InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Spelletjes die je kunt doen met je hond

Spelletjes die je kunt doen met je hond

Spelletjes die je kunt doen met je hond Elke hond vindt het leuk om met zijn baasje te spelen. Er zijn zeer veel verschillende spelletjes die je met je hond kunt doen. Het verschilt heel erg per hond wat hij wel of niet leuk vindt. Bepaalde honden zullen gek zijn op apporteren terwijl andere honden liever een trek spelletje zullen doen. Het is een kwestie van ontdekken wat je hond leuk vindt!

Frisbee

Een van de spelletjes die je kunt doen met je hond is frisbee. Een frisbee is een plastic werpschijf. Het is een soort vliegende schotel die door zijn ontwerp heel ver weg kan worden gegooid. Doordat een frisbee plat is kan hij goed in de bek worden genomen door je hond. Veel honden vinden het geweldig om achter een frisbee aan te rennen en om hem proberen te vangen. Het is een spel waarbij apporteren makkelijk kan worden aangeleerd. Laat de hond de frisbee naar jou terug brengen zonder dat hij eerst weg loopt of er eerst op gaat kauwen.

Let bij dit spel op dat het lichamelijk vrij intensief is! Doe het spel nooit lang en nooit met hele hoge temperaturen. Pas ook op met honden die ouder zijn en honden die last hebben van gewrichtsproblemen, het vele springen kan te belastend zijn voor deze honden.

Zwemmen

Een groot deel van de honden is gek op water en dus ook op zwemmen. Toch zijn er altijd honden die bang zijn voor water en honden die niet kunnen zwemmen. Dwing deze honden nooit om toch het water in te gaan, ze zullen er zeer waarschijnlijk een zeer negatieve ervaring aan overhouden.

Zwemmen heeft een positieve werking op de bloedsomloop, is heel goed voor verkoeling bij hoge temperaturen en zorgt voor een verbetering van de conditie. Een zeer leuk iets om te doen is het apporteren tijdens het zwemmen. Je gooit een bal of een takje in het water en laat hem ophalen door je hond. Er zijn ook speciale dummy's hiervoor te koop, dit zijn drijvende zakjes van ongeveer 500 gram zwaar. Ze zijn te koop bij vrijwel alle dierenspeciaalzaken.

Er zijn wel een aantal punten waar je op moet letten tijdens het zwemmen met je hond. Ten eerste moet je opletten dat je je hond laat zwemmen op een plek waar hij zelfstandig ook weer uit het water kan komen. Op sommige plekken is er een te steile wand of is de ondergrond langs de waterkant te glad om er voldoende grip te hebben. Ook is het zo dat een natte vacht van een hond niet goed isoleert. Het is dus verstandig om je hond niet te laten zwemmen als het kouder is dan tien graden. Wanneer hij dit wel doet is het aan te raden om hem heel goed droog te wrijven met een handdoek. Laat je hond ook niet zwemmen in extreem vervuild water of in water met een sterke stroming.

Touwtrekken

Van een groot deel van de honden is touwtrekken het favoriete spelletje. Zelf puppy's zullen het vaak al leuk vinden om een wedstrijdje te houden met een dekentje. Ook veel volwassen honden vinden het geweldig om te kunnen laten zien hoe sterk ze zijn. In de winkel zijn speciale touwen te koop om dit spel mee te doen. Deze touwen zijn erg fijn omdat ze niet snel kapot gaan en niet snel schuren op je handen. Sommige honden vinden het ook leuk om onderling aan een touw te trekken. Blijf er wel altijd bij in de buurt om in de gaten te houden dat niet een van de honden te bezitterig wordt.

Een zeer belangrijk iets bij touwtrekken is dat je zeker moet zijn dat je de wedstrijd van je hond kan winnen. Wanneer je hond wint zal hij na verloop der tijd in de gaten krijgen dat hij sterker is dan jij bent. Het kan zijn dat hij zijn kracht dan ook op andere manieren tegen je gaat gebruiken. Zorg er altijd voor dat jij de baas blijft in het spel. Wanneer jij los zegt moet de hond gelijk luisteren.

Slalommen

Slalommen is een zeer leuk spel waarbij een goede samenwerking tussen de hond en zijn baas noodzakelijk zijn. Kijk of je ergens in het bos een recht rijtje bomen ziet. Ga links langs de ene boom en vervolgens rechts langs de andere boom. In het begin zul je je hond nog zeer goed moeten begeleiden aan de lijn. Uiteindelijk zullen de meeste honden het spelletje snappen en zal je ze kunnen loslaten en hoef je enkel nog een commando te geven. Het is ook een optie om dit spel te doen met pylonen die je in vrijwel elke sport- of speelgoedwinkel wel kunt kopen. Wanneer de hond de oefening volledig beheerst kun je de tijd gaan opnemen. Zo kun je kijken of jullie steeds sneller worden.

Beloon je hond altijd uitbundig wanneer hij de oefening (gedeeltelijk) goed uitvoert. Het is een erg moeilijke oefening voor de hond dus wees niet ongeduldig! Ga in het begin nooit te lang door met dit spel omdat je hond dan al snel verveeld zal raken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leer uw hond spelenderwijs apporterenLeer uw hond spelenderwijs apporterenHonden vinden het apporteren leuk om te doen. Honden leren graag iets van hun baas. Als ze weten hoe ze dat kunnen doen,…
Alles over de Labrador RetrieverDe Labrador Retriever, afgekort Labrador, is een hondenras dat afstamt van de St. Johns-hond. Deze hond werd door eskimo…
Extra uitdaging voor de hondExtra uitdaging voor de hondVeel mensen lopen tijdens de dagelijkse wandelingen met de hond een vast rondje. Soms wordt de hond halverwege losgelate…
Tips voor het trainen van uw hondTips voor het trainen van uw hondJe bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aan…
Hondenrassen: WeimaranerHondenrassen: WeimaranerDe Weimaraner is afkomstig uit Duitsland en is een jachthond. Hij werd gefokt voor de jacht op groot wild. Deze actieve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Iannnnn, Pixabay
  • http://www.puppiesopvoeden.nl/spellen-die-je-met-de-hond-kan-doen/
  • http://www.hondencentrum.com/artikels/wie-trekt-aan-het-langste-eind/

Reageer op het artikel "Spelletjes die je kunt doen met je hond"

Infoteur: Lienepien95
Gepubliceerd: 18-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: De verzorging van een hond
Schrijf mee!