InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: De dwergpincher

Hondenrassen: De dwergpincher

Hondenrassen: De dwergpincher De Min Pin is zeker geen speelgoedhondje. Hij is een trotse en levendige kleine hond die zeer intelligent is en voor zijn baasje door het vuur gaat. Als gladharige dwerg kan dit ras ook door kleinbehuisden gehouden worden, waarbij zijn eigenschappen hem tot bewaker van huis en hof bestempelen.

Geschiedenis

De dwergpincher dankt zijn ontstaan aan Duitse fokkers. Vaak wordt hij ook wel de mini-dobermann genoemd, maar eigenlijk is hij een afstammeling van de grote gladharige Duitse Pincher. Hij werd eeuwenlang gebruikt als rattenvanger, maar was ook een ideale gezelschapshond. Ze werden ook Rattler of Pincher genoemd.

Uiterlijk

Hij heeft een vierkante bouw, is goed gespierd en heeft een korte beharing. Hij komt voor in de kleuren hertenrood, roodbruin en zwartbruin met rode tot bruine tan-aftekeningen. De vacht is glad, kort en glimmend. De schouderhoogte ligt tussen de 25 en 30 cm en hij weegt 3,5 tot 5 kilo. Het couperen van oren en staart is in veel Europese landen verboden.

Karakter en temperament

De dwergpincher is een aanhankelijke, levendige en waakzame dwerghond. Ondanks zijn grootte kan hij brutaal uit de hoek komen en is hij erg dapper. Hoewel klein van stuk, is de dwergpincher beslist niet klein van karakter. Ze gedragen zich ten opzichte van grote honden als ware ze zelf net zo groot. Hij is temperamentvol, zeer waaks en blaft makkelijk.
De dwergpincher schiet goed op met kinderen zolang ze hem niet pesten. Dit maakt van hem een leuke familie- en gezelschapshond. Sommige kunnen agressief zijn naar andere honden of vreemden, maar dit gedrag komt niet vaak voor als ze goed gesocialiceerd zijn. Hij heeft namelijk de neiging om grootheidswaanzin te ontwikkelen vanwege zijn moedige karakter.
Verder leeft hij voor het bewaken van alles wat hij lief heeft. Dat gaat van zijn eigen speelgoed tot het huis en de kinderen van zijn baasje.

Verzorging

De kortharige vacht heeft niet veel onderhoud nodig. In het voor- en najaar flink met de hand of kleine borstel borstelen om overtollig haar te verwijderen is vaak al voldoende. Hij hoeft niet vaak in bad en wordt liever afgeveegd met een warm washandje.
Vanwege zijn dunne vacht kan hij niet al te lang naar buiten bij extreme koude.

Opvoeding

De dwergpincher moet consequent opgevoed worden. Ze zijn erg leergierig en pienter en volgen bevelen snel op. Voor de socialisatie is het goed om met hem op puppycursus of gehoorzaamheidstraining te gaan. Vanwege zijn waakzame karakter is een goede opvoeding noodzakelijk. Meestal blijft het bij waarschuwen en zal hij zodra de baas dat beveelt een vreemde toelaten en mogelijk zelfs vriendelijk benaderen.

Beweging

Hoewel hij een matige behoefte aan beweging heeft, moet hij regelmatig de gelegenheid krijgen om rond te rennen en te spelen. Hij kan dus volmaakt gelukkig zijn op een etagewoning, mits u hem 3 maal daags meeneemt voor een wandeling.
© 2014 - 2019 Tina85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dorena, Pixabay
  • http://www.dwergpinscher.nl
  • http://www.vfld.nl

Reageer op het artikel "Hondenrassen: De dwergpincher"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 20-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!