InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gratis speelgoed voor de kat

Gratis speelgoed voor de kat

Gratis speelgoed voor de kat Katten spelen, veel en graag. Hoe jong of oud ze ook zijn, een bolletje wol, de veter van je schoen of een propje papier is gewoon onweerstaanbaar. En geef ze eens ongelijk. Dat is leuk voor ze om te doen, maar het is ook het onderhouden van hun jachttechnieken. Eigenlijk is spelen en jagen voor katten hetzelfde. Gelukkig is er genoeg in huis te vinden waar zelfs de meest verveelde kat zich mee kan vermaken.

Welke spelletjes vindt de kat leuk?

Alle katten willen spelen. Ook als je kat niet geïnteresseerd lijkt in een spelletje, zul je zien dat je hem kunt verleiden. Van nature is een kat altijd bezig met jagen, maar binnenshuis wordt hij daartoe weinig gestimuleerd. Dus ga aan de slag en je zult versteld staan!

Het is wel belangrijk om te weten wat je kat leuk vindt. Rent je kat het liefst achter de prooi aan? Dan speelt hij het liefst met dingen die bewegen, zoals bijvoorbeeld een beestje aan een hengel. Gluurt je kat liever vanachter de plantenbak naar een prooi? Dan vindt hij een stilliggend speeltje op de vloer het allerleukste.

Na een week verliest een kat langzamerhand zijn interesse in een speeltje. Je kunt ze dus het beste elke week verwisselen. De speeltjes die niet worden gebruikt kunnen worden opgeborgen, eventueel met een zakje kattenkruid. Of wissel eens met wat vrienden van kattenspeelgoed. Dus waar wacht je nog op? Ga spelen met je kat! En laat je niet gek maken door alle fluoriserende, piepende, knipperende en knisperende speeltjes in de dierenwinkel. Want laten we wel wezen, als het kan bewegen is je kat al heel tevreden. En daarvan is genoeg in huis te vinden.

Speelgoed voor de kat in huis

Licht

Echt waar, je kat weet niet hoe hij het heeft als hij een bundeltje licht op de muur ziet. Laat een paar zonnestralen op je horloge of een spiegeltje vallen, reflecteer het op de muur en beweeg! Je kat kan zich zo uren vermaken. En jij ook!

Lege dozen

Katten ontdekken graag nieuwe dingen, vooral dingen waar ze in of onder kunnen. Hij moet gewoon weten wat daar te beleven valt! En hoe vaak komen ze een lege doos nou tegen? Toch niet elke dag! Dus doe je kat een plezier en laat de doos na het uitpakken van de boodschappen gewoon even staan.

Propje papier

Het beweegt en het kraakt. Ze kunnen er tegen slaan en op kauwen. Alles in een dus.

Schoenveters

Aan je schoen of uit je schoen: je kat beleeft veel plezier aan een touwtje. Hoe langer het touwtje is, hoe beter.

Waterdruppels

Niet alle katten houden van water, maar het druppelen van de kraan is toch wel spannend. Alhoewel sommige katten liever het gebeuren van een afstandje bewonderen.

Ballen

Stuiterbal, pingpongbal, tennisbal, pluche bal... Elk huishouden heeft wel ergens een bal liggen. Gegarandeerd voor uren speelplezier, omdat een bal alle kanten op gaat en het dus het jachtinstinct van de kat aanwakkert.

Veren

Ogen goed open houden en je zult buiten zeker wat veren vinden. Met name in de zomer als veel vogels in de rui zitten, zul je zien liggen. Alleen het veertje vinden katten al prachtig, maar aan een touwtje gebonden kun je samen ook heel leuk spelen.

Confetti in een oude sok of panty

Met confetti kan je heel goed zelf speelgoed maken. Bindt het samen met wat kattenkruid in een oude sok of panty en je hebt een geweldig stuk speelgoed.

Niet goed om mee te spelen

Niet alles wat je in en rond je huis vindt is goed voor een kat om mee te spelen.
  • Gebruik nooit cadeaulint of naaidraad als speelgoed. Dit is veel te scherp voor de kat.
  • Laat een touw nooit slingeren, een kat kan vast komen te zitten.
  • Katten zijn dol op dobbelstenen en kleine stukjes speelgoed, zoals Lego. Ze zijn echter vaak te klein, waardoor het gevaar bestaat dat ze het inslikken.
  • Wees voorzichtig met elastiekjes. Sommige katten eten ze graag op.

Lees verder

© 2012 - 2019 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe reinig je speelgoed?Welke producten gebruik je om vuil speelgoed te reinigen? Hoe ontsmet je vuil speelgoed en wanneer? In dit artikel prakt…
Welk speelgoed voor kleine kinderen?Welk speelgoed voor kleine kinderen?Je gaat op visite bij een jarig kind, of je wilt om een andere reden een cadeautje geven. Welk speelgoed kies je dan uit…
Goedkoper speelgoed kopenDoor goed op de prijzen te letten, en door goed te vergelijken, kunt u speelgoed goedkoper kopen. U zou ook kunnen overw…
De speel-o-theek, speelgoed lenen in plaats van kopenHeel veel kinderen hebben veel te veel en te duur speelgoed waar ze uiteindelijk haast niet mee spelen. Het dure speelgo…
Baby's, wanneer welke speelgoedBaby's, wanneer welke speelgoedAls je baby aan het spelen is, ziet dit er altijd lief en schattig uit. Maar op welke leeftijd kan je de baby welk soort…

Reageer op het artikel "Gratis speelgoed voor de kat"

Infoteur: Mikster
Gepubliceerd: 30-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!