InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe bescherm ik mijn kat tegen een hittegolf?

Hoe bescherm ik mijn kat tegen een hittegolf?

Hoe bescherm ik mijn kat tegen een hittegolf? Niet alleen mensen hebben last van de hitte, ook katten en andere huisdieren kunnen tijdens de zomer problemen ondervinden door de warmte. Om het hen toch comfortabel te maken, kunnen wij als eigenaars verschillende maatregelen treffen; zowel preventieve voorzorgsmaatregelen als stappen die de kat actief helpen in haar zoektocht naar verkoeling. Op deze manier wordt de hitte toch enigszins verdraagbaar voor onze geliefde viervoeters en kunnen we ziekte of zelfs de dood van onze kat door de hitte voorkomen. Elk jaar zijn er periodes waarin de temperaturen zeer hoog oplopen. Dit zijn niet alleen lastige periodes voor de mens, maar ook voor onze katten. Vooral oudere of heel jonge katten lopen tijdens deze periode het risico om ziek te worden (of zelfs te overlijden). Met enkele doelgerichte maatregelen kunnen we hen echter helpen om een periode van hitte door te komen.

Voorzorgsmaatregelen

Eerst en vooral kunnen we als eigenaar enkele voorzorgsmaatregelen nemen die ervoor zorgen dat onze katten niet teveel blootgesteld worden aan de hitte of de schadelijke gevolgen ervan.

Beweging

Beweging zorgt ervoor dat het lichaam van een kat opwarmt. Dwing jouw kat daarom niet om veel te bewegen, zelfs al moet deze gewicht verliezen. Net als mensen kunnen je dieren oververhitten bij een teveel aan beweging tijdens een hittegolf.

Veel katten die buiten leven zullen schaduwrijke plekjes opzoeken / Bron: Pasja1000, PixabayVeel katten die buiten leven zullen schaduwrijke plekjes opzoeken / Bron: Pasja1000, Pixabay

Verblijfplaats

Zorg ervoor dat je kat voldoende ruimte heeft, en zorg dat deze toegang heeft tot plekken met voldoende schaduw. Idealiter hou jij je kat binnen tussen 10.00 en 13.00 (warmste moment van de dag). Ook al wil jouw kat niet veel bewegen, een kat zal steeds de koelere plekjes opzoeken tijdens een hittegolf. Heb je bijvoorbeeld een koele kelder, laat de deur dan eventueel open. Zo kan jouw kat daar wat verkoeling vinden. Laat zeker geen kat of ander dier (en ook geen mens) alleen in een auto bij warm weer, zelfs niet voor een hele korte periode. Auto's warmen zeer snel op in de zomer en de temperatuur kan er bij warm weer tot 50 graden oplopen. Dit komt omdat de metalen constructie en de ruiten een serre-effect creëren. Ook andere plaatsen zoals serres of warme zolders zijn geen plekken waar je een kat met warm weer moet achterlaten. Let dus goed op dat je jouw kat er niet per ongeluk opsluit.

Borstel

Wanneer je jouw kat regelmatig borstelt, wordt het overtollige loszittende haar afgevoerd. Hierdoor zal je kat minder warmte vasthouden bij zijn of haar huid en bijgevolg minder last hebben van de warmte. Dit is vooral belangrijk bij langharige katten, die in periodes van hitte relatief veel haar zullen verliezen. Regelmatig kammen helpt er dus voor dat jouw kat minder warmte opbouwt in zijn/haar vacht.

Zonnebrandcrème

Zonnebrandcrème helpt uiteraard niet direct tegen de hitte of de gevolgen daarvan, maar wél tegen de schadelijke gevolgen van de zon. Ook katten kunnen namelijk net zoals mensen zonnebrand oplopen. Vooral witte katten zijn hiervoor heel gevoelig. Zorg ervoor dat je de oortjes, neusje en oogleden insmeert met een voor katten geschikte zonnecrème. Anders kunnen katten op termijn huidkanker ontwikkelen op deze plekken. Smeren is dus de boodschap.

Verkoeling aanbieden aan jouw kat

Naast bovenstaande preventieve maatregelen, kan je ook actief verkoeling aanbieden aan jouw kat. Op deze manier zal de kat overtollige warmte eenvoudiger verliezen.

Voorzie altijd voldoende water voor jouw kat / Bron: Suju, PixabayVoorzie altijd voldoende water voor jouw kat / Bron: Suju, Pixabay

Water

Het belangrijkste bij warm weer is dat je jouw viervoeter steeds van vers water voorziet. Katten proberen namelijk om hun lichaamstemperatuur gedeeltelijk te regelen via hun mond. Indien ze te weinig water hebben zullen ze dehydrateren en kunnen ze uitdrogen. Je mag katten gerust koud water te drinken geven. Dit zal hen helpen om verder af te koelen. De katten zijn er ook bij gebaat met wat water dat over hun lichaam gestreeld wordt. Doe dit met mate, bijvoorbeeld door je hand nat te maken en vervolgens je huisdier te strelen. Eventueel kan een douche of bad voor sommige katten soelaas brengen. Dwing de kat echter zeker niet om te zwemmen of een bad of douche te nemen als ze dat niet wenst. De meeste katten geraken hiervan namelijk in paniek. Wanneer je vocht aanbrengt op het lichaam is het belangrijk goed op de watertemperatuur te letten. Extreem koud water kan een (oudere) kat namelijk in shock doen gaan.

