InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe houd ik mijn kat gezond en fit?

Hoe houd ik mijn kat gezond en fit?

Katten zijn relatief makkelijke huisdieren om te verzorgen. Met goede voeding en een hygiënische kattenbak kom je al een heel eind. Toch zijn er daarnaast nog een aantal extra dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je kat in een topconditie blijft. Hieronder lees je hoe je nog lang van je huisvriend kunt genieten.

Vacht- en huidverzorging

Katten likken zelf hun vacht regelmatig schoon. Bij kortharige katten volstaat dat meestal en hoef je hun vacht niet extra te verzorgen. Alleen tijdens de rui in de lente is het slim om je kortharige kat te kammen of borstelen om de losse haren weg te halen. Zo zorg je ervoor dat ze niet teveel haar binnenkrijgen bij het schoonlikken van hun vacht en dat de kans kleiner wordt dat zich een haarbal in hun maag vormt die er met braken weer uit moet. Langharige katten hebben meer vachtverzorging nodig, liefst dagelijks. Door regelmatig te kammen met een grove kam en daarna de vacht te borstelen voorkom je klitvorming. Klitten zijn niet alleen onprettig voor een kat, maar kunnen zelfs pijnlijk zijn bij het bewegen.

Heb je een witte kat die vaak buiten is, dan is het slim om de huid van zín oren in de zomer te beschermen tegen de zon. Deze huid is namelijk extra gevoelig voor huidkanker. Smeer daarom de oren van je kat in met zonnebrandcrème voordat je hem naar buiten laat.

Behandeling van wondjes

Een andere goede gewoonte is om je kat te controleren op wondjes als hij van buiten komt. Katten gaan niet al te zachtzinnig met elkaar om en kunnen elkaar lelijk verwonden. Hun scherpe nagels en tanden zitten vaak vol bacteriën die voor een flinke ontsteking van eventuele wondjes kunnen zorgen. Door er snel bij te zijn, kun je veel ellende voorkomen. Ontsmet wondjes meteen met betadine en ga bij de eerste symptomen van ziekte met hem naar de dierenarts.

Voorkoming van infecties

Het is een verstandig idee om je kat eenmaal per jaar mee te nemen naar de dierenarts. Daar kan hij gevaccineerd worden tegen een paar veelvoorkomende ziektes onder katten, zoals kattenziekte en niesziekte. Vooral kattenziekte veroorzaakt een heftige ontsteking waaraan katten kunnen overlijden. Zonder vaccinaties loopt je kat het risico om door een buurtkat te worden besmet. Dat is ook het geval als je kat niet buiten komt, want ziektekiemen kunnen ook via de lucht of andere huisgenoten het huis binnenkomen.

Bij de dierenarts kun je meteen een aantal wormkuren en vlooienbehandelingen meenemen. Volwassen katten moeten in principe twee keer per jaar ontwormd worden om ernstige worminfecties met diarree en bloedarmoede te voorkomen. Bescherming tegen vlooien kun je het beste het hele jaar door geven omdat er ook in de winter vlooien actief zijn. Er zijn allerlei anti-vlooienmiddelen verkrijgbaar, onder andere pipetjes die je op de huid tussen de schouderbladen van je kat aanbrengt en die zowel vlooien als eitjes van vlooien doden. Daarmee doe je je kattenvriendje een groot plezier, want vlooien veroorzaken constant jeuk en veel katten zijn ook nog eens allergisch voor vlooienbeten.

Symptomen van ziekte

Ondanks al je goede zorgen kan het gebeuren dat je kat ziek wordt. Een kat die zich niet lekker voelt, zal minder actief zijn, in elkaar duiken en een stil plekje opzoeken. Veranderingen in eet- en drinkpatroon wijzen vaak ook op ziekte. Niet eten of drinken is altijd een reden om snel naar de dierenarts te gaan. Een kat moet dagelijks eten, al is het maar een klein beetje, omdat zín lever anders giftige stoffen gaat aanmaken. Let ook op of je kat meer of minder plast en of er eventueel bloed in de kattenbak zit. Een kat die niet kan plassen, kan zijn gifstoffen niet kwijt en zal tenslotte overlijden.
© 2014 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Verzorging van uw pupWaarschijnlijk heeft uw pup uw hart gestolen voordat hij al in huis kwam. U wilt hem van dag één dan ook de zorg geven d…
De verzorging van kattenDe verzorging van kattenKatten zijn zelfstandige huisdieren, maar ze hebben wel zorg en aandacht nodig om gezond te blijven. Een gezonde kat is…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…

Reageer op het artikel "Hoe houd ik mijn kat gezond en fit?"

Reactie

Designatie (infoteur), 25-06-2014 16:25 #1
Een extra tip is ook op het gewicht van je kat te letten, bij een grote afwijking in korte tijd is het mogelijk dat je geliefde huisdier wat onder de leden heeft. Zo kan een overactieve schildklier zomaar veel gewichtsverlies en ook krachtverlies geven. Ga bij een groot verschil altijd langs de huisdokter die kan dan met bloedonderzoek bepalen wat er aan de hand is. Aan het eten merk je het namelijk niet, de kat zal in dat geval mogelijk zelfs nog meer eten. Het goede nieuws is dat de overactieve schildklier behandeld kan worden bijvoorbeeld medicijnen en je huisvriend nog vele jaren mee kan!

Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 25-06-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!