InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Maak je konijn gelukkiger met speelgoed

Maak je konijn gelukkiger met speelgoed

Maak je konijn gelukkiger met speelgoed Konijnen zijn sociale, gezellige en vrolijke dieren. Daarom kiezen mensen vaak snel voor een konijn als huisdier met de gedachte dat het stille en rustige dieren zijn. Dit is dus niet waar! Een konijn heeft animatie en aandacht nodig om gelukkig te zijn. En dan het liefste van een soortgenoot. Als dit niet mogelijk is is het belangrijk om het leven van je konijn zo aangenaam mogelijk te maken. Dit is helemaal niet moeilijk, en het is een genot om te kijken naar een konijn dat zich amuseert.

Koppeltje

De beste manier om je konijn gelukkig te maken is door hem of haar een vriendje te geven. Als je een jong konijntje aanschaft kun je gelijk overwegen om er twee te nemen. Twee konijnen uit hetzelfde nest gaat eigenlijk altijd goed. Besluit je pas na een tijd om er een konijn bij te zetten dat is het het beste om er een paartje van te maken. Mannetjes en vrouwtjes samen gaat veel beter van konijnen van hetzelfde geslacht. Houd hierbij wel rekening met castratie van het mannetje. Met twee konijnen heb je uiteraard ook een groter hok nodig, en het liefste zelfs een grote ren erbij zodat ze kunnen spelen met elkaar. En dat zullen ze zeker doen!

Konijn alleen

Een konijn alleen heeft veel aandacht nodig. Dus niet alleen iedere dag even eten geven en af en toe het hok schoon maken. Er zijn zat leuke spelletjes voor je konijn te verzinnen. Laat het konijn iedere dag even los uit het hok zodat het de pootjes kan strekken. Zorg er wel voor dat er dan altijd iemand bij is om de boel in de gaten te houden. konijnen knagen echt aan alles. Zelfs stroomdraden zijn niet veilig. Uiteraard is dit levensgevaarlijk. Je zult zien dat als het konijn losloopt dat het dan nieuwsgierig in de rondte huppelt en alles onderzoekt. Af en toe zal het beestje ook flinke sprintjes trekken en de meest rare sprongen maken. Prachtig voor het baasje om te zien en goed voor de conditie van het konijn! De beste situatie is eigenlijk als het konijn constant kan beschikken over een ren. In deze ren kun je dan een aantal speeltjes neerleggen voor het konijn. In een hok is dat eigenlijk niet mogelijk vanwege de beperkte ruimte.

Speelgoed

Speelgoed voor een konijn moet uiteraard veilig zijn. Het konijn moet zich er niet aan kunnen bezeren en het mag ook absoluut niet giftig zijn! De speeltjes zijn eigenlijk alleen mogelijk als je konijn over meer ruimte beschikt. Enkele veilige en makkelijke voorbeelden zijn:
  • De kartonnen binnenkant van de toiletrollen. Deze kun je los neerleggen om aan te knagen en mee te spelen, maar je kunt er ook een aantal aan een kort hangen met wat eten erin gestopt. Zorg er wel voor dat het hoog genoeg hangt dat het konijn er niet met de pootjes in kan haken
  • Hout om aan te knagen is altijd fijn voor de konijnen. Berken en wilgentakken zijn het meest geschikt. Voor het vermaak kun je een aantal grote en wat kleinere takken neerleggen.
  • Een aantal proppen krantenpapier zijn ook leuk om mee te spelen.
  • Konijnen zijn dol op graven. Met een zandbak kun je ze dus heel gelukkig maken
  • Ook is het leuk om in grote kartonnen dozen een aantal in en uitgangen te knippen en dat bij je konijn neer te zetten.
  • Als je handig bent is het leuk om hetzelfde te doen met grote houten blokken, plankjes en takken. Zorg er wel voor dat er nergens eventuele spijkers uitsteken

Met een beetje creativiteit is het dus mogelijk om het leven van je konijn een stuk aangenamer te maken. Hoe meer ruimte voor het konijn, hoe meer er mogelijk is en hoe gelukkiger het konijn is!
© 2009 - 2018 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderspeelgoed in de OudheidKinderspeelgoed in de OudheidIn de Oudheid was de baby- en kindersterfte hoog. De vele gevonden kindergraven, grafmonumenten en grafgiften geven arch…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Waarom houten kinderspeelgoed kopenLoop een speelgoedwinkel binnen en je wordt als het ware overvallen door een assortiment dat bijna geheel uit plastic be…
Gezondheidscheck bij het konijn: eenvoudig zelf te doenGezondheidscheck bij het konijn: eenvoudig zelf te doenZolang een konijn gezond is kom je niet gauw bij de dierenarts. Om de gezondheid van je konijn zelf in de gaten te houde…
Maak je eigen legpuzzelMaak je eigen legpuzzelKinderen, maar ook volwassenen, vinden het erg gezellig om samen spelletjes te spelen. En gelukkig is er volop keus in g…

Reageer op het artikel "Maak je konijn gelukkiger met speelgoed"

Reacties

Heidi, 05-11-2016 20:11 #2
Hallo,
we hebben pas twee konijntjes. Bij 1 konijn hangt er sinds kort 1 oortje naar beneden en het andere niet. Is dat normaal?

Nassera, 30-05-2011 17:17 #1
Tof!leuk om te weten m'n konijntje is alleen en ik ga der dus elke dag naartoe en speel er mee!bedankt voor de tips!

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 29-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!