InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Antwoorden op vragen over dieren

Antwoorden op vragen over dieren

Antwoorden op vragen over dieren Als het gaat om dieren dan hebben we toch vaak nog wel vraagtekens bij bepaalde zaken. Wat is nu de functie van het spinnen bij katten? Klopt het nu dat muggen een voorkeur hebben voor bepaalde bloedgroepen? En hoe kan het nu dat vogels op dunne takken kunnen slapen en er dan niet afvallen?

Wat is bij katten de functie van het spinnen?

Bij katten is het spinnen een vorm van communicatie. Het spinnen is als het ware een signaal om aan te geven dat ze tevreden zijn. In de relatie tussen de moeder en haar jong bevordert het spinnen een band met elkaar. Bij volwassen katten heeft het spinnen ook tot doel om een andere kat te verleiden of te kalmeren.

Wat is de functie van de verandering van de pupilvorm bij veel dieren?

De belangrijkste taak van de pupil is het regelen van de hoeveelheid licht die in het oog valt. Het oog van bijvoorbeeld een kat moet grote intensiteitsverschillen kunnen verwerken om zowel dag en nacht goed te kunnen zien. De iris van het oog is een kringspier en kan zich samentrekken om zich zo aan de verschillen in lichtval aan te passen.

Hebben muggen en vlooien een voorkeur voor bepaalde soorten bloed(groepen)?

Het is nog steeds onduidelijk waarom muggen en vlooien een voorkeur voor bepaalde individuen hebben en waarom ze dus een bepaald persoon wel vaak steken en een ander persoon niet. Het blijkt wel uit onderzoek dat muggen zich vooral meer aangetrokken voelen door menselijke geurstoffen zoals bijvoorbeeld zweet en lichaamsgeur, en niet zozeer door het bloed. Er zijn tot nu toe geen onderzoeken waarbij aangetoond kon worden of muggen en vlooien zich tot bepaalde bloedtypen aangetrokken voelt.

Hoe kan een vogel wormen opsporen die onder de grond zitten?

Regenwormen komen naar de oppervlakte als het regent. De wormen "weten" dat het regent doordat ze de trillingen voelen die de vallende regendruppels in de grond veroorzaken. Een vogel maakt hiervan gebruik. Hij spoort de wormen namelijk niet op, maar lokt ze naar de oppervlakte door op de grond te trappelen, waardoor de wormen denken dat het regent en ze dus naar boven komen.

Hoe kan een kip op stok slapen zonder er af te vallen?

Een kip heeft, net als andere vogels die op stok slapen, een mechanisme in zijn poten dat de tenen vastklemt om de stok wanneer de poten ontspannen zijn. Er loopt namelijk een pees door de poten naar de tenen toe. Door deze pees krommen de tenen zich wanneer de knieën gebogen wordt. De poten grijpen dus de stok vanzelf vast wanneer de vogel erop gaat zitten en zich ontspant.

Waarom trekt een Flamingo vaak een poot in?

Flamingo's trekken een poot in om prooidieren onder water op een dwaalspoor te brengen. Ooievaars doen dit ook. Zouden er in het water twee poten naast elkaar te zien zijn, dan herkennen de prooidieren (vissen meestal) dit als een gevaar. Staat er slechts één poot in het water dan ziet dit er onder water uit als een plantaardige begroeiing.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wilkernet, Pixabay
  • www.wikipedia.org
  • www.weetjesoverkatten.nl

Reageer op het artikel "Antwoorden op vragen over dieren"

Reactie

Leo van Dijk, 03-01-2018 12:50 #1
In Nederland noemt men een elk een eland. Maar hoe noemt men een moose. Een elk en een moose zijn twee totaal verschillende beesten. Weliswaar met een gewei maar heel anders. In het woordenboek wordt zowel elk als moose als eland vertaald. Hoe benoem ik in het Nederlands een elk en hoe een moose. Ik zie uw antwoord met spanning tegemoet.

Hoogachtend
Leo van Dijk

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 25-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!