InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Herken de slechte fokker bij katten

Herken de slechte fokker bij katten

Herken de slechte fokker bij katten Helaas zijn er nog steeds slechte fokkers die katten aanbieden die ziek zijn, aangeboren afwijkingen of gedragsproblemen hebben. Er zijn fokkers die de dieren nog niet eens in de primaire behoeftes voorzien. Zij denken alleen maar zo snel mogelijk geld verdienen aan de kittens. Veel te jong worden de kittens weggehaald bij de moeder. Ook zijn er fokkers, die denken dat ze het goed doen, maar onwetend zijn. Hoe kun je een slechte fokker herkennen?

Broodfokker

Een klein percentage van de fokkers is de duivel zelf en biedt niet eens de voorzieningen om in de meest elementaire behoeften van de dieren te voorzien. Ze houden katten die geestelijk en lichamelijk ziek zijn in smerige hokken die bovendien tot de nok vol zitten met ongecastreerde katten die volop kunnen paren. Het voornaamste doel van deze fokkers, ook wel broodfokkers genoemd, is het verdienen van zoveel mogelijk geld en waarbij het welzijn van de dieren ondergeschikt is. Zij geven niets om de toestand van de katten.

Onwetendheid

Er zijn ook fokkers die niet gevoelloos zijn en toch dat katten niet goed voorzien in hun behoefte. Deze fokkers zijn vaak onwetend als er iets niet goed gaat. Ze beseffen niet dat veel van de katten die ze fokken in een asiel terecht kunnen komen of hun leven lang pijn kunnen lijden vanwege een aangeboren afwijking. Ze willen gewoon een nestje hebben, bijvoorbeeld omdat het leuk is voor de kinderen of omdat jonge poesjes zo leuk zijn. Het kan ook zijn dat ze gehoord hebben dat het gemakkelijk is om met een nestje kittens wat geld bij te kunnen verdienen.

Waar je op moet letten

Een erg slechte fokker is meestal wel te herkennen vanwege de slechte leefomstandigheden. Vaak zijn overvolle hokken bevuild met uitwerpselen. Als je ziet dat de kitten te mager is, onder de vlooien of korsten zit, weet je dat er iets niet klopt. Onderstaande tips kunnen een aanwijzing zijn dat de fokker geen goede fokker is:

Je mag het nestje en moeder niet zien

Als je alleen maar de kitten zelf mag zien, en niet de moeder of het nestje zelf, moet je jezelf goed afvragen waarom niet. Vraag waarom je de moeder niet kunt zien. Dat je de vader niet kunt zien is vaak logisch, omdat er vaak gefokt wordt met een andere bloedlijn waardoor de kater vaak elders vandaan komt.

Gebrek aan kennis over het ras

Iemand die niet veel kan vertellen over het ras, de achtergrond of de standaard van het ras niet kent, kan een aanwijzing zijn dat het om een slechte fokker gaat. Als iemand er niet veel om geeft om kittens te fokken die uitstekende voorbeelden zijn van het ras, klopt er vaak ook iets niet.

Onwetendheid of ontkenning van genetische afwijking

Veel rassen hebben problemen, waarvan een aantal kan worden voorkomen door zorgvuldig fokken. Iemand die niets weet over aangeboren afwijkingen, houdt zich ook absoluut niet bezig om ze te voorkomen. Zo'n kitten kan erg onder een aandoening gaan lijden en de dierenartskosten kunnen hoog worden.

Gaat niet met katten naar shows

Je vergroot je kans op een raskat van goede kwaliteit als je koopt bij iemand die naar shows gaat of die op een andere manier met zijn katten meedoet aan wedstrijden. Dit duidt meestal op een grote mate van betrokkenheid die vaak ook terug te zien is in de verzorging van katten.

Geen papieren

Als wordt gezegd dat de kitten geregistreerd staat bij een stamboeksecretariaat van een kattenvereniging, moet de fokker registratiepapieren kunnen laten zien. Er moeten ook papieren zijn die de gezondheidsclaims bevatten. Een verkoopcontract waarin de rechten en verantwoordelijkheden van beide partijen wordt uiteengezet, is zeer gewenst. Met dit document heb je een mogelijkheid om verhaal te halen, mocht de kitten zich niet ontwikkelen zoals beloofd.

De fokker schijnt het belang van socialisatie niet te begrijpen

Een kitten moeten worden opgevoed, geknuffeld en aangehaald worden om een goed huisdier te worden. Iemand die niet kan uitleggen wat hij heeft gedaan op dat gebied of iemand die probeert een kitten te verkopen die jonger is dan 8 weken, heeft waarschijnlijk onvoldoende kennis van het fokken van katten. Tot 14 weken zit de kitten in een socialisatiefase.

Wat als je al een kat hebt van een broodfokker?

De voorgenoemde punten zijn bedoeld om de kans op succes te vergroten. Kun je bij een broodfokker die adverteert in de plaatselijke krant een kitten met stamboom vinden die een goed huisdier gaat worden? Dat is zeker mogelijk. Maar de kans op een gezonde kat is veel groter als je de tijd neemt om een fokker te vinden die een goede naam heeft en gedegen kennis.

Kittens van buren of collega's

Als een collega, buurman of kennis een nestje kittens heeft en gratis weggeeft, moet je dit dan wel doen? Zolang de kittens gezond zijn en goed gesocialiseerd zijn is er niets mis mee. Wees ervan bewust dat als de kitten kattenleukemie heeft, dat dit onbehandelbaar is. Meestal kun je geen verhaal halen. De ouders van de kat zijn meestal niet getest op ziekten. De vader is meestal onbekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rechten en plichten bij het kopen van een kittenRechten en plichten bij het kopen van een kittenWas het in het verleden nog zo dat er een wildgroei was in duurbetaalde kittens die vervolgens toch van alles bleken te…
Waar koop ik mijn pup?Waar koop ik mijn pup?Bent u op zoek naar een pup? Belangrijk is om goed na te denken waar u de pup vandaan haalt. Nog dagelijks worden er vel…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafKittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafWie valt er nou niet voor zo een jong, klein en lief kitten! Voor je het weet heb je het aangeschaft. Niet zo slim dus.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • Boek: Katten voor dummies. ISBN 90-430-0817-6

Reageer op het artikel "Herken de slechte fokker bij katten"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-10-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Gezondheidscheck huisdier
Schrijf mee!