InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Twee konijnen aan elkaar laten wennen

Twee konijnen aan elkaar laten wennen

Twee konijnen aan elkaar laten wennen Wat is er schattiger dan twee konijnen, die intens met elkaar aan het kroelen zijn. Elkaar wassen en elkaar besnuffelen en daarna tevreden samen een uiltje knappen. Ook al genieten ze zo van elkaars gezelschap, het betekent nog niet dat je zo maar twee konijnen bij elkaar kunt zetten. Dat wordt in bijna alle gevallen vechten. Maar wie het goed aanpakt en de tijd neemt, heeft straks vrienden voor het leven. Konijnen zijn groepsdieren. Je doet ze dus een groot plezier door ze samen te laten leven. In zijn eentje in een hok, dat vindt een konijn maar niks. Nee, ze verlangen naar het gezelschap van een andere soortgenoot. Sterker nog, konijnen kunnen zich zo sterk aan elkaar hechten, dat ze soms zelfs liefdesverdriet hebben en rouwen om de dood van de ander. Helaas betekent dat nog niet dat je zo maar twee konijnen bij elkaar in een hok kunt zetten, want dat wordt gegarandeerd knokken! Geef ze dus de tijd en de ruimte om aan elkaar te laten wennen.

Neem de tijd om aan elkaar te laten wennen

Geen twee konijnen zijn hetzelfde, dus elke ontmoeting zal anders verlopen. Maar je kan zelf wel het een en ander doen om de introductie van een nieuw konijn makkelijker te laten verlopen. Om te beginnen is er de factor tijd. Trek zoveel tijd uit als nodig is om de konijnen aan elkaar te laten wennen. In de meeste gevallen duurt het een week of twee, maar dat kan ook een paar dagen of een paar maanden zijn. Stel je dus in op een lange periode, dan kan het altijd meevallen.

Je hebt kans dat de konijnen een stevige knokpartij beginnen zodra ze elkaar voor het eerst zien. Maak dan je borst maar nat, want je staat aan het begin van een lange introductieperiode. De twee zullen elkaar op den duur heus aardig gaan vinden, maar jij moet ze nu leren hoe ze met elkaar om moeten gaan. Door ze samen in een situatie te brengen die ze niet prettig vinden, zoeken ze steun bij elkaar. Dat kan door bijvoorbeeld een autoritje te gaan maken met de twee. Zet de twee vechtersbazen samen in een doos en laat iemand anders de auto besturen. Ga zelf naast de doos zitten, zodat jij ze kunt aaien en geruststellen. Door het lawaai en gehobbel in de auto zullen de konijnen tegen elkaar aan kruipen en hun vechtlust laten varen. Na het autoritje hou je ze ook nog even bij elkaar, zolang als het goed gaat. Waarschijnlijk zijn de ergste ruzies tussen de twee verleden tijd.

Geef ze ruimte, op neutraal terrein

Om twee konijnen aan elkaar te laten wennen is er nog een toverwoord: ruimte. Konijnen zijn erg territoriaal. Daarom is het belangrijk dat de twee elkaar leren kennen op neutraal terrein. Dat kan een gang zijn, de garage of badkamer. In ieder geval een plek waar ze allebei nog niet eerder geweest zijn en een plek waar ze weinig mogelijkheden hebben om zich te verstoppen. Je moet namelijk wel kunnen ingrijpen als het mis gaat, want een vechtpartij moet je hoe dan ook proberen te voorkomen. Als de twee konijnen toch gaan vechten, gebruik dan de plantenspuit en haal ze zo snel mogelijk uit elkaar. Realiseer je wel dat vechten is niet per definitie slecht is en dat het niet betekent dat de twee elkaar nooit zullen accepteren. Het hoort bij het bepalen van de rangorde.

Ook in hun eigen vertrouwde kooi kun je de twee konijnen aan elkaar laten wennen. Zet de kooien van de konijnen dicht bij elkaar, maar hou er een kleine tien centimeter tussen zodat ze niet door de tralies heen streken kunnen uithalen. Zorg dat de plek die de konijnen gebruiken als toilet zo ver mogelijk van elkaar verwijderd zijn. Plaats de voederbakjes zo dicht mogelijk bij elkaar. Zo worden ze min of meer gedwongen om samen te eten. Wissel de konijnen elke dag van kooi, zodat ze aan elkaar kunnen wennen.

