InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De socialisatie van een pup

De socialisatie van een pup

De socialisatie van een pup De socialisatie is een onmisbaar onderdeel in de opvoeding van een pup. Hij leert omgaan met de wereld om hem heen die o.a. bestaat uit andere dieren, materialen, voertuigen, volwassen mensen en kinderen. Een hond die zich goed kan gedragen in verschillende situaties is sociaal vaardig en functioneert beter. Deze honden zijn ook minder bang of agressief. De socialisatie begint al enkele weken na de geboorte, bij de fokker. Die begint met het socialiseren van de pup. De eerste twaalf weken zijn het belangrijkste in het socialisatieproces.

De socialisatie van een pup

Socialiseren betekent dat een hond de wereld om zich heen leert kennen en hierin goed kan functioneren. Deze wereld bestaat uit de woonomgeving, andere dieren, voertuigen, materialen, volwassenen en kinderen. Kinderen reageren vaak onverwacht, ze gillen, springen en zijn gaan niet altijd voorzichtig met de pup om. Het is daarom belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Een goed gesocialiseerde hond kan gemakkelijker met andere honden omgaan en functioneert beter.

De omgeving van de pup

De pup went aan zijn omgeving wanneer hij overal mee naar toe wordt genomen. Nieuwe situaties of omgevingsgeluiden kunnen hem angstig maken. Naarmate de pup er vaker mee in aanraking komt zal hij eraan gaan wennen. Reageer niet op angstig gedrag, pak hem niet op, spreek geen geruststellende woorden en kijk niet naar hem maar loop gewoon door. Hij leert nu dat de ervaring niet eng is en zal de volgende keer minder bang zijn. Op de puppycursus doet de pup nieuwe ervaringen op en leert hij om te gaan met zijn soortgenoten.

Na de geboorte

De eerste drie weken zijn de moeder en de andere pups belangrijk in het leven van een hond. De wereld van een pup is nog beperkt, hij kan nog niet lopen en zijn ogen zitten nog dicht. Een pup is nog totaal afhankelijk van zijn moeder.

Het verkennen van de omgeving

Na deze weken gaat de pup zelf op onderzoek uit en verkent de wereld om zich heen. Het is belangrijk dat de fokker in deze periode voldoende aandacht besteedt aan het socialiseren van de pup omdat een groot gedeelte van het socialisatieproces hier wordt doorgebracht.

Het contact met mensen

Vanaf vijf weken staat de pup open voor contact met mensen en dit is dan ook de ideale periode om alvast aan de nieuwe eigenaar te wennen. (voor zover dat mogelijk is) Een pup mag niet te vroeg van zijn moeder worden gescheiden omdat dit zijn ontwikkeling belemmert. Een scheiding is mogelijk vanaf zeven weken en voor twaalf weken. Een pup die te vroeg bij de moeder wordt weggehaald is fysiek zwakker en overgevoelig voor ziekten, ontwikkelt eerder verlatingsangst, is nerveus, instabiel en extreem afhankelijk. Een pup die na twaalf weken het nest verlaat zal niet gemakkelijk meer socialiseren in een nieuwe omgeving.]

De eerste twaalf weken zijn het belangrijkst in het leven van een pup. Hij staat open voor mensen en nieuwe ervaringen. De pup is nieuwsgierig en gaat overal op af. Probeer er voor te zorgen dat deze ervaringen positief verlopen. Een pup die deze eerste maanden niet voldoende ervaringen heeft opgedaan kan de rest van zijn leven probleemgedrag vertonen.

Vanaf 12 weken tot 6 maanden

In deze periode blijft het socialisatieproces nog belangrijk. De pup moet voortdurend in aanraking worden gebracht met alle eerder opgedane ervaringen omdat hij deze anders weer vergeet. In deze fase is de pup angstig en vergeet traumatische ervaringen niet meer zo gemakkelijk. Positieve ervaringen zijn in deze periode dan ook heel belangrijk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MSVG, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.hondenplaneet.nl
  • www.tollertales.nl

Reageer op het artikel "De socialisatie van een pup"

Infoteur: Liza
Laatste update: 16-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!