Sommige katten zullen het ook leuk vinden om van een speciaal drinkfonteintje te drinken of hierin te spelen. Hierin kunnen ze ook makkelijk hun pootjes onderdompelen. De pootjes zijn naast de mond/neus, de voornaamste plek waarlangs katten hun warmte kwijt kunnen.

IJs

Net als water kan ijs een belangrijke rol spelen voor de afkoeling van je kat. IJs doet dit op twee manieren: Ten eerste kan je een flesje water in de diepvries steken en dit, wanneer het water bevroren is, bij de slaapplek van je kat plaatsen. Op deze manier verspreidt dit flesje een koudere lucht die jouw kat op warme dagen deugd zal doen. Voorzie steeds voldoende afstand zodat je kat niet rechtstreeks tegen het ijs moet liggen. Leg het ijs zeker niet op jouw kat, want deze kou kan het dier pijn doen. Een paar centimeter afstand is voldoende.

Katten kunnen ook ijs eten/oplikken. IJs in de vorm van bevroren water verdient de voorkeur. Het is koud en bevat geen gevaarlijke of ongezonde ingrediënten. Consumptie-ijs (bijvoorbeeld roomijs en sorbet) kan ook gegeven worden maar heeft echter verschillende nadelen. Eerst en vooral zijn de suikers in het ijs niet gezond voor de kat, bovendien kunnen sommige katten niet goed tegen bepaalde vruchten/ingrediënten (bijvoorbeeld rozijnen en chocolade) en kunnen ze dus heel ziek worden van bepaalde soorten ijs. Sowieso zijn de meeste volwassen katten al lactose-intolerant. Het is dus af te raden om (room)ijs of sorbet aan jouw kat ter consumptie te geven. Bevroren water draagt daarom de voorkeur uit.

Zet zeker een ventilator in de ruimte waar je kat of hond zicht bevindt / Bron: PublicDomainPictures, PixabayZet zeker een ventilator in de ruimte waar je kat of hond zicht bevindt / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Ventilator

Een ventilator is ideaal in de strijd tegen de warmte. Ook katten zullen genieten van de verkoeling die een ventilator bezorgt. Zorg er echter voor dat je kat niet te veel blootgesteld wordt aan de wind. Net als mensen kunnen dieren last hebben van een ventilator die rechtstreeks en heel dicht op hen gericht staat. Denk maar aan droge oogjes of keelpijn. Laat daarom de ventilator niet rechtstreeks op de slaapplek van jouw kat waaien. Het is beter om de draaistand op de ventilator aan te zetten of de ventilator net naast de slaapplek te richten.

Zorg ook dat de bladen van de ventilator niet toegankelijk zijn voor jouw kat. De nieuwsgierige exemplaren zouden er hun pootjes namelijk wel eens tussen kunnen steken

Luchtontvochtiger

Heb je een elektrische luchtontvochtiger die je tijdens de winter gebruikt in de strijd tegen schimmel? Dan kan je deze ook inzetten tijdens de zomer. Droge warmte is namelijk veel beter te verdragen voor mens en dier, dan vochtige warmte. Zet je luchtontvochtiger dan ook aan tijdens de warme maanden. Dit creëert een veel aangenamere omgeving voor jouw kat. Zowel de ventilator als de luchtontvochtiger zijn veilig te gebruiken wanneer je thuis bent, omwille van het brandgevaar is het evenwel af te raden om deze apparaten aan te laten wanneer je weg bent. Op die momenten dienen ijs en voldoende drinkwater verkoeling te brengen.
© 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteHoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitteDe meesten onder ons kijken gretig uit naar de zomer omwille van het warme weer. Warme temperaturen kunnen erg aangenaam…
10 tips voor tijdens een hittegolf10 tips voor tijdens een hittegolf10 Medische adviezen voor tijdens een hittegolf. Dat is altijd handig als je op vakantie gaat naar een tropisch land of…
Verkoeling voor knaagdieren bij hete temperaturenKnaagdieren kunnen heel moeilijk hun warmte kwijt en temperaturen boven de 25 graden kunnen al dodelijk zijn. Het is bel…
Warmte in de stad: in de steden is het warmer dan erbuitenWarmte in de stad: in de steden is het warmer dan erbuitenHet is al heel lang bekend dat de stad warmer is dan het platteland. Dit warmte-eilandeffect kan oplopen tot meer dan 7…
Hitte in NederlandHitte in NederlandIn Nederland hebben we een gematigd klimaat met milde winters en koele zomers. Nederlandse zomers zijn over het algemeen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rihaij, Pixabay (bewerkt)
  • De kattensite, https://www.dekattensite.nl/alles-over-de-kat/ziektes/zonneallergie-en-veilige-zonnebrandcreme-voor-katten/bezocht op 9-04-2019
  • Newsmonkey, http://newsmonkey.be/article/3476, bezocht op 9-04-2019
  • Rachel Dixon, https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2009/jul/02/keep-pets-cool-hot-days, bezocht op 9-04-2019
  • Vets-now, https://www.vets-now.com/2017/05/how-to-keep-cats-cool-in-summer-heat/, bezocht op 9-04-2019
  • Afbeelding bron 1: Pasja1000, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Suju, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe bescherm ik mijn kat tegen een hittegolf?"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 11-04-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!