten het ook goed doen in je aquarium.

Garnalen houden enorm van verstopplekjes. Als de garnalen in een aquarium komen in combinatie met vissen dan is het helemaal aan te raden om voor veel verstopplekken te zorgen, want de vissen zien de garnalen als een lekker hapje en zouden dus kunnen gaan jagen. Denk bij verstopplekken aan stenen, stukken hout, gebroken potten, versiering voor in aquariums en speciale garnalenflats. De inrichting is voor een groot deel afhankelijk van wat je mooi vindt en zolang de garnalen zich goed kunnen verstoppen zullen ze snel tevreden zijn. Spoel alles wat je als decoratie gaat gebruiken goed af zodat je water helder blijft en er geen schadelijke stoffen in je aquarium terechtkomen.

Beplanting voor de garnalen

Niet alleen vormen de planten een mooie plek om te verschuilen, ook voegen ze zuurstof toe aan het water en zorgen ze voor voedsel voor je garnalen. Mos is echt een plantje waar garnalen dol op zijn. Het is enorm zacht, er blijft voedsel in hangen en de jonge garnalen kunnen zich er goed in verstoppen. Mos kan je vastbinden op stukken hout met een stukje touw en daarna zal het snel gaan groeien. Als je een kleine bak hebt is het belangrijk te kijken naar hoe snel de planten groeien en hoe groot de planten kunnen worden.

De javavaren is een zeer geschikte plant voor garnalenaquariums. Deze plant kan niet met zijn wortels in de grond staan dus moet net als het mos met een stukje touw vastgemaakt worden op een steen of een stuk hout. Wat grotere planten kan je goed gebruiken om mooi je filter en verwarmingselement weg te werken en een echte onderwaterwereld te creëren. Zorg er wel voor dat de planten niet de instroom en uitstroom van je filter blokkeren.

Het aquarium opstarten

Als je bak eenmaal ingericht is, de filter draait en het water op temperatuur is is het begrijpelijk dat je zo snel mogelijk de garnalen in je aquarium wilt loslaten, maar dat is helaas niet mogelijk. Het aquarium heeft zeker 4 tot 6 weken nodig om helemaal goed op te starten. De planten hebben tijd nodig om te groeien, je filter heeft tijd nodig om bacteriën een plaats te geven en je water heeft tijd nodig om de juiste goede eigenschappen te krijgen. Omdat de plantjes in het begin nog klein zijn zullen ze weinig voedingstoffen uit het water opnemen, waardoor algen een grotere kans krijgen om te gaan groeien. Zet daarom je verlichting maar zes uur per dag aan en bouw het aantal uur verlichting pas op als de planten goed gegroeid zijn.

De garnalen loslaten

Na de 4 tot 6 weken zal er een stabiele leefomgeving ontstaan die geschikt is voor je garnalen. Natuurlijk kan er altijd nog iets mis zijn dus daarom is het verstandig je water, voordat je garnalen gaat aanschaffen, te laten testen of zelf te testen. Voor het testen van aquariumwater zijn speciale setjes te koop op het internet en bij dierenwinkels. Pas als alles in orde is kunnen de garnalen de onderwaterwereld betreden. Laat de garnalen eerst wennen aan de temperatuur door ze in een gesloten zak in het water te laten drijven. Na ongeveer een half uur kan je de zak openen en kan je een klein schepje water uit je aquarium in de zak doen. Zorg ervoor dat het water in de zak niet in je eigen aquarium terecht komt, want het water in je eigen aquarium heeft andere waardes dan het water in de zak. Doe na 10 minuten weer een schepje water in de zak en herhaal dit ongeveer vijf keer. Met een schepnetje kan je de garnalen voorzichtig uit de zak halen en loslaten in je aquarium.
© 2019 Larskp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een tropisch aquarium opstartenEen tropisch aquarium is een aanwinst in je woonkamer, waar je veel plezier aan kunt beleven. Vaak gaat er een rustgeven…
Dieren en planten in een nano aquariumSteeds meer mensen kiezen er voor om een klein aquarium neer te zetten, een zo geheten nano aquarium. Een klein bakje wa…
Aquarium inrichten voor beginnersAquarium inrichten voor beginnersEen aquarium houden is een leuke hobby. Vissen zijn fascinerend om naar te kijken en je kunt je aquarium inrichten zoals…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dng Cu00e1 Xinh, Flickr (Publiek domein)
  • https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/blogs/informatiepagina/het-inrichten-van-een-garnalen-aquarium/

Reageer op het artikel "Een garnalenaquarium inrichten en opstarten"

Infoteur: Larskp
Gepubliceerd: 16-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!