InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Azawakh (Afrikaanse windhond)

Hondenrassen: Azawakh (Afrikaanse windhond)

Hondenrassen: Azawakh (Afrikaanse windhond) De Azawakh is een windhond die pas na 1970 Europa binnen kwam. Het is een jachthond die werd gebruikt in het gebied Azawakh en dit bevindt zich in het Sahara-gebied in Afrika in de landen Mali en Niger. Deze middelgrote hond heeft een sierlijke verschijning en is erg snel. Hij is temperamentvol, heeft een groot uithoudingsvermogen en heeft veel beweging nodig. Bij een juiste opvoeding, is deze hond een lieve en trouwe kameraad.

Geschiedenis

De Azawakh komt oorspronkelijk uit de steppen en halfwoestijn van de Sahara en de Sahel-zone. Dit omvat de Afrikaanse landen Mali en Niger. In dit gebied bevindt zich het Azawakh-dal, een meer dan 1000 kilometer lang uitgedroogd rivierdal. Hier leefden de reizende nomaden van de Berber-afstamming, die in Europa bekend waren onder de naam “Touareg”. Daar werd dit windhondenras gevormd die uitstekend geschikt was in het ruwe, droge en erg onvriendelijke klimaat. Dit ras werd ernstig bedreigd en er werd in de jaren zeventig naar Europa gebracht. In Nederland is dit hondenras erg zeldzaam.

Gebruik

Deze unieke, kortharige windhond is verfijnd tot een uitstekende gazellenjager. Pas als de prooi in het zicht kwam, werd de hond uit het zadel getild. Al sprintend met een snelheid van wel 64 kilometer per uur kon hij achter het wild aan jagen. Hij werd gebruikt als zichtjager op klein en groot wild.

Uiterlijk

Reuen bereiken een schouderhoogte tussen de 64 en 72 centimeter en bij teven is dit tussen de 61 en 71 centimeter. Gemiddeld weegt de reu tussen 20 en 25 kilo en de teef tussen de 15 en 20 kilo. Deze sierlijke middelgrote hond staat hoog op de benen. Het skelet en de spieren zijn goed zichtbaar onder de droge en fijne huid. Zijn kop die hij trots draagt, heeft een matige stop, met amandelvorige ogen en hangende oren. De hals is lang en slank, de ledematen zijn fijn gebouwd waarbij de diepe borst de smalle en korte lendenen benadrukken. De huid is dun en zacht. Karakteristiek zijn de witte aftekeningen, met name aan de voeten. Ook kan dit op de borst, kop of staart zijn. De grootte van de aftekeningen mag variëren.

Vacht

De Azawakh heeft een kortharige, zachte maar ook dichte vacht die zandkleurig, roodkleurig of gestroomd mag zijn. Een witte bles en wat wit op de borst zijn toegestaan. Witte teentjes zijn verplicht. De vacht heeft weinig verzorging nodig. Het volstaat om de hond zo af en toe te borstelen.

Karakter

De hond is zeer temperamentvol, trots en onafhankelijk. Verder is hij waaks, beschikt hij over een groot uithoudingsvermogen en zal hij zijn eigen mensen goed verdedigen. De omgang met gelijkgestemde honden verloopt probleemloos. Hij kan goed met kinderen omgaan zolang hij in zijn waarde wordt gelaten. Omdat ze beschikken over een sterk jachtinstinct, is het moeilijk om ze met andere honden, katten of andere huisdieren te houden. Ten opzichte van vreemden kunnen ze nogal wantrouwend zijn. Hij is aanhankelijk, trouw en erg zachtaardig en lief voor degene die hij accepteert.

Opvoeding

De opvoeding van de Azawakh is niet eenvoudig. Met veel geduld en inzicht hebben in zijn karakter worden de beste resultaten behaald. Lijfstraffen dwingen geen respect af van dit ras en bereiken juist het tegenovergestelde effect. Pas erop dat hij geen loopje met je neemt. Hij is gericht op zijn eigen mensen, maar heeft een sterk gevoel voor hiërarchie. Hij heeft een baasje nodig die laat zien wie de baas is en beschikt over een krachtige leiding met fluwelen handschoenen. De Azawakh kan een mens als superieur erkennen, mits deze zich superieur maar niet tiranniek opstelt. De hond moet als een volwaardige huisgenoot behandeld worden en is absoluut ongeschikt als kennelhond.

Beweging

Aan een dagelijks blokje om heeft deze hond niet genoeg. Hij moet dagelijks kunnen rennen om zijn grote hoeveelheid energie kwijt te kunnen. Daarnaast moet hij vrij kunnen bewegen en spelen. Als je van fietsen houdt is de Azawakh uitermate geschikt. Hij kan namelijk kilometers lang naast de fiets draven zonder vermoeid te raken. In sommige landen is het bij de wet verboden zichtjagers zoals de Azawakh los te laten lopen.

Overige Informatie

Er zijn geen rasspecifieke gezondheidsproblemen bekend bij de Azawakh. Mocht je interesse hebben in deze bijzondere hond, is het raadzaam je van tevoren goed in het ras te verdiepen. Een fokker kan je met alle plezier meer over deze hond vertellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De HeidewachtelDe Heidewachtel, ook wel Kleine Munsterlander genoemd, is een veelzijdige hond, zowel geschikt voor de jacht als voor ge…
De voornaamste jachthonden: een overzichtReeds sinds mensenheugenis jagen mens en hond samen. Maar niet alle honden zijn geschikt om getraind te wordenvoor de ja…
Barsoi of barzoi, de Russische wolfshondBarsoi of barzoi, de Russische wolfshondDe Barsoi of Barzoi behoort tot de windhonden, is snel en elegant. Een gezin zonder kleine kinderen is wat deze echte he…
Bracco Italiano: een jachthond afkomstig uit ItaliëBracco Italiano: een jachthond afkomstig uit ItaliëDe Bracco Italiano is afkomstig uit Italië en is een oud ras dat vroeger gebruikt werd als jachthond. Hoewel hij groot e…
De Podenco een ras apartDe Podenco is een oud en oorspronkelijk ras dat al honderden jaren voorkomt op de Balearen: de eilanden Mallorca, Menorc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Azawakh (Afrikaanse windhond)"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 01-11-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!