InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gedrag van een cavia: Hoe werkt het?

Gedrag van een cavia: Hoe werkt het?

Iedereen die cavia's heeft zit wel eens uren bij de kooi of bij de ren te kijken. De beestjes piepen, klappertanden en rennen achter elkaar aan. Wanneer een vrouwtje vruchtbaar is zal het mannetje achter haar aan lopen te brommen en op haar proberen te springen. Wanneer cavia's blij zijn zullen ze gaan springen, oftwel popcornen. Ook zal een cavia soms gaan bijten in materialen of knabbelen op je vingers. Maar waarom doen cavia's dit nu eigenlijk?

Cavia's in het wild

In het wild leven cavia's in kleine groepjes. Elk groepje bestaat uit 1 beertje en enkele zeugjes. Elke groep heeft een territorium van ongeveer 10.000m2. Wanneer een vreemd beertje het territorium van een andere beer binnendringt zal deze meteen weggejaagd worden uit het gebied zodra ze het doorhebben. Een vreemd zeugje kan wel worden opgenomen in de kudde. De rangorde moet dan opnieuw worden vastgesteld. Vaak gebeurt dit zonder dat er bloed aan te pas komt, het is vooral imponeer gedrag (brommen en op hoge poten lopen) om zo veel mogelijk indruk te maken op de andere cavia's. Soms bijten de zeugjes een paar keer naar elkaar maar in 99% van de gevallen is dit in de vacht en niet in de huid. In het wild lopen cavia's vaak wel enkele honderden meters of zelfs meer dan 1 kilometer per dag. Hierom is het belangrijk dat je cavia's regelmatig uit de kooi komen en los kunnen lopen in een ren, anders raken ze al snel verveeld.

Bronstig

Als een zeugje bronstig is en ze bereid is om te paren zal een beertje haar nog aantrekkelijker vinden. Hij zal dan urine spuiten en met zijn kont over de vloer heen glijden. In de urine zit een speciaal stofje waardoor het zeugje er meer zin in krijgt. Ze zal plat met haar buik op de grond klaar gaan liggen voor het beertje. Het is dus zeer duidelijk te zien bij cavia's wanneer een zeugje bronstig is. Soms gaan zelfs vrouwtjes achter elkaar aan rennen op zo'n moment.

Bijten

Er zijn verschillende redenen waarom een cavia zou kunnen bijten:

Bijten uit gevoeligheid

Sommige cavia's hebben een zeer gevoelige huid. Wanneer je die cavia's ruw aait of borstelt kan het zijn dat ze aan je handen of arm gaan knabbelen. Sommige cavia's doen dit ook wanneer je bijvoorbeeld hun nagels knipt. Ze bijten meestal niet door gelukkig!

Bijten uit verlangen

Deze groep wordt ook wel de traliesknabbellaars genoemd. Ze zullen op hun achterpoten op de grond blijven en met hun voorpoten tegen de tralies aanleunen. Ze trekken en knabbelen eraan. Dit wordt gedaan om aandacht te krijgen van de cavia's in de kooien ernaast, maar ook om aandacht te krijgen van zijn baasjes.

Bijten door pijn

Een cavia kan niet vertellen aan ons op welke plek hij pijn heeft. Wanneer je een cavia aait en deze je opeens flink hard bijt als je op een bepaalde plek aait kan dit betekenen dat hij op die plek pijn heeft. Dit komt ook vaak voor als je cavia bijna gaat overlijden. Als je ze dan op de arm pakt zullen ze vaak flink knabbelen aan je arm en proberen weg te rennen. Ze krijgen hier vaak zelf niks meer van mee, ze hebben zo'n ontzettende pijn dat ze niet meer weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Bijten om te onderzoeken

Een cavia zal zijn tanden gebruiken op de zelfde manier als wij onze vingers gebruiken. Als ze iets nieuws zien of ruiken zullen ze erin knabbelen of bijten om te controleren wat het precies is. Op dit moment zal hij dus ook nooit echt hard doorbijten, het is meer een soort proeven. Vooral jonge cavia's zullen dit vaak doen. Deze dieren kunnen ook nog je vingers aanzien als wortels, wanneer je echter één keer flink auw roept of elke keer wanneer het gebeurt je vinger snel terug trekt zullen ze al snel doorhebben dat dit niet de bedoeling is.

Verschillende geluiden

  • Luid piepend geluid, een soort fluiten: Hey ik heb honger, geef mij eens eten of aandacht
  • Klappertanden: Ik ben boos, pas op ik ga aanvallen
  • Gillen: Auwww ik heb pijn
  • Zachte knorrende geluiden: Ik vind het wel fijn hier

Overig gedrag

Springen/Popcornen

Soms wanneer je je cavia's in een grote ren zet gaan ze opeens heel raar springen. Dit is niks om je zorgen over te maken. Dit betekend dat de cavia heel erg vrolijk is. Vooral zeer jonge cavia's doen dit veel.

Poepjes eten

Dit is in 99% van de ge gevallen geen teken dat de cavia ziek is! In de keutels zitten vaak zelfs stoffen die goed zijn voor de cavia, vooral de ochtend keutels.

Draaien om een andere cavia heen

Dit is een teken dat de ene cavia met de andere cavia wil paren als ze er tegelijk bij 'prrrrrten'. Wanneer je flink geklappertand hoort en ze met zijn tweeën om elkaar heen draaien moet je oppassen. Het kan dan zijn dat ze klaar staan voor een aanval.
Gerelateerde artikelen
Caviageluiden en gedragCaviageluiden en gedragDit artikel gaat over wat voor geluiden cavia's allemaal maken en wat ze daarmee kunnen bedoelen. Ook gaat het over gedr…
Het verzorgen van een caviaHet verzorgen van een caviaCavia's zijn erg populaire huisdieren in Nederland. Maar hoe kun je een cavia het beste verzorgen? En wat voor hok heeft…
Omgaan met cavia'sOmgaan met cavia'sCavia's zijn lieve dieren, maar ze kunnen heel snel angstig worden. Een gelukkige cavia is een cavia die zich altijd op…
De cavia: aanschaf, kosten en vermaakDe cavia: aanschaf, kosten en vermaakEen cavia aanschaffen is niet alsof u speelgoed aan het kopen bent. Er komt een hoop kijken bij de aanschaf en bedenk va…
Het juiste hok voor je caviaHet juiste hok voor je caviaHoe kan je je cavia het best huisvestingen? Lees hier waar je allemaal op moet letten en waar een binnen- of buitenhok v…
Bronnen en referenties
  • http://www.caviapret.nl/alles-over-het-gedrag-zoals-het-handtam-maken-van-je-cavia.html

Reageer op het artikel "Gedrag van een cavia: Hoe werkt het?"

Reactie

Gerda van Dalfsen, 15-10-2017 22:36 #1
Hallo mijn naam is Gerda en ik heb een vraag: mijn cavia sabbelt aan mijn haar is dat gevaarlijk? waarom doen ze dat?

Infoteur: Lienepien95
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!