InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Huisdieren en muziek

Huisdieren en muziek

Huisdieren en muziek De meeste mensen houden heel erg van muziek, want ze worden er vrolijk van. Veel katteneigenaren zetten voor hun kat de radio aan als ze even weg gaan, maar houden katten wel van dat soort muziek? Charles Snowdon, een dierenpsycholoog ontdekte dat katten inderdaad over muzikale capaciteiten beschikken. Alleen reageren ze niet op onze soort muziek, maar wel op muziek speciaal voor katten. Volgens andere onderzoeken kunnen honden en goudvissen ook muziek waarnemen.

Onderzoek

Onderzoekers onderzochten of katten reageren op muziek. Ze bezochten in totaal 47 katten en ze lieten ze muziek horen. Twee klassieke muziekstukken en twee muziekstukken speciaal voor katten. Het eerste klassieke muziekstuk heet "Elegie" van Gabriel Fauré en het tweede muziekstuk heet "Air uit suite 3" van Bach. De composities voor de katten heten "Cosmo's air" en "Rusty's Ballad". Op de klassieke muziekstukken reageerden de katten niet, maar wel op hun muziek. Toen de kattenmuziek aanstond, gaven ze de speaker kopjes en ze spinden. Dat geeft aan dat de katten een sterke voorkeur hadden voor de muziek speciaal gemaakt voor de katten.

Kattenmuziek

Wij luisteren naar muziek die gemaakt is voor onze oren, dus muziek die binnen ons akoestisch en vocaal bereik valt. Ook moet onze muziek een snelheid hebben dat overeenkomt met onze hartslag. Het vocaal bereik van dieren verschilt heel erg met dat van ons, want de vocalisaties liggen bij veel dieren een octaaf hoger. Ook het hartritme komt totaal niet overeen en daarom is onze muziek voor dieren totaal niet interessant. Charles Snowdon werkte met een componist samen en ze maakten muziek speciaal voor katten. Ze onderzochten het frequentiebereik van deze dieren en stemden het ritme af op hun hartslag. Toch reageerden niet alle katten op deze muziek. Vooral jonge katten en oude katten reageerden op de muziek, dus voor de katten van middelbare leeftijd was het lastiger om deze muziek waar te nemen. Uiteindelijk besloten ze de gemaakte muziek te verkopen onder de naam "music for cats", de liedjes zijn te koop voor $1,99 per stuk.

Hondenmuziek

Het maken van muziek voor honden is een stuk lastiger dan voor katten. De grootte van katten verschilt namelijk minder dan de grootte van honden. Kleine honden hebben een sneller hartritme dan grote honden en het vocaal bereik verschilt ook, dus bij hondenmuziek kunnen niet alle soorten honden de muziek horen. Onderzoek van Deborah Wells, een psychologe toont aan dat sommige honden op mensenmuziek reageren. De honden ontspannen bij klassieke muziek en worden druk bij heavy metal. Er waren zelfs honden bij die emotioneel reageerden op onze muziek. Honden reageren dus meer op muziek voor mensen dan katten.

Goudvissen

Bijna iedereen verwacht dat goudvissen niet op muziek reageren, maar uit een onderzoek blijkt dat goudvissen onderscheid kunnen maken tussen muziekstukken. De onderzoekers hadden twee bakken met goudvissen. In de ene bak kregen de vissen wat lekkers als er muziek van Bach opstond en de andere bak met vissen kreeg wat lekkers als Stravinsky opstond. Al snel hadden de vissen in de gaten wanneer ze wat lekkers kregen. De vissen uit de eerste bak zwommen meteen naar boven als ze een muziekstuk van Bach hoorde en bij een muziekstuk van Stravinsky deden ze niets. De tweede groep vissen reageerde alleen op Stravinsky en niet op Bach. De vissen kunnen dus muziekstukken onderscheiden, maar volgens de onderzoekers hebben ze geen muziekvoorkeuren.

Conclusie

Het vinden van het deuntje waar onze huisdieren van houden is dus niet makkelijk. Waarschijnlijk komt er in de toekomst steeds meer muziek voor dieren, want mensen zijn altijd bezig met het plezieren van huisdieren. We willen natuurlijk allemaal dat onze huisdieren gelukkig zijn. Volgens Deborah Wells is het een goed idee om de muziek af te spelen in asielen, want daarvan worden de dieren rustig. Het lijkt er op dat dieren het met de muziekvoorkeuren moeten doen van hun baasjes, want er zijn maar een beperkt aantal muziekstukken voor dieren gemaakt.
© 2015 - 2019 Milou123, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/429342/muziek-voor-katten.html
  • http://www.quest.nl/artikel/wat-vindt-jouw-kat-van-deze-muziek
  • http://www.scientias.nl/kat-kan-speciaal-voor-hem-gecomponeerde-muziek-wel-waarderen/
  • http://www.piepvandaag.nl/dieren-houden-van-muziek/
  • http://www.scientias.nl/uw-goudvis-muziekkenner-kan-bach-stravinsky-onderscheiden/

Reageer op het artikel "Huisdieren en muziek"

Infoteur: Milou123
Laatste update: 06-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!