InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Caviageluiden en gedrag

Caviageluiden en gedrag

Caviageluiden en gedrag Dit artikel gaat over wat voor geluiden cavia's allemaal maken en wat ze daarmee kunnen bedoelen. Ook gaat het over gedrag en hoe het zou kunnen komen dat ze zich zo gek gedragen af en toe.

Geluidjes

Cavia's kunnen veel geluid produceren, vooral als ze horen dat je iets te eten hebt. Ze maken ook veel kleine geluidjes tegen elkaar, zo communiceren ze net zoals wij praten met elkaar. Hier worden de geluiden beschreven en wanneer ze die geluiden kunnen voortbrengen.

Wiepen/hard piepen

Dit doen ze vooral als ze honger hebben of als ze bijvoorbeeld een plastic zak horen die ze associëren met het krijgen van eten. Ze doen het dus om je aandacht te krijgen, jonge cavia's doen dit zodat de moeder ze terug kan vinden. Het klinkt als wiep wiep wiep, daarom wordt het ook wel wiepen genoemd.

Fluiten

Als de cavia fluit laat hij de andere cavia's weten dat er gevaar dreigt. Hij is dus ergens bang voor en voelt zich bedreigd. Dit zal je niet zo vaak meemaken als het goed is.

Zachte knor en piepjes

Als de cavia dit doet voelt hij zich erg blij en tevreden. Hij maakt dit geluid vaak tegen andere cavia's om sociaal contact te maken, ook kan hij dit tegen jou doen.

Klappertanden

Als ze naar elkaar klappertanden hebben ze ruzie, kijk uit want soms is dit het begin van een gevecht. Ze doen dit om te imponeren. Als ze naar jou klappertanden kan dat om verschillende redenen zijn. Ze klapperen met hun tanden omdat ze zich bedreigd voelen als je bijvoorbeeld met je hand in hun huisje gaat, dan kom je hun territorium binnen en dat vinden sommige cavia's niet leuk.

Knorren/"prrten"

Soms maken cavia's een kort geluidje dat een beetje klinkt als prrrrrt, een soort knor. Dit is vaak een reactie op een geluid of beweging waar ze van schrikken of het onplezierig vinden. Het kan dienen als een soort waarschuwing maar vaak is er niks aan de hand als je dit geluidje hoort.

Langdurige prrrr

Als ze dit doen zijn ze vaak bronstig, wat betekent dat de cavia het tijd vind om te paren. Heel vaak doen ze hier een soort dansje bij, ze wiebelen een beetje rond en prrrren dan. Zo probeert hij als het ware de andere cavia te versieren.

Gedrag

Soms gedragen cavia's zich een beetje vreemd. Zo springen ze bijvoorbeeld vaak als een soort bok in de lucht. Dit doen ze als ze heel blij zijn. Hierover gaat het in deze categorie. Het is namelijk wel leuk als jij weet of jou cavia een blije cavia is of niet.

Springen/Popcornen

Vaak springen de cavia's dan wild in het rond en maken er soms piepgeluidjes bij. Als ze dit doen voelen ze zich erg blij. Het lijkt wel een vreugdedansje het is heel leuk om te zien, ze voelen zich dan op hun gemak en vertrouwen de omgeving.

Achter elkaar aan lopen

Dit ziet er uit als een soort cavia treintje. Ze doen dit omdat ze dat van nature gewend zijn. Zo zijn ze minder kwetsbaar als prooidier. De voorste cavia is vaak de dominante cavia die dan bepaalt waar ze naartoe gaan lopen.

Schuilen

Cavia's houden ervan om zich ergens onder te verstoppen. Dit komt ook doordat ze dit van nature in zich hebben ter bescherming. Ook hun zicht is heel anders dan dat van ons. Cavia's zien alles van de bovenkant en niks onder zich, daarom voelen ze zich veiliger als ze ergens onder zitten.

Veel knagen

Ze knagen natuurlijk veel, want het zijn knaagdieren. Knagen ze veel dan kan dit een teken zijn dat de cavia zich verveelt. Heb je een cavia alleen overweeg dan een vriendje te nemen zodat je cavia gelukkig is. Ook kan dit beteken dat de cavia lijdt onder stress.

Bijten

Bijt jou cavia je dan wilt hij waarschijnlijk proberen of jou vinger toch geen worteltje is. Doet hij dit vaak dan kun je dit afleren door een hoog gilletje uit te slaan als ieeehh. Dit helpt omdat hoge geluiden aangeven dat jij of een andere cavia pijn heeft en zal hij dit uiteindelijk niet meer doen. Dit kan ook komen door stress als het bijvoorbeeld altijd druk is rond de cavia kooi.

Poepjes eten

Cavia's eten hun eigen ontlasting, dit is normaal en zelfs nodig. Er zitten goede stoffen voor de cavia's in en is dus normaal gedrag.

Wiebelen/Dansen

Dit doen ze om te paren, zie "langdurige prrrr" bij geluiden.
© 2012 - 2019 Caviaexpert, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het verzorgen van een caviaHet verzorgen van een caviaCavia's zijn erg populaire huisdieren in Nederland. Maar hoe kun je een cavia het beste verzorgen? En wat voor hok heeft…
Omgaan met cavia'sOmgaan met cavia'sCavia's zijn lieve dieren, maar ze kunnen heel snel angstig worden. Een gelukkige cavia is een cavia die zich altijd op…
Het juiste voer voor je cavia'sHet juiste voer voor je cavia'sUiteraard moet je cavia’s dagelijks voeren. Maar wat eten de diertjes zoal? En wat moeten ze dagelijks voorgeschoteld kr…
Welke caviarassen zijn er allemaal?Welke caviarassen zijn er allemaal?Cavia's zijn leuke huisdiertjes en de meeste kinderen zijn dan ook erg gek op ze. Ondanks de grote diversiteit aan kleur…
Het juiste hok voor je caviaHet juiste hok voor je caviaHoe kan je je cavia het best huisvestingen? Lees hier waar je allemaal op moet letten en waar een binnen- of buitenhok v…

Reageer op het artikel "Caviageluiden en gedrag"

Reacties

Maaike Meyers, 03-12-2017 15:09 #3
Hallo.
ik heb een vraag. mijn cavia bibbert als ik hem aai, hoe komt dat? Reactie infoteur, 20-03-2018
Hoi Maaike, dit kan verschillende betekenissen hebben; het kan een goed teken zijn want dit betekent dat je cavia er erg van geniet dat je hem aait en tevreden is :) Ook kan het zo zijn dat je cavia het koud heeft als je koude handen hebt. Ook kan het betekenen dat je cavia geïrriteerd is en cavia's doen het ook regelmatig als je tegen de haren in aait. Zorg ook dat je cavia genoeg vitamine c binnen krijgt, als hij regelmatig trilt ook zonder aanraking is dat een teken. Het is moeilijk te zeggen en onderscheiden in ieder geval. Ik heb hier een link voor meer informatie:
https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=678873
https://www.guineapigcages.com/forum/threads/79529-Guinea-Pig-Vibrating

Sabrine Boussague, 22-10-2016 09:19 #2
Als ik mijn cavia aan de zijkant aai zegt die prrr, wat betekent dat? Reactie infoteur, 20-03-2018
Dit betekent dat je cavia blij is en dat hij erg van het aaien geniet :)

Gizanne ter Harmsel, 28-12-2015 20:01 #1
Goede informatie! Mijn cavia vind het fijn om geaaid te worden aan de zijkant. Reactie infoteur, 20-03-2018
Dankjewel! <3

Infoteur: Caviaexpert
Gepubliceerd: 09-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!