Jij bent de baas

Omdat konijnen groepsdieren zijn, is er altijd eentje de baas. In dit geval ben jij dat, dus geef die positie niet uit handen. Door in te grijpen als er een vechtpartij ontstaat en door rustig op ze in te praten als ze geïrriteerd zijn, leer je ze met elkaar omgaan. Beloon daarom ook het goede gedrag. Geef snoepjes als het goed gaat en knuffel ze uitgebreid als ze zich goed in elkaars gezelschap gedragen.

Je zult zien dat na de vechtpartijen de konijnen elkaar eerst gaan negeren. Dat is het teken dat het goed gaat komen. Na elkaar een tijdje genegeerd te hebben wint de nieuwsgierigheid het altijd. Laat ze in dat geval steeds meer tijd met elkaar doorbrengen, maar blijf er voorlopig nog even bij. Je zult zien dat de konijnen elkaar steeds aardiger gaan vinden en voor je het weet heb je twee konijnen die onafscheidelijk zijn. Missie geslaagd! Vanaf nu zijn je konijnen vriendjes voor het leven en kunnen ze samen de konijnendingen doen die ze zo graag samen doen. Maar schrik niet als over een paar jaar de vlam toch weer in de pan slaat. Niks aan de hand, want we hebben allemaal weleens relatieproblemen. Blijf rustig en laat ze weer langzaam aan elkaar wennen. De liefde komt dan snel weer terug.

Welke combinaties zijn het beste?

Een nieuw konijn introduceren werkt het best als je een vrouwtje bij een mannetje zet. Twee jonge konijnen gaat eigenlijk altijd goed, net als twee volwassen konijnen die je tegelijkertijd mee naar huis neemt. Bij de andere combinaties zul je tijd moeten uittrekken om de twee aan elkaar te laten wennen.
  • Mannetje / vrouwtje: dit is een van de makkelijkste combinaties, vaak is het liefde op het eerste gezicht, vooral als het vrouwtje nieuw is.
  • Vrouwtje / vrouwtje: dit is een lastige combinatie: vaak is het vechten, maar als de tijd neemt kan het goed komen.
  • Mannetje / mannetje: dit is een lastige combinatie: vaak is het vechten. Als de mannetjes gecastreerd zijn komt het zeker goed, zo niet: bespaar je de moeite.
  • Jonkie / volwassen konijn: soms moeilijk, maar het gaat goed als het volwassen konijn tolerant is.

Lees verder

© 2012 - 2019 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koppelen van konijnenKoppelen van konijnenKonijnen zijn groepsdieren en daarom erg gebaat bij een vriendje. Toch worden veel konijnen in Nederland nog alleen geho…
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Snotneus bij konijnen, wat te doen?Snotneus bij konijnen, wat te doen?Een snotneus bij konijnen moet je gelijk behandelen. Een konijn kan hieraan dood gaan. Ga altijd naar de dierenarts om v…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…

Reageer op het artikel "Twee konijnen aan elkaar laten wennen"

Reacties

D'hanis Tatiana, 10-02-2019 17:40 #3
Ik heb 2 meisjes konijnen die een tijdje samen hebben geleefd buiten. Doordat er een ontsnapt is en op vrijersvoeten is geweest hadden we ze apart gezet voor de veiligheid van de jonkies. Ze was zo mager dat we ze binnen hebben genomen om op te sterken (had anders de winter niet doorgekomen). Ook de andere hebben we binnen gezet ( vind het zielig de ene wel binnen en de ander niet) in een apart kot naast elkaar. Nu zouden we ze als het beter wordt terug buiten samen willen zetten. Hoe moet ik dat doen?

Jenny de Cauwer, 04-10-2016 16:44 #2
Onze konijnen lopen los rond in de tuin - hebben ook een schuilplaats in het tuinhuis voor wanneer het te hard regent of te koud is. Een van de konijnen was gestorven aan de madenziekte en we zochten dus een ander vriendje voor het overgebleven vrouwtje. Maar dit was niet zo eenvoudig: na veel geduld met het koppelen komt ons (dominerend) vrouwtjeskonijn eindelijk overeen met het nieuwe (gecastreerde) mannetje. Echt vrienden zijn ze nog niet, maar ze eten reeds samen en liggen soms bijeen te slapen - hopelijk is dit een goed teken om later onafscheidelijk te worden. Heb veel info opgestoken van de site om de konijnen op de best mogelijke manier aan elkaar te laten wennen.

Delphine, 21-09-2016 23:08 #1
Hallo,
Heb een vraag: ik heb nu sinds een week een konijntje van ong. 6-7 weken oud dus maar ik zou er nu graag nog een jong konijntje bij willen. Is dit mogelijk of niet?

Infoteur: Mikster
Gepubliceerd: 30-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!