InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gezondheidsproblemen bij honden: Angsten en fobieën

Gezondheidsproblemen bij honden: Angsten en fobieën

Net zoals bij mensen worden emoties bij honden chemisch aangestuurd. Emoties zoals angst en fobieën kunnen zich dan ook voordoen bij honden. De aanpak van emotionele problemen bij honden stuit vaak op onzekerheid bij dierenartsen. Medicijnen alleen zijn dan ook onvoldoende bij de behandeling van gedragsproblemen bij honden en moeten aangevuld worden met technieken zoals gehoorzaamheidstraining, desensitisatie en conditionering. Gevoelens van angst zijn ooit ontstaan om de hond voor gevaren te behoeden. De cortex van de hersenen herkent een bedreiging of een stress en communiceert met de rest van de hersenen en het limbische systeem, waarbij een opeenvolging van chemische veranderingen het hele lichaam beïnvloeden. Maar als deze veranderingen te lang duren of te gemakkelijk worden opgeroepen door onjuiste prikkels, is er sprake van een emotioneel probleem. Het voortdurend vrijkomen van chemische stoffen bij stress kan langdurige schade veroorzaken. En als dat oudere honden overkomt, is er een Alzheimerachtig verval van de hersenfuncties.

De rol van de hersenchemie bij honden

De welbespraakte Amerikaanse neuroloog Robert Sapolsky schreef: ‘Mensen met chronische depressie hebben een cortex die meestal droeve dingen fluistert naar de rest van de hersenen.’ Bij mensen en honden vindt dit fluisteren plaats in het limbische systeem van de hersenen, waar denken en lichaam elkaar ontmoeten. Het limbische systeem is een spinnenweb van verbindingen in de hondenhersenen dat instincten en emoties dirigeert door de aanmaak van chemische boodschappers, de neurotransmitters.

Chemische stoffen in de hersenen, zoals serotonine, hebben een grote invloed op stemmingen en lage serotineniveau’s hangen bij mensen samen met depressie. Uit onderzoek bij honden blijkt dat serotonine ook te maken heeft met zelfvertrouwen: honden die hoog in de rangorde staan, hebben hoge niveau’s en laag in de rangorde staande hebben vaak lage. Bij mensen kunnen stemmingsbepalende neurotransmitters bijgestuurd worden door medicijnen en psychotherapie. Bij honden beïnvloeden technieken zoals gehoorzaamheidstraining, desensitisatie, conditionering en oefening allemaal de niveau’s van neurotransmitters, gedragingen en emoties.

Fobieën en angsten bij honden

Een fobie is een irrationele angst voor een voorwerp of situaties. Honden ontwikkelen irrationele angsten, bijvoorbeeld voor dierenartsen, maar ook voor onweer, mannen met hoeden of paraplu’s. Honden kunnen ook angstig worden als hun eigenaar bijvoorbeeld de kamer verlaat.

Fobieën en angsten leiden tot paniekaanvallen, waarbij honden hyperventileren en de spieren worden gespannen. Ze kunnen leiden tot dwangmatig gedrag, waarbij de hond ritueel bepaalde handelingen verricht, zoals ijsberen. De onmogelijkheid om zich te ontspannen en te slapen is een extreme vorm van deze angst bij honden. Depressie kan zich uiten in verminderde of, zelden, versterkte eetlust, kleven, ‘afstandelijk’gedrag, irriteerbaarheid en lusteloosheid.

Diagnose en behandeling van gedragsproblemen bij honden

Fobieën, angsten, depressies en rouw werden tot voor kort niet als onderdeel van het diergeneeskundige bereik gezien en veel dierenartsen voelen zich onzeker bij het zo bezien van honden. Als u denkt dat uw hond een psychologisch probleem heeft, vraag dan raad aan een dierenarts met specialisatie in dierengedrag. Gedragsproblemen vragen vaak een combinatie van medicijnen en therapie. Kalmeringsmiddelen zoals acepromazine kunnen angstige honden kalmeren. Angst-onderdrukkende medicijnen zoals diazepam kunnen voor tijdelijke angst worden voorgeschreven, zoals bij reisangst. Steeds vaker behandelen dierenartsen emotionele afwijkingen van honden met een combinatie van verrijking van de leefomgeving, desensitisatie of contraconditionering en nieuwe stemmingsveranderende drugs zoals clomipramine en amitriptyline, die ook op de neurotransmitters in de hersenen inwerken.

Leeftijdsgebonden gedragsproblemen bij honden

De term ‘cognitieve disfunctie’ (CD) wordt vaak gebruikt om gedragsverval in samenhang met de oudere leeftijd van de hond te beschrijven. De term ‘seniele dementie’ wordt in dat verband ook gebruikt. De hond vertoont vaak dezelfde verschijnselen die dementerende mensen vertonen - ze staan bijvoorbeeld aan de verkeerde kant van de deur als ze naar buiten willen. Sommige honden blaffen verdwaasd, andere lijken verdwaald. Sommige verschijnselen van ouder worden zijn onomkeerbaar, maar andere kunnen worden uitgesteld met het juiste gebruik van medicijnen. Selegeline, gebruikt voor het vertragen van de ontwikkeling van de ziekte van Parkinson, is goedgekeurd voor gebruik bij honden. Alle oudere honden hebben profijt van intensieve dagelijkse geestelijke stimulatie.
Gerelateerde artikelen
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Angstige hondenAngstige hondenElke hond is wel eens angstig in zijn of haar hondenleven. Sommige honden zijn bang van vuurwerk of van de stofzuiger. A…
Bronnen en referenties
  • Bron: Hondenvraagbaak

