InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Als je chinchilla een baby krijgt

Als je chinchilla een baby krijgt

Als je chinchilla een baby krijgt Chinchilla’s zijn bijzondere huisdieren en het is leuk om met dit knaagdier te fokken. Jonge chinchilla’s zijn schattige pluizenbolletjes en chinchilla’s zijn goede ouders. Van nature zijn het groepsdieren en daarom is het beter om ze in groepen te houden. Ze komen in verschillende kleurvarianten voor. Wanneer je jouw chinchilla laat dekken, moet je weten waar je aan begint. Zo moet je tijdens de zwangerschap en na de geboorte goed voor de chinchilla’s kunnen zorgen. Waar moet je op letten als je een nestje chinchilla’s verwacht?

Algemeen

Oorspronkelijk komt de chinchilla uit Zuid-Amerika en hij werd in de 17de eeuw ontdekt door Spaanse kolonisten. Ze werden vanwege hun pels naar Europa verscheept. Aan het begin van de vorige eeuw waren chinchilla’s in het wild bijna uitgestorven. Nu worden ze vooral in gevangenschap gehouden. Het dier is ongeveer 22 tot 23 centimeter lang, weegt tussen de 450 en 700 gram en bereikt een gemiddelde leeftijd van 10 tot 15 jaar. De chinchilla heeft een dichte zachte vacht en komt vooral in de volgende kleuren voor: grijs, bruin, beige en zwart. De buik is wit. Het zijn groepsdieren en daarom moet je er minimaal twee houden. Zet maximaal één bokje in de groep, omdat de mannetjes kunnen vechten waarbij ze elkaar kunnen doden. Wanneer mannetjes uit hetzelfde nest komen en gecastreerd zijn, kunnen ze meestal samen worden gehouden.

Fokken

Wanneer je graag een nestje wilt, moet je eerst afvragen of alles goed is geregeld. Heb je al toekomstige baasjes voor je chinchilla’s of wil je de jongen zelf houden? Heb je een plek waar het vrouwtje kan uitrusten. Het zijn dieren die gevoelig zijn voor hitte, daarom kun je ze het beste in het voorjaar of najaar laten dekken. Een vrouwtje is om de 25 tot 36 dagen bereid om te paren en de bronst duurt 4 tot 5 dagen. De paring vindt laat in de avond of vroeg in de ochtend plaats. Als je het mannetje na de dekking erbij wilt houden, kun je hem beter laten castreren of anders tijdelijk ergens anders houden. Na de bevalling is het vrouwtje direct bereid om opnieuw te paren. Een mannetje is op zich een goede vader en zal zich bemoeien met de verzorging van de jongen.

De zwangerschap

Je kunt pas zien dat het vrouwtje is bevrucht als ze dikker wordt. Tot ongeveer twee tot drie weken voor de geboorte zie je haar buikje dikker worden. Ook zwellen haar tepels op en ze slaapt vaak buiten het huisje op haar zij. De dracht duurt gemiddeld tussen de 109 en 114 dagen. Geef het vrouwtje rust en probeer stress zoveel mogelijk te vermijden. Pak haar alleen op als het nodig is en geef haar extra vitaminen en mineralen met de voeding. Meestal vindt de geboorte ’s nachts of in de vroege ochtend plaats. Het vrouwtje krijgt een half uur voor de geboorte weeën en kruipt in een hoekje of in het slaaphuisje. Ze strekt zich uit en zal kreunende geluiden maken.

De bevalling

Voordat de jongen er zijn moet je de kooi goed schoonmaken, want daarna zal het een tijdje niet kunnen gebeuren omdat de moeder en jongen een tijdje rust nodig hebben. Haal het zandbakje eruit. Laat haar gaan tijdens de bevalling, grijp niet in, maar houd het goed in de gaten. Als je haar stoort, zal de bevalling langer duren en dat kan gevaarlijk zijn. Het vrouwtje zal elk jong er voorzichtig uittrekken met haar tanden. Dan likt ze het jong schoon en bijt het zachtjes in de nek om te controleren of het leeft. Een gezonde baby zal piepen en bewegen. De moeder eet het vruchtvlies en nageboorte op. Wanneer ze heel lang blijft persen zonder dat er een jong te zien is, bel dan een dierenarts. Dit zou kunnen betekenen dat er een probleem is..

Na de geboorte

Een chinchilla krijgt meestal tussen de één en drie jongen. De jongen kruipen bij de moeder onder de buik en je kunt zachte piepende geluidjes horen. Het is normaal dat de jongen de eerste paar dagen 2 tot 4 gram aan gewicht verliezen. Daarna moeten ze dagelijks 2 tot 4 gram aankomen. Je kunt ze dagelijks wegen met een keukenweegschaal. Mochten de jongen niet genoeg aankomen, kun je ze bijvoeren. Vraag aan de dierenarts hoe je dit het beste kunt doen. Laat de jongen bij de moeder tot ze twaalf weken oud zijn, zo kunnen ze goed gesocialiseerd raken. Op een leeftijd van vier maanden is de chinchilla geslachtsrijp. Op die leeftijd moet je de mannetjes en vrouwtjes scheiden. Een week na de bevalling kun je het zandbakje weer terugplaatsen in de kooi.

Wanneer vrouwtje dekken?

Op een leeftijd van ongeveer vijf maanden zal het vrouwtje voor het eerst bronstig zijn. Vanaf negen maanden is ze geschikt om mee te fokken. Fokkers adviseren om ze voor het eerst te laten dekken op een leeftijd van minimaal een jaar. Als een vrouwtje bronstig is, zal het mannetje dit ruiken en haar willen dekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fb207, Pixabay
  • Tijdschift hart voor dieren, december 2006
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Als je chinchilla een baby krijgt"

Reactie

T. C. M., 22-04-2017 14:15 #1

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!