Reageer op het artikel "Gezondheidsproblemen bij honden: Angsten en fobieën"

Reacties

Anna Lisztwan, 04-09-2015 10:48 #7
Hallo,
Ik heb een engelse stafford reu van 8,5 jaar oud, sinds 6 jaar zijn er gedragsproblemen in de vorm van angsten. Het begon er mee dat hij niet meer naar buiten wilde, kreeg ik hem uiteindelijk toch mee, dan sloeg hij na verloop van tijd op hol, richting huis, kon hem dan amper houden. Ben toen in zijn voorgeschiedenis gaan graven en kwam tot de ontdekking dat de vader van zijn moeder niet spoorde en een angststoornis had, de eigenaar is gewoon blijven fokken met deze hond en in de ontstane lijnen komen diverse honden voor met onverklaarbare angsten, zoals de mijne heeft.
Dit probleem opgelost (had nogal wat voeten in de aarde, want voorheen maakten we elke dag urenlange wandelingen, wat niet meer kon) door hem 's ochtend in de tuin te laten, 's middags iedere dag hetzelfde wandelingetje te maken en 's avonds de tuin weer in.
Er kwam, ongeveer 6 weken geleden een probleem bij; zijn eetpatroon veranderde; hij wilde geen vlees meer eten, en bepaalde dingen die hij deed (koekjes opzoeken die ik verstop, al sinds hij een pup was, zocht hij ook niet meer op). Overdag is er niets aan de hand, maar in de avond, dit kan om 7 uur zijn maar ook om 12 uur krijgt hij van het ene op het andere moment paniekaanvallen, zomaar, zonder aanleiding, gaat door het huis lopen rennen, hyperventileren en probeert in te breken in kamers waar hij niet mag komen, wat ik ook probeer, naar buiten, in zijn bench doen (die hij helemaal heeft gesloopt) ik krijg hem niet rustig. Ik ben wanhopig en moedeloos en weet niet meer wat ik moet of kan doen. Maar dit gaat zo niet langer, ik ben iedere dag tot diep in de nacht bezig om hem te kalmeren.

Kitty Hermans, 18-12-2013 20:11 #6
Mijn hond Gerrit, kruising tussen een mechelse herder en een friese stabij, van 6 jaar oud, heeft ineens angstaanvallen.
Een tijd geleden heeft hij het ook twee nachten achter elkaar gehad. Gisternacht had hij ineens ook weer zo'n aanval. Hij begint erg te hijgen en kruipt bovenop me. Hij durft het bed niet meer af en later niet meer op. Hij loopt sluipend met zijn staart tussen zijn poten rond. Ik heb hem geprobeerd af te leiden en ben zelfs midden in de nacht buiten gaan wandelen. Maar het ging niet weg. Ik heb hem tenslotte in zijn mand alleen achter gelaten om zelf wel te kunnen slapen. Vanmorgen was het over. Vanmiddag zijn we gewoon lekker uit geweest en er is niks bijzonders gebeurt, maar ineens is hij nu weer zo bang. Hij loopt hijgend te ijsberen, kruipt tegen me aan onder de tafel, staat ergens te piepen, gaat weer hijgend liggen en kijkt bang rond. Het is echt heel zielig. Wat kan ik doen om hem eruit te halen? En waar komt dit vandaan?

Ria, 28-08-2012 08:50 #5
Onze hond een Jack Russel van 12 is extreem angstig geworden van onweer en regen. Gaat dan trillen en hijgen en is op geen enkele manier rustig te krijgen.
Weet iemand raad?

Natasja, 01-03-2012 13:03 #4
Wie kan mij helpen? Ik heb een Jack russell van 14 jaar die sinds 2 weken extreem angstig is. Hij wil de hele tijd weg kruipen, slaapt slecht, eet slecht, hijgt veel. Ik weet niet meer wat ik met hem aan moet.

Petra, 06-09-2011 12:25 #3
Mijn honden, is doodsbang voor wind, hij gaat trillen, en vreselijk hijgen, en het is net of hij niet erbij is met zijn verstand.
Weet iemand, wat daar tegen te doen is?
Gr. Petra

Trudy Tieleman, 13-02-2010 18:07 #2
Mijn hond is 13 jaar (Briard) is s'nachts wakker en rusteloos en blaft heel veel.
wil naar buiten in de tuin en dan is het goed', ook met deze kou is ze buiten.
Zijn er medicijnen om haar s' nachts te laten slapen?
Dit gaat al zo vanaf april 2009.

Marlene, 16-12-2009 22:09 #1
Ik heb een jonge Hollandse Smous met stapelziekte. Ze is nu bijna 2 jaar en gaat erg achteruit. Ze is dement aan het worden en gaat weer puppengedag vertonen. Ik zou graag wat meer willen weten over dementie bij kleine en jonge honden. Kunt u mij daar bij helpen of weet u waar ik wat meer informatie kan vinden?

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 06